Yksiviivainen kuva eurooppalaisesta moottoripyörämyynnistä kertoo siitä, että viidellä Euroopan suurimmalla markkinalla (Ranska, Saksa, Italia, Espanja, Englanti) moottoripyörien rekisteröinti laski 17 % vuoden 2020 tammikuun ja kesäkuun välisenä aikana. Kappalemääräisesti tämä tarkoitti myynnin pudotusta vuonna 2019 ostetusta 500 370 kappaleesta 413 200 pyörään 2020. 

Täytyy kuitenkin muistaa, että monessa maassa moottoripyörien valmistus ja myynti olivat käytännössä miltei kokonaan suljettuina maalis- ja huhtikuussa. Myynnin lasku ajoittuukin suurimmaksi osaksi näille kuukausille, mutta pudotukset olivat hurjia. Esimerkiksi Italiassa myytiin maaliskuussa 8519 moottoripyörää (-66,1 %) ja huhtikuussa 810 kappaletta (-97 %), kun luvut edellisvuonna olivat noin 25 000 ja 27 000 pyörää.

Joissakin maissa myynti oli katastrofaalinen vielä toukokuussakin, mutta yleisesti se osoitti nousevaa trendiä, kuten esimerkiksi Saksassa, jossa myynnin patoutuminen kasvatti toukokuun myyntiä 23 % edellisvuoteen verrattuna. Sama meno jatkui kesäkuussakin, jolloin maassa myytiin 48,5 % enemmän pyöriä kuin 2019. 

ACEMin tiedotteessa todetaankin, että viimeisen kahden kuukauden trendiä rekisteröintien määrässä voidaan pitää melkoisena parannuksena vuoden neljään ensimmäiseen kuukauteen verrattuna. Tällöin moottoripyörien rekisteröinti Euroopan suurimmilla markkinoilla laski keskimäärin 32,7 % koronavirukseen liittyvien toimien vuoksi.

Mopojen rekisteröinti laski puolestaan Euroopan suurimmilla markkinoilla (Belgia, Ranska, Saksa, Italia, Hollanti ja Espanja) vuoden ensi puoliskolla 6,9 % ja oli 110 600 kappaletta.

Loppuvuosi on arvoitus

ACEMin pääsihteerin Antonio Perlotin mukaan moottoripyörien ja mopedien myynnin heikkous johtui kevään rajoitustoimista. 

– Markkinoiden osittainen toipuminen toiminnan käynnistämisen jälkeen näyttää, että kuluttajat pitävät kulkuneuvojamme loistavina liikkumisen ja vapaa-ajan vieton välineinä nykytilanteessa, Perlot toteaa. 

Hänen mukaan on kuitenkin vielä liian aikaista vetää johtopäätöksiä markkinoiden kehityksestä, kun COVID-19 viruksen eteneminen on ennustamatonta.

– Vuoden toinen puolisko on ratkaiseva. Tosiasia on, että suuri osa eurooppalaisista jälleenmyyjistä erityisesti viruksen kovimmin koettelemilla markkinoilla on edelleen kovan taloudellisen paineen alla. He myös kohtaavat haasteen siitä, miten myydä varastossa olevat Euro 4 -mallit, joita, jos EU ei jousta asiassa, ei voida myydä lainsäädännön muutosten vuoksi.

Tämän vuoksi ACEM pyytää politiikantekijöitä auttamaan valmistajia ja kauppiaita vaikeassa tilanteessa ja jatkamaan Euro4-standardin täyttävien pyörien myyntiaikaa sekä tukemaan alaa taloudellisesti.