Uuden BMW R 18:sta ytimessä on ilman muuta sekä visuaalisesti että idean osalta pyörän iso kaksisylinterinen bokserimoottori. Kokonaisuutena malli on BMW:n mukaan moderni tulkinta klassikkopyöristä, kuten vuoden 1936 BMW R 5:sta.

Teräsputkirungon muotoilu, näkyvillä oleva vetoakseli ja rungon musta viimeistely valkoisine raitoineen vievät ajatukset menneisyyteen. Pyörän ulkonäön kruunaa massiivisen kokoinen bokserimoottori, joka on BMW:n moottoripyörien tämän mallilinjan tunnusmerkki.

Ilmajäähdytteinen bokserimoottori on suurin BMW:n koskaan tuotantopyörään valmistama bokserikone. Sen kuutiotilavuus on 1 802 kuutiosenttimetriä ja teho 91 hevosvoimaa 4 750 kierroksella minuutissa. Yli 150 Nm:n vääntömomentti on käytettävissä kierrosalueella 2000–4000 r/min.

Kisaamisesta amerikkalaisten kaksisylinteristen V-moottoristen pyörien kanssa kertoo sekin, että pyörän runko on teräsputkea ja lokasuojat, sivupaneelit, etuhaarukan suoja ja ajovalon kuori teräspeltiä. Pisaranmuotoinen 16-litrainen tankki on kuin suoraan R 5:sta.

Samaan markkinaan suuren veden taakse viittaa myös se, että R 18 on rakennettu niin, että pyörä on ulkomuodoltaan klassinen mutta sen kustomointi ja muokkaaminen eri käyttäjien toiveiden mukaan on helppoa.

BMW R 18 kruiseri. Kuva: BMW.

BMW R 18 kruiseri. Kuva: BMW.

Pyörässä on vakiona kolme ajotilaa: ”Rain”, ”Roll” ja ”Rock”. Samoin luistonestojärjestelmä (ASC) ja MSR-järjestelmä, joka estää pyörien lukittumisen moottorijarrutuksessa. Tämä parantaa turvallisuutta kaikissa sää- ja tieolosuhteissa.

Uuden BMW R 18:n jousitus on perinteinen ilman mitään sähköisiä hienouksia. Edessä on teleskooppihaarukka ja takana monovaimennin, jossa on säädettävä vaimennus sekä säädettävä jousen esikireys.

R 18 First Edition

Uusi R 18 tulee saataville maailmanlaajuisesti ainutlaatuisena R 18 First Edition -pyöränä heti lanseerauksesta lähtien. Vakiomallia puolestaan myydään vain tietyillä markkinoilla. First edition -malli eroaa siten, että 'valkoisin koristeraidoin tehostetun mustan pyörän ulkonäköä on korostettu kromipinnoilla, istuimen tunnuksella ja kromisella "First Edition"-kromikilvellä sivusuojissa.

Uusi BMW R 18 tulee markkinoille syksyllä 2020. First edition -version suositushinta on noin 31 000 euroa.

BMW R 18 pähkinänkuoressa

BMW R 18 kruiseri. Kuva: BMW.

BMW R 18 kruiseri. Kuva: BMW.

- Klassinen muotoilu, jossa moderni tekniikka yhdistyy autenttisiin materiaaleihin

- BMW:n suurin bokserimoottori, jonka tilavuus on 1802 kuutiosenttimetriä

- Maksimiteho 91 hevosvoimaa 4750 kierroksella minuutissa ja 158 Nm:n maksimivääntö 3000 kierroksella minuutissa

- Yli 150 Nm:n vääntö käytettävissä 2000–4000 kierroksella minuutissa

- Näkyvillä oleva vetoakseli

- Ergonominen ajoasento luo rennon ajotuntuman ja mahdollistaa parhaan mahdollisen pyörän hallinnan

- Levyjarrut edessä ja takana, pinnavanteet

- Klassiseen tyyliin muokatut edistykselliset LED-ajovalot

- Lisävarusteena mukautuvat kaarreajovalot.

- Klassisesti muotoiltu mittaristo ja integroitu näyttö

- Avaimeton käynnistys Keyless Ride

- Kolme perusajotilaa ”Rain”, ”Roll” ja ”Rock” sekä ASC ja MSR

- Mäkilähtöavustin sekä Hill Start Control -mäkilähtöavustin lisävarusteena

- R 18 First edition -pyörissä lakkapintainen ulkomuoto designelementteineen

- Laaja valikoima lisävarusteita ja Original BMW Motorrad -varusteita sekä laaja Ride & Style -mallisto

BMW R 18 kruiseri. Kuva: BMW.

BMW R 18 kruiseri. Kuva: BMW.

Aiheesta aiemmin:

BMW esittelee taas uutta 1,8-litraista bokserimoottoriaan Concept R18 cruiserissa – tuotantoon syksyllä?

BMW R18 Cruiserin vakoilukuvat

BMW julkistaa R18:n, 1,8 litran bokserimoottorilla varustetun cruiserinsa 3.4.

Vakoiltu: katso BMW R18 Touring -jättibokserimallin vakoilukuvat

BMW:ltä tulossa katettu R 18 jättibokserilla varustettu touring-malli?

BMW R 18 kruiseri. Kuva: BMW.

BMW R 18 kruiseri. Kuva: BMW.