Royal Enfieldin 499-kuutioista yksisylinteristä moottoria on valmistettu 1930-luvulta lähtien, ja sillä varustettuja moottoripyöriä ovat ajaneet useamman sukupolven motoristit Euroopassa ja erityisesti Intiassa. Nyt moottoria uhkaa kuitenkin poistuminen tuotannosta historian lehdille. 

Miltei sata vuotta vanhan moottorin perusdesign ei vain kanna enää tämän päivän vaatimusten tasolle. Moottoria on uudistettu viime vuosina, mutta rakenne vain asettaa rajansa siihen, miten pitkälle sitä enää kannattaa parannella.

Royal Enfield on tuonut uuden 350-kuutioisen moottorin paikkaamaan Intian BS VI -päästönormikelpoisten moottorien tarvetta, ja sen moottorin turvin toteutettu mallivalikoima on laaja. Myös uudesta kaksisylinterisestä 650-kuutioisesta twinistä löytyy normit täyttävä versio.

Tällä hetkellä näyttää RE:n nettisivuston perusteella siltä, että 500-kuutioisella moottorilla varustettuna saa enää Bulleteja, ja tarina kertoo, että nekin ovat jäljellä olevaa varastoa. Classic 500 on jo poistunut mallistosta.

Tosin sitkeänä elää huhu, että tulossa olisi vielä erikoiserä vanhoja 500-kuutioisia, joilla juhlistettaisiin vanhan klassikkomoottorin siirymistä autuaammille moottorimaille.

Asiasta kertoivat mm. Rushlane ja Visordown. 

Royal Enfield Bullett 500.

Royal Enfield Bullett 500.