BMW M 1000 RR. Kuva Fabian Kirchbauer.

BMW M 1000 RR. Kuva Fabian Kirchbauer.

BMW M 1000 RR -mallin tehoa on kasvatettu S RR -mallista 156 kilowattiin, eli 212 hevosvoimaan ja painoa on kevennetty 192 kiloon. Jousitusta ja aerodynamiikkaa on hiottu rata-ajon suorituskyvyn maksimoimiseksi Superbike-luokan huipulle.

M RR -mallin vesijäähdytteinen nelisylinterimoottori on muokattu täysveriseksi kilpakoneeksi, joka on tavanomaista RR-moottoria tehokkaampi. Moottorin kierrosluku on rata-ajon vaatimalla 6 000–15 100 alueella. Huipputeho saavutetaan 14 500 kierroksella minuutissa, 113 Nm huippuvääntö 11 000 kierroksella minuutissa.

BMW M 1000 RR. Kuva Fabian Kirchbauer.

BMW M 1000 RR. Kuva Fabian Kirchbauer.

Moottoria on päivitetty Mahlen kaksirenkaisilla taotuilla männillä, palokammiota on muokattu, ja uusi pakoputkisto on titaania. Puristussuhde on nostettu 13,5:een, ja keinuvipuja on kevennetty ja ohennettu.

Aerodynaamisen kehitystyön tavoitteena oli äärimmäinen nopeus ja renkaiden pidon maksimointi erityisesti kiihdyttäessä. Pyörän keulan hiilikuituiset siivekkeet kehitettiin ratatesteissä ja tuulitunnelissa. Niiden läpi kulkeva ilmavirta painaa koko pyörää maata vasten, mikä parantaa renkaiden pitoa. Tämä tehostaa kiihdytyksiä sekä helpottaa hallintaa kovissa jarrutuksissa ja kallistuksissa.

BMW M 1000 RR. Kuva Fabian Kirchbauer.

BMW M 1000 RR. Kuva Fabian Kirchbauer.

M RR -mallin runkogeometriaa on muokattu S RR -mallista: renkaiden kuormantasausta on optimoitu sekä takahaarukan kääntöpisteen säädettävyyttä on kasvatettu rata-ajo-ominaisuuksien parantamiseksi. Vaikka runko on suunniteltu radalle, se sopii myös hyvin urheilulliseen ajoon maanteillä.

Uutuusmallissa käytetään ensimmäistä kertaa M-sarjan jarruja. Jarrujen kehityksessä hyödynnettiin kokemuksia Superbike World Championship -sarjan kilpamoottoripyöristä. Jarrusatuloissa on anodisoitu sininen pinta ja M-logo, ja hiilikuituiset vanteet ovat M-sarjaa.

BMW M 1000 RR. Kuva Fabian Kirchbauer.

BMW M 1000 RR. Kuva Fabian Kirchbauer.

Mittaristo on samanlainen kuin RR-mallissa M-sarjan käynnistysanimaatiolla. Moottoripyörästä voi kerätä lisävarusteena saatavan M competition paketin avulla dataa oman ajamisen analysointiin. Pakettiin kuuluu M GPS laptrigger -sovellus sekä kevyempi takahaarukka, huoltovapaa ketju ja matkustajapaketti.

”Vakiomallinen RR on huippumalli moottoriurheiluun ja liikenteeseen. M RR -mallissa olemme onnistuneet parantamaan kaikkea. M 1000 RR on entistä kevyempi, nopeampi, kauttaaltaan hieman suorituskykyisempi. En voi vieläkään uskoa, mitä olemme saaneet aikaan näin lyhyessä kehitysajassa”, sanoo kehityksestä vastannut Stephan Loistl.

Uusi BMW M 1000 RR tulee myyntiin ensi vuoden alkupuolella.

BMW M 1000 RR. Kuva Fabian Kirchbauer.

BMW M 1000 RR. Kuva Fabian Kirchbauer.

 

Teksti Erkki Mäki – Kuvat Fabian Kirchbauer