21-vuotias Ty Uehara opiskelee Hawaijin yliopistossa tietokonealaa ja ajaa moottoripyörällä rentoutuakseen sekä ihan käytännön syistä. Jokin aika sitten eräs hänen ystävistään joutui vakavaan liikenneonnettomuuteen, jossa hänen lantionsa ja häntäluunsa murtuivat.

Ajattelemisen aihetta on syyssä, joka sai Ty Ueharan kehittämään 911-hätänumeroon soittavan kypärän prototyypin. Ueharan ystävä ei nimittäin kyennyt liikkumaan, eikä ollut muitten tielläliikkujien näkyvillä. Hän ei siten kyennyt soittamaan itselleen apua, koska puhelin oli kiinni pyörässä.

Uehara toteaakin, että monet motoristit säilyttävät matkapuhelintaan erillään itsestään joko puhelimelle tarkoitetussa telineessä tai esimerkiksi sivu- tai tankkilaukussa. Jos moottoripyöräilijä joutuu onnettomuudessa eroon pyörästään, ja on liikuntakyvytön, avun hälyttäminen puhelimella saattaa osoittautua mahdottomaksi – hän ei vain pääse puhelimensä luo.

Tällöin avun voisi tarjota itsenäisesti paikannustiedon sisältävän kypärän tekemä hälytyssoitto. Uehara loi ystävänsä onnettomuuden inspiroimana ConTekt'in, kypärän, joka soittaa saman tien hälytysnumeroon, kun sen kantaja iskeytyy maahan.

Kypärä tarvitsee kolme komponenttia toimiakseen: GPS:n paikannukseen, kiihtyvyysanturin, joka huomaa odottamattomat muutokset nopeudessa sekä painesensorit, jotka mittaavat kypärän ulkokuoreen kohdistuvat iskut.

Moottoripyöräilijät ovat varsinkin Yhdysvalloissa yliedustettuina kuolintapausten määrissä suhteessa ajosuoritteiden määrään. Vaikka mp-kuolemien määrä oli sielläkin laskussa 5 % verran vuonna 2018 National Highway Traffic Safety Administrationin (NHTSA) mukaan. Yksi ongelma on siinä, että kypärän käyttöön pakottava laki on voimassa 19 osavaltiossa, osittainen laki, joka suojaa nuoret kuljettajat, on 28 osavaltiossa ja kolmella ei ole minkäänlaisia vaatimuksia asian suhteen.

Uehara esitteli keksintönsä yliopistonsa innovaatiokisassa 2019 kehiteltyään ideaansa vuoden verran. Hän voitti ensimmäisen palkinnon ja sai sen myötä 2000 dollarin palkinnon. Uehara kertoo käyttävänsä rahat patentoidakseen kypäränsä. Loput rahoista kuluvat prototyypin kehittelyyn.

Voiton myötä hän sai avukseen myös liiketoimintamentorin, joka auttaa idean kaupallistamisessa. Asiasta kertoi CNN

Toimituksen kommentti:

Ajatuksen hälytysnumeroon soittavasta kypärästä ja tapahtuneesta onnettomuudesta tekee mielenkiintoiseksi se, mikä jutussakin todetaan, että nykyään monet käyttävät matkapuhelinta liikenteessä suunnistamiseen ja korvaavat sillä erillisen navigaattorin. Puhelin saattaa silloin olla sijoitettuna erilliseen telineeseen kuljettajan näkökenttään.

Tällöin kuitenkin riski joutua onnettomuudessa erilleen puhelimesta on suuri, mikäli puhelin ei ole ajoasun rinta- tai sivutaskussa. Sama koskee puhelinta, joka on ajon aikana vaikkapa latauksessa tai muuten vaan sivu- tai tankkilaukussa.

Kypärässä sijaitseva erillinen hälytinlaite kuulostaa mielenkiintoiselta ratkaisulta. Yksi vaihtoehto voi olla perinteisen navigaattorin hankkiminen ja matkapuhelimen säilyttäminen taskussa. Tablettitietokonetta voi myös käyttää navigointiin, sen etuna on lisäksi isompi näyttö.

Ongelmana on myös se, että onnettomuustilanteessa taskuun sijoitettu puhelin rikkoutuu helposti. Silloin automaattisesti hälyttävä kypärä voi olla korvaamaton ratkaisu. Se myös varmistaisi avun saapumisen paikalle optimaalisen nopeasti.