Tähän päivään mennessä BMW on toimittanut yli 1,2 miljoonaa GS-mallia asiakkailleen, kerrotaan BMW:n tiedotteessa.

R 80 G/S ja sen jälkeläiset osoittivat kykynsä myös kisoissa. Vuonna 1981 Hubert Auriol esimerkiksi voitti haastavan Paris-Dakar-rallin pyörällä.

Vuonna 1993 F 650 "Fundurosta" tuli ensimmäinen BMW:n yksisylinterinen enduromalli markkinoille. Pyörä oli suhteellisen kevyt, ja siinä oli tehoa 47 hevosvoimaa. Samanaikaisesti kehitettiin myös bokserimoottorisia GS-malleja.

BMW R 1100 GS -mallin yhteydessä BMW esitteli ensimmäisen 4-venttiilibokserin ja 80 hv tehon. Lisäksi se toi uudentyyppistä jousitusteknologiaa suuriin matkaenduroihin. Ensi kertaa endurossa moottori ja vaihteisto toimivat rungon kantavina elementteinä. 

BMW oli lisäksi tuonut Paralever-takajousitusjärjestelmän boksereihin jo kaksi vuotta aiemmin, ja nyt se toi etupäähän Telelever-jousituksen. Pituuskallistuksen kompensointi ja hyvin herkkä jousituksen vaste paransivat ajettavuutta.

Uusi R 1100 GS oli myös ensimmäinen enduro, joka oli varustettu lukkiutumattomilla jarruilla.

F-sarja ja ison bokserin päivitys

F650 GS-malli oli puolestaan ensimmäinen yksisylinterinen, missä oli sähköinen polttoaineen syöttö, katalysaattori ja ABS-jarrut.

Vuosina 2007 esitellyt F 650 GS ja F 800 GS veivät mallisarjaa eteenpäin. Niissä oli tehokkaat kaksisylinteriset rivimoottorit ja pitkittäisvääntöjäykkä putkirunko. 

Syksyllä valmistaja esitteli uuden R 1200 GS:n. Se oli varustettu kiertävämmällä DOHC-bokserimoottorilla, joka tuotti 81 kW/110 hv ja pyörän ajodynamiikkaa oli myös parannettu. 

2010 mallisarja täytti 30 vuotta, jolloin erikoismallit tuotettiin BMW R 1200 GS:stä, R 1200 GS Adventuresta, F 800 GS:stä ja F 650 GS:stä. Ne oli maalattu yrityksen motorsport-väreihin.

Syksyllä 2010 BMW esitteli myös G 650 GS:n, yksisylinterisen, kevyen ja seikkailullisen enduron. Keveyden lisäksi pyörässä oli matala istuinkorkeus, joten se oli sopiva myös ensimmäiseksi moottoripyöräksi.

Lisää tehoa ja mallisarjan laajennuksia

Vuoden 2012 syksyn Intermot-messuilla BMW esitteli uuden R 1200 GS:n. Sen moottori oli suunniteltu kokonaan uusiksi. Ilma/nestejäähdytteisessä bokserikoneessa oli integroitu vaihteisto ja kardaani vasemmalla puolella, ja uusinta alustateknologiaa, lisäksi siinä oli kuljettajaa avustavaa elektroniikkaa, kuten ABS-jarrut, vetoluistonesto ja semiaktiivinen elektronisesti ohjattu jousitus.

Tehoa oli tarjolla jo 92 kW/125 hv. Vain puolitoista vuotta myöhemmin, maaliskuussa 2014 toimitettiin asiakkaalle 500 000 bokserimoottorinen GS-mallisarjan edustaja. Kyseinen pyörä oli R 1200 GS Adventure.

Syksyllä 2016 BMW teki ennakoidun liikkeen ja esitteli pienikuutioisempaan kategoriaan GS-mallin, G 310 GS:n. Kyseessä on TVS:n Intiassa valmistama yksisylinterinen. Pyörä on tarkoitettu ensimmäistä enduropyöräänsä hankkivalle tai piikistä keskiluokkaan siirtyvälle. Samalla valmistaja laajensi mallisarjansa tarjontaa miltei joka kokoluokkaan.

Samana vuonna GS-mallisarjaa lavennettiin R nineT Urban G/S -mallilla. Pyörä haki vaikutteensa legendaarisesta vuosimallin 1980 R 80 G/S:stä tuoden sen samalla moderniin aikakauteen ja päivittämällä samalla tekniikan, joten tuloksena oli klassinen endurotyylinen BMW-bokseri modernilla teknologialla varustettuna. Pyörän ilma/öljyjäähdytteinen moottori tuottaa 81 kW / 110 hv.

BMW:n GS-mallisarjaa 40 vuoden ajalta.

BMW:n GS-mallisarjaa 40 vuoden ajalta.

 

2017 BMW esitteli täysin uudet F 750 GS- ja F 850 GS -enduromallit. Pyörissä oli keskitytty perimän vaalimiseen: pitkien ajomatkojen vaatimiin ominaisuuksiin, mutta myös kisadynamiikkaan ja offroad-ominaisuuksiin.

Pyörien sydämenä on kaksisylinterinen rivimoottori, jossa on kaksi tasapainotusakselia. Moottorin teho on 57 kW/77 hv F 750 GS -mallissa ja 70 kW / 95 hv F 850 GS -mallissa. Moottorin tilavuus on 853 cc.

Vuoden 2018 merkittävin päivitys tapahtui isojen boksereiden osalta, kun niiden tilavuus nostettiin 1254 kuutiosenttimetriin ja  mukaan otettiin myös muuttuva venttiilien ajoitus. Tämän tuloksena moottorin teho nousi  100 kilowattiin, 136 hevosvoimaan.

GS-mallisarja on BMW:n moottoripyörätuotannon selkäranka, ja erityisesti 1250-kuutioinen GS-malli Adventureversioineen myy sekä meillä että maailmalla hienosti. Ainakin vielä jokunen vuosi sitten nämä kaksi mallia tekivät miltei puolet BMW:n mp-myynnistä.

Vaikka koronavuosia varmasti on tilapäisesti vaikuttanut myyntiin, ensi vuosi näyttänee taas valoisammalta, ja mallisarjan menestys jatkuu.