Amerikkalaiselle tieliikenneviranomaiselle eli National Highway Traffic Safety Administrationille (NHTSA) jätetyssä dokumentissa Ducati selittää, miten purkaa sen ajoneuvojen tunnistuskoodit, eli VIN'it vuosimallien 2021 osalta. Kolme mallia esiintyy pelkillä koodinimillä, koska niitä ei vielä ole mallistossa.

Nämä muiden mallien ohella listatut uutuudet ovat "1703 Project", "1706 Project" ja "1803 Project".

Onneksi sama dokumentti antaa Bennettin mukaan myös tietoa siitä, mistä malleista on kyse. Viimemainittu, eli "Projekti 1803" on todennäköisesti uusi, nestejäähdytteinen Ducati Monster -malli. Sen VIN-koodin kuudes kirjain on "C", sama kuin kahdessa muussa nestejäähdytteisessä Monsterissa, 1200- ja 821-malleissa.

Ducati on myös vakoiltu testaamassa alumiinirunkoista Monsteria nykyisten, jo signeerauksenomaiseksi muodostuneiden terästrellisrunkojen sijaan. Näyttää siis melko varmalta, että kyse on valualumiinirunkoisesta ja nestejäähdytteisestä Monster-mallista.

"Projekti 1706:n" nimi taas kertoo, että se on ollut melko pitkään kehitystyön kohteena (vertailun vuoksi "Projekti 1708" oli Superleggera V4, ja jo täydellinen ja tyyppihyväksytty ennen vuoden 2019 loppua). VIN-numerosarjan kuudes merkki on "H", ja ainoa, mikä sopii tähän on 2021 Multistrada V4. NTHSA-raportti kertoo myös, että V4-moottorista tulee myös 1158 cm3 versio olemassa olevien 1103 cm3 (käytetään Panigale ja Streetfighter V4:ssä ) sekä 1000 cm3 -mallien lisäksi (käytetään Panigale V4R:ssä).

Multistradan V4-moottorin iskutilavuuden nosto toteutetaan iskua pidentämällä, mikä tuo lisää vääntöä alemmilla kierroksilla ja sopii tietenkin hyvin Multistradan touring- ja offorad-ominaisuuksiin.

Jäljelle jää siis "Projekti 1703", mikä voisi olla Panigale V4R. Sen nimi puuttuu muusta listasta, ja se on ainoa, jossa on 1000 cm3 V4-moottori.

 

Teksti Erkki Mäki, kuva Matias Mäki