Vuosi sitten EICMA-messuilla Milanossa esiteltiin Arc Vector -sähkömoottoripyörä, jonka sittemmin kerrottiin muuttavan maailmaa. Vaikuttaa siltä, että pyörä jää toteutumatta, mutta se on ehtinyt jo vaikuttaa alaan, sillä aivan kuten Arcissa, BST:n Hypertekissä ei ole mittaristoa, vaan kaikki ajajan tarvitsema data näytetään tälle japanilaisen Crossin valmistaman heijastusnäytön sisältävän kypärän kautta.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

Arcissa tekniset spesialiteetit eivät rajoittuneet vielä tähän, vaan kypärä toimi samalla moottoripyörän avaimena, ja kokonaisuuteen liittyi kuljettajan mittojen mukaan valmistettu ajotakki, joka antoi haptista palautetta. Tähän Hypertekissä ei ole vielä pyritty, mutta muuten se vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Pierre Terblanche on itse sanonut, että tämä on hänen onnistunein designinsa, ja se on paljon sanottu mieheltä, joka on suunnitellut mm. Sport 1000- ja Hypermotard-mallit.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

Hypertekin ydin on PMS:n valmistama 80 kW / 107 hv sähkömoottori, jonka vääntö on 120 Nm. Akuston kokoa tai tehoa ei ole kerrottu, mutta sille luvataan 300 kilometrin toimintasäde ja 30 minuutin pikalatausaika. Moottori on nestejäähdytetty.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

Hypertekissä on mielenkiintoisia pikku juttuja, kuten moottorin synteettinen käyntiääni. Moottori "käynnistyy" äänen osalta, kun virta kytketään päälle, ja pyörän moottoria voi kierrättää, kun painetaan kytkinkahva pohjaan.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

Kyllä, pyörässä on kytkinkahva, joka toiminee haluttaessa regeneroinnin määrittäjänä. Edessä on halkaisijaltaan 330 millimetrin levyjarru. Levyjä on vain yksi. Takana on toinen, pienempi jarrusatula ja levy, mutta erillinen jarrupoljin puuttuu.

Burnouttien ja wheelieiden luvataan oleva standardiominaisuus – toisaalta pyörässä on wheelieiden esto ja vetoluistonesto.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

Vanteet ovat, kuten arvata saattaa, BST:n valmistamat ja hiilikuitua, niiden halkaisija on 17 tuumaa.

Pyörän kokonaispainoksi akkuineen kaavaillaan 205 kiloa, ja istuimen korkeus on säädettävissä 790 mm:n ja 820 mm:n välillä. Runko on sekin hiilikuitua. Akseliväli on 1480 mm ja joustot edessä / takana 130 ja 140 mm.

Hypertekiä valmistetaan rajoitettu erä ja pyörän hinta lienee noin 72 000 euroa vapaasti Etelä-Afriakssa. Sillä saa edellämainittujen asioiden lisäksi myös vakionopeudensäätimen, Hill Stop -ominaisuuden sekä tietysti hulvattoman scifi-ulkonäön.

Valmistajan sivuille pääset tästä.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.

BST Hypertek. Kuva Barry White.