Kawasakin järjestelmä kerää dataa kameroista, lasereista, satelliittinavigoinnista sekä istuimessa ja polkimissa sijaitsevista sensoreista lukeakseen tietä ja ohjatakseen pyörän elektroniikkaa sen mukaan.

Kyse on mielenkiintoisesta askelesta Kawasakin tiellä kohti tekoälypohjaista moottoripyörän elektroniikan ohjausjärjestelmää. Ensimmäiset tiedot aiheesta ovat jo vuodelta 2016: 

Kawasakin keinoäly lisää ensisijaisesti kuljettajan turvallisuutta: näin se toimii

Kawasakin patenttipiirroksia esittelee Morebikes ja niistä selviää, että valmistajan ennakoiva järjestelmä automaattisesti ohjaa ABS:ää ja vetoluistonestoa sen mukaan, miten ajat. Patenttipiirroksessa näkyvät moottoripyörän etuosaan asennetut kamera ja lasersensori (lidar?).

Kamera tunnistaa ajokaistat ja mutkat, kun laserilla puolestaan mitataan etäisyyttä. Tätä tietoa verrataan pyörän navigointijärjestelmään tallennettuihin karttoihin, jolloin järjestelmä selvittää, milloin seuraava mutka tulee vastaan.

Lopulta jalkatappeihin ja istuimiin asennetut sensorit keräävät tietoa kuljettajan asennosta siihen, mitä hän aikoo tehdä.

Näin kerätty data lähetetään sen jälkeen ohjausyksikköön, joka automaattisesti säätää jokaisen sähköisen kuljettajaa avustavan toiminnon pyörässä varmistaakseen, että pyörä on "iskussa" seuraavaan tien kohtaan. Järjestelmä voi säätää esimerkiksi ABS:ää, vetoluistonestoa, wheelienestoa ja jousitusta.

Emme tiedä, miten paljon järjestelmä käyttää pyörän kuljettajasta aiemmin kerättyä tietoa hyväkseen elektroniikan ohjaamisessa, mutta oletettavasti, mikäli Kawa käyttää keinoälyä, sisältää se myös oppimisen mahdollisuuden, jolloin jokainen ajomatka lisää järjestelmän "ymmärrystä" kuljettajan ajokäyttäytymisestä.

Jo aiemmassa uutisoinnissamme selvisi, että Kawasakin ajatus moottoripyörien keinoälystä on, että persoonallisuuden lisäksi ne kasvaisivat yhdessä kuljettajan kanssa. Edetäkseen tässä ne hyödyntävät keinoälyn lisäksi ajoneuvojen välistä verkottumista ja muuta kommunikaatio- ja informaatioteknologiaa. Ensimmäisenä tavoitteena on tietenkin turvallisuus.

Tietoa siitä, milloin Kawasaki tuo nyt patentoimansa järjestelmän käyttöön, ei vielä ole.