Toisena rallipäivänä etappi kulki Al Wajhin ja Neomin välillä, eikä sillä ollut luvassa kovinkaan paljon hiekkaa, vaan reitti kulki pitkin Punaisen Meren rannikkolinjaa. Ajomatka oli kartalle merkitty 393 kilometrin mittaiseksi, mutta koskapa reitti noissa olosuhteissa kulkisi viivasuoraan.

Matka maan pohjoisosaa kohti vei laaksosta laaksoon, ja navigointiin piti keskittyä koko ajan. Etappi oli siinä mielessä varsin haastava, jopa kokeneimmat kuljettajat kokivat sen vaikeaksi, ja joutuivat ongelmiin.

Toisen etapin 12 parasta.

Toisen etapin 12 parasta.

Toisen jakson jälkimmäisellä puoliskolla reitti kulki osin vuoristoisella alueella, mutta kuskeilla tuskin oli aikaa ihastella Jabal Dabbagh -vuoren kauneutta, koska kallioinen maaperä oli uhka sekä renkaille että mikä vielä pahempaa, pyörille ja  vaati heidän täyttä tarkkaavaisuuttaan.

Ross Branchin ajo sujui pätkittäin hyvin jo viime vuoden Dakarissa, mutta nyt hän sai nimiinsä ensimmäisen etappivoiton napsimalla kanssakilpailijoidensa päänahkoja yksi kerrallaan matkalla Neomiin. Voitto tuonee lisää menestystä tullessaan, ja maaliviivalla Branch ohitti kokonaiskisaa johtavan Sam Sunderlandin.

Kokonaiskilpailun tilanne maanantaina.

Kokonaiskilpailun tilanne toisen päivän jälkeen.

Sunnuntain voittaja Toby Price oli pakotettu avaamaan tietä, ja hävisi sen seurauksena 12 minuuttia. 

Paitsi että Ross Branchista tuli ensimmäinen botswanalainen, joka on saavuttanut etappivoiton Dakarissa, hänestä tuli samalla kuudes afrikkalainen etappivoittaja. Menestyksekkäin afrikkalainen moottoripyöräluokassa on ollut Etelä-Afrikan Alfie Cox, joka on voittanut 8 etappia vuosina 1999 - 2003. 

– Tämä on Super Maraton -osuus, joten meidän täytyy yrittää pitää huolta pyörästä niin hyvin kuin voimme. Käytin takajarrua tänään aika paljon, ja haluan vaihtaa jarrupalat ihan turvallisuuden vuoksi. Päivä oli todella vaikea, todella pitkä ja maaperässä sekä navigoinnissa oli isoja eroavuuksia, tosi nopeista jaksoista erittäin hitaisiin ja teknisiin osuuksiin, sisään ja ulos kanjoneista, ja paljon uria, jotka olivat heikosti havaittavissa. Kokonaisuutena päivä oli hyvä, ja yritän vain pitää rytmini tasaisena pystyäkseni ajamaan hyvin koko kisan. Se ei ole niin helppoa, kun olet pölyn keskellä, ja sinun täytyy kiinnittää huomiota ajouraan edessäsi, ettet kadota tietä ja samalla yrität vältellä kiviä... On ollut todella todella vaikeaa tähän asti, totesi toisen päivän jälkeen kokonaiskisan johtoon kiirinyt Sam Sunderland.

Ross Branch no 18, BAS Dakar KTM Racing Team. Kuva: DPPI Media

Ross Branch no 18, BAS Dakar KTM Racing Team. Kuva: DPPI Media