Toki useimmat sähkömoottoripyörät muistuttavat ulkoisesti perinteisiä moottoripyöriä ihan jo käytännöllisistäkin syistä. Ihmiset pitävät tutuista asioista, ja sähkön tuominen moottoripyöriin on iso, outo juttu, joka vaikuttaa monella tavalla moottoripyöräilyn olemukseen ainakin vielä toistaiseksi.

Polestar SLR. Mittaristo ja ohjaustanko.

Polestar SLR. Mittaristo ja ohjaustanko.

Arthur Martins on kuitenkin loikannut suoraan tuntemattomaan suunnittelemansa sähkömoottoripyörän kanssa. Martins on automuotoilija, ja tehnyt töitä muun muassa GM:n, Citroenin ja Faraday Futuren kanssa.

Nyt hänellä on omalla Behance-sivustollaan Polestarin design. Pyörä näyttää kannettavalta kiintolevyltä tai erikoiselta matkalaukulta, jossa on pyörät. Se on suunniteltu nopeaa suoraa ajoa varten eikä niinkään mutkateillä kurvailuun. Siinä on isot nappularenkaat ja aerodynaamiset, todella kapeat linjat.

Polestar SLR. Latauspistoke sijaitsee istuimen alla.

Polestar SLR. Latauspistoke sijaitsee istuimen alla.

Mukavuus ei näytä olleen suunnittelussa pääasiassa. Martins kertoo, että on saanut suunnitteluun vaikutteita skandinaavisesta minimalismista.

Martinsin mukaan mallinimi SLR on lyhennelmä sanoista "Salt Lake Runner", eli pyörä on ilmeisesti tarkoitettu sellaisiin paikkoihin kuin Bonnevillen suola-aavikko. Kuvien perusteella ohjaustanko ei käänny, joten siinä ei ole ohjausta perinteisessä mielessä, ja jousituskin on "minimaalinen".

Polestar SLR ja nappularenkaat.

Polestar SLR ja nappularenkaat.

Pyörästä on renkaiden lisäksi löydettävissä istuin ja runko-osa sekä muutama indikaattorivalo. Latauspistoke löytyy istuimen alta.

Vaikka pyörästä onkin kehitteillä katulaillinen versio, on jotenkin vaikea uskoa, että tätä ainakaan tällaisenaan kovin pian nähtäisiin tuotannossa. Tosin Martins muistuttelee itsekin, että tämä on vasta konsepti, ja että "monet yksityiskohdat saattavat muuttua matkan varrella".

Lisätietoja Martinsin Behance-sivustolta täältä.

Polestar SLR:n sivuprofiili.

Polestar SLR:n sivuprofiili.