Toinen asia, mikä hankaloittaa KymiRingin tilannetta on kaupungin ja sen tytäryhtiön Lahti Events Oy:n suhde ratayhtiöön. Kahden miljoonan euron rahoituksen piti tuoda kaupungille 12,5 % osuus radasta ja yksinoikeus järjestää sen tapahtumia, ja vastata myynnistä ja markkinoinnista.

Kaupungin markkinointiyhtiö Lahti Events on jo ehtinyt hoitaa mm. radan sittemmin koronaviruksen takia peruuntuneen MotoGP-kisan ennakkomyyntiä.

Kaupunginvaltuuston päätöksen purkaminen perustuu hallinto-oikeuden mukaan siihen, että Lahden kaupunki jätti selvittämättä, sisältyykö pääomasijoitukseen valtiontukea. Mikäli sisältyy, niin asia pitäisi ilmoittaa Euroopan komissiolle. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kaupunginvaltuuston päätös kaatui muotovirheeseen.

Hallinto-oikeuteen asia joutui kahdeksan Lahden kaupunginvaltuuston edustajan tekemän valituksen vuoksi. Heidän mielestään kyse on riskisijoituksesta, eikä asia muutenkaan kuulu kaupungin hoidettavaksi.

Hallinto-oikeuden päätös on tietenkin takaisku KymiRingin rakentamisen ja toiminnan rahoitukselle, mutta KymiRingin toimitusjohtaja Markku Pietilä ei vielä osannut ottaa kantaa sen merkitykseen.

Vielä ei ole tiedossa, pyrkiikö kaupunki tekemään uuden päätöksen, jossa muotoseikkojen oikeellisuus on huomioitu.

Lahden kaupungin rahoitusosuudella piti rakennettaman alueen varikkorakennus.

KymiRingillä ei toistaiseksi ole tiedossa muitakaan kilpailuja tälle kesää MotoGP:n osakilpailun siirtymisen myötä. Lajiliitot ovat peruneet kaikki kansallisetkin kisat koronaviruksen vuoksi. Tosin harjoittelu radalla mahdollistuu kesäkuusta alkaen.

KymiRingillä on ollut muitakin mutkia matkassaan: 2017 hallinto-oikeus kumosi Kouvolan kaupungin myöntämän 2 miljoonan euron lainan ja Rakennusvarma, eli yhtiö jonka piti rakentaa rata-alueen läheisyyteen luksusloma-asuntoja meni konkurssiin viime syksynä.

Lisää aiheesta Helsingin Sanomien sivuilla.