Moottoripyörien myynti on noussut raketin lailla viime vuosina, ja tehnyt Intiasta maailman suurimman mp-markkinan. Kiinan se ohitti vuonna 2016, ja pyöriä myytiin vuonna 2018 ennätykselliset 22,4 miljoonaa kappaletta. 

Vuosien 2012-2018 välillä maassa kaupiteltiin yli 124 miljoonaa uutta pyörää. Kasvu on ollut liian nopeaa maalle, jonka kaupunkien ja maaseudun infrastruktuuri on vielä heikko.

Vuoden 2018 viimeisestä vuosineljänneksestä lähtien markkina on ollut laskusuunnassa, ja pienentynyt 13 kuukautta peräjälkeen.

Vuonna 2019 Intiassa myytiin lähes kolme miljoonaa pyörää vähemmän kuin edellisenä vuonna, eli kaikkiaan 19.1 miljoonaa kappaletta (-14,4%). Silti vuosi oli kaikkien aikojen kolmanneksi paras.

Luvuissa ovat mukana sähkö- ja bensiinikäyttöiset kaksipyöräiset moottoripyörät ja skootterit sekä kolmipyöräiset riksat.

Sähköskoottereiden segmentti, joiden myynnille maan hallitus nosti tavoitteeksi 20 miljoonaa kappaletta seuraavan viiden vuoden aikana, laski yli 40 %

Taustalla useita tekijöitä

Moottoripyörien myynnin lasku Intiassa on monen eri tekijän summa. Siihen mahtuvat sellaiset asiat kuin vakuutusmaksujen nousu vuonna 2018 sekä uusien BS-VI-päästönormien voimaantulo huhtikuussa 2020. Tämä on asiantuntijoiden mukaan saanut ihmiset odottamaan BS-IV-mallien alemyyntejä sekä BS-VI-moottoristen pyörien saapumista myymälöihin. Niiden hinta saattaa kuitenkin olla korkeampi kuin edellisten mallien.

On siis mielenkiintoista nähdä, jatkuuko myynnin kutistuminen vielä huhtikuulle ja pomppaa sitten entiselle tasolla ja entisenlaiseen kasvuun, kun uudet BS-VI-mallit esitellään ja vanhemmat mallit myydään edullisesti pois. Toisaalta valmistajien fokus saattaa olla kehitystyössä, sillä maan hallitus on asettanut tavoitteeksi, että vuonna 2025 90 % uusista ajoneuvoista on sähköisiä.

Royal Enfield Interceptor INT 650:n tuotantoversio.

Royal Enfield Interceptor INT 650:n tuotantoversio.

Kilpailua laskevissa oloissa 

Intian kaikki neljä suurinta moottoripyörävalmistajaa ilmoittivat aiempaa alemmista myyntiluvuista 2019.

Markkinoiden ykkönen, Hero, myi 6,78 miljoonaa kappaletta. Sen myynti laski käsittämättömät 1,1 miljoonaa pyörää edellisen vuoden ennätyksestä. Arkkivihollinen Honda myi Intiassa 4,9 miljoonaa pyörää, jossa laskua 16,7 % eli 1 miljoona kappaletta. Kolmas, TVS, myi 2,82 miljoonaa (mukaan lukien 3-pyöräiset riksat), laskua 8,9 %.

Neljänneksi suurin eli Bajaj Auto myi 2,55 miljoonaa moottoripyörää ja riksaa. Myynti laski 7,8 %. Motorcyclesdatan tilastossa Bajaj'in valmistamat KTM:t eivät ole mukana tässä, vaan KTM:n merkkikohtaisissa luvuissa.

Viidenneksi suurin valmistaja Suzuki valtasi alaa. Se myi ennätykselliset 707 468 pyörää, jossa oli kasvua peräti 12,5 %. 

Royal Enfield myi 693 000 pyörää (-18 %), seuraavana Yamaha 659 000 (-16.9%) ja Piaggio 189 362 kpl (-9.8 %).

Premium-merkeistä KTM on suurin. Sen pyörät valmistaa ja jakelee Bajaj. KTM:n myynti kasvoi Intiassa 27 % 57 768 kappaleeseen.

BMW kasvaa niin ikään. Sen jälkeen kun se avasi paikallisen tehtaan, se on 11. suurin valmistaja 4600 pyörällä.

Harley Davidson puolestaan menetti 24,2% myynnistään.

Lähde: Motorcyclesdata.