Vuonna 2019 Kiinassa myytyjen moottoripyörien määrä kasvoi 5 % ja nousi peräti 16,4 miljoonaan yksikköön. Mukaan lukuun lasketaan kaksipyöräiset ja kolmipyöräiset kaupalliset moottoripyörät. Vuosien taantumisen jälkeen perinteisten bensiinimoottoristen segmentti on kasvussa, kun maailman suurin sähköskootterien markkina hiljensi vauhtiaan.

Kiinan taloudellinen kasvu on pysynyt heikkona. Teollinen tuotanto kärsi lokakuussa, kun kauppasota USA:n kanssa vaikutti valmistuspolitiikkaan. Vaikuttaa siltä, että trendi jatkuu. Taloudellinen epävarmuus heijastuu investointien heikkoutena.

Vuoden 2019 mp-myynti 

Kiinan moottoripyörämarkkina toimi pitkään alan globaalin teollisuuden veturina, kunnes vuonna 2015 hallitus päätti kieltää moottoripyörät kaupunkien keskustoista pyrkiessään vähentämään ilman saastumista.

Vuonna 2018 pyöriä myytiin kaikkiaan 15,5 miljoonaa kappaletta, yli 7 miljoonaa vähemmän kuin maailman suurimmilla markkinoilla eli Intiassa. Vuoden 2019 alkupuoli vaikutti heikolta, kun myynti oli laskussa, mutta sitten viimeisten seitsemän kuukauden ansiosta koko vuoden myynti Kiinassa nousi kaikkiaan 16,4 miljoonaan kappaleeseen, nousua 5,5 %.

Vertailun vuoksi todettakoon, että Kiinassa myytiin kaikkiaan 26,9 miljoonaa moottoripyörää huippuvuonna 2014.

Rajoituksia ja romahduksia

Kiinan moottoripyöräteollisuus väittää kehittäneensä maailman suurimman moottoripyörien tuotantokeskuksen. Teollisuusala keskittyy kolmelle seudulle,  Guangdongin ja Zhejiangin provinseihin sekä Chongqingin kaupunkiin Chongqingin alueella.

Vuonna 2015 Kiinan hallitus teki dramaattisen ja täysin uskomattoman päätöksen kieltää moottoripyörien käytön kaupunkien keskustoissa aiheuttaen teollisuudenalalle suurimman putouksen, mitä koskaan on raportoitu alan maailmanhistoriassa. Vuonna 2016 markkina putosi 16,8 miljoonaan myytyyn moottoripyörään.

Hallitus on perustellut päätöstä tavoitteella vähentää kaupunkien saastumista, ja pakottamalla ihmisiä käyttämään julkista liikennettä. Perusteessa on sikäli puolensa, että suurin osa kiinalaisista moottoripyöristä on kaksitahtisia, ja ne tuottavat paljon enemmän päästöjä kuin nelitahtimoottorit.

Vuonna 2017 markkina toipui 2,1 % verran 17,1 miljoonaan myytyyn moottoripyörään, mutta vuonna 2018 kaupallinen kähinä USA:n kanssa pudotti kuluttajatuotteiden myyntiä ja 2-pyöräisten sektori kärsi taas. Myynti oli 9,1 % edellisvuotta pienempi, 15,5 miljoonaa pyörää.

Kiinan mp-markkina on maailman toiseksi suurin Intian jälkee, joka kaappasi sen 2016. Kiinassa myydään 24,9 % maailman moottoripyöristä.

Lähde: Motorcyclesdata.