Keltainen fluoresoiva tehosteväri näkyy hyvin. Kuva: Tero Kiira.

Keltainen fluoresoiva tehosteväri näkyy hyvin. Kuva: Tero Kiira.

Ennestään meillä on ollut, ja on toki vieläkin käytössä erilaisilla vedenpitävillä kalvoilla varustettuja ajopukuja, joissa on puolensa. Mutta myös haittansa, varsinkin aktiivisemmassa adventure-ajossa, jossa kroppa rupeaa tuottamaan reilusti lämpöä, eikä lämpö pääse haihtumaan riittävästi ajopuvun läpi. On siis pidemmän aikaa houkuttanut hankkia testiin sellainen ajopuku, jossa mahdollinen vedenpitävä kalvo on erillään, eli se puetaan tarvittaessa. Hengittäisikö tuollainen puku riittävästi ja pitäisikö se vettä?

OFFLANE puvussa vedenpitävä kalvo on erillisessä sisävuoressa, joka on Gore-Tex materiaalia, siinä on myös lämpöä säätelevä Outlast-vuori. Takin päällismateriaali on hankausta kestävää Cordura 500 D:tä. Päällystakissa taskuja on kaikkiaan seitsemän. Sisätakissa niitä on kaksi. Päällystakin oikea alatasku sekä sisätakin taskut ovat vesitiiviitä. Taskuja on siis vähintäänkin riittävästi. Selkäpuolen isoon taskuun mahtuu esim. varahanskat tai lämpökerrasto. Toki kannattaa muistaa, että kyseinen tasku ei ole vesitiivis.

Ei-vedenpitävä tasku. Kuva: Tero Kiira.

Ei-vedenpitävä tasku. Kuva: Tero Kiira.

Hihoissa on nepparit, joilla pystyy säätämään hihan väljyyttä. Vyötäröllä on remmisäätö. Helmassa ja hihansuissa on tarrakiristys. Joustavat paneelit löytyvät selästä, käsivarsista sekä vartalon sivuilta. Säätöjen avulla takki saadaan istumaan mainiosti. Takissa on kiinteä korkea kaulus. Se on valmistettu elastisesta Gore-Tex-materiaalista. Kun sitä ei tarvita, voidaan se piilottaa kauluksen sisällä olevaan taskuun. Kätevää.

Haararemmi sekä yhdysvetoketju housuun löytyy myös. Olen kovasti vieroksunut tuota haararemmiä, ja niin olen monen muunkin kuullut tekevän. Otin se lopulta käyttöön ja kokemukset siitä ovat yllättäen hyviä. Se estää tehokkaasti takin helman nousemisen, eikä se remmi siellä haaroissa juurikaan häiritse.

Tuuletushalkio. Tuuletusaukkoja on puvussa tarpeeksi. Kuva Tero Kiira.

Tuuletushalkio. Tuuletusaukkoja on puvussa tarpeeksi. Kuva Tero Kiira.

Tuuletus- eli ventilaatio-aukkoja löytyy

Tuuletusaukkoja on yhteensä yhdeksän. Selässä, vartalon sivuilla, käsivarsien alla, rinnassa, olkapäissä. Suojia löytyy selästä, kyynär- sekä olkapäistä. Puvussa on myös valmius kaksiosaiselle rintasuojalle. Takin vetoketju on paljaana ilman suojaläppää.
Kokemus on osoittanut, kun siihen tulee likaa, se takertelee ja kuluu. Lopulta vetoketju ei enää toimi. Toki siihen auttaisi, jos vetoketjun putsaisi ennen avausta. Tähän ei läheskään aina ole malttia eikä mahdollisuutta.

Havaintoja housuista

Päällimateriaali on hankausta kestävää Cordura 500 D:tä. Taskuja on kolme kappaletta. Yksi vetoketjullinen vyötäröllä, sekä kaksi reisitaskua, joissa vetoketju sekä nepparein suljettava läppä. Oikea reisitasku on vesitiivis. Vyötäröllä on molemminpuolinen kiristys. Housut saa kiinnitettyä takkiin vetoketjun avulla. Housuissa on myös valmius henkseleille.

Lahkeensuissa on vetoketjut ja tarrakiinnitys. Joustavat paneelit löytyvät alaselässä, polvien yläpuolella sekä haaroista. Takamuksesta löytyy pitoa parantava nahkavahvike. Kuumuutta sekä hankausta kestävät nahkavahvikkeet ovat polvien sisäosassa sekä lahkeensuissa. Avattavat tuuletusaukot löytyvät reisien etu ja takapuolelta. Suojat ovat lonkille sekä polville ja säärille. Lahkeiden vetoketjut ovat myös ilman suojaläppiä, joten ne ovat alttiina lialle. Heijastavaa materiaalia löytyy niin takista, kuin housuistakin.

Vesitiivis tasku. Kuva: Tero Kiira.

Vesitiivis tasku. Kuva: Tero Kiira.

Ajoon mars!

Kun oli tutustuttu pukuun, on aika pukea se päälle ja säätää sen istuvuus. Tätä ennen olin poistanut selkäsuojan, koska ajan aina suojapaidan kanssa tai sitten suojaliivin kanssa, joista jälkimmäinen on enemmän käytössä. Puku istui päälleni hienosti. Puku on tilava, alle mahtuu esim. erilliset polvisuojat, jos niitä haluaa käyttää, toki silloin puvun omat polvisuojat pitää poistaa.

On huomioitavaa, että puku läpäisee paljon paremmin ajoviiman kuin kalvopuku. On siis hyvä varautua kylmään. Itse sain laittaa vähän alle +20 lämpötilan jälkeen vuoret alle. Kun lämpötila laski alle kymppiin, tuli jälleen kylmä. Ratkaisin homman vetämällä sadekamppeet päälle. Tämä on nopea ja kätevä ratkaisu tien päällä sen sijaan, että lisäisi kerrastoa alle. Näin toimiessa on puku riisuttava. Tämä ei ole aina se mieluisin vaihtoehto.

Sisävuori pitää todella hyvin veden ulkopuolella. Tällaisen ajoasun alle tulevan vedenpitävän kerroksen huono puoli on siinä, että sateessa puku kastuu läpimäräksi. Varsinkin reissun päällä, se on todella hankala saada yön aikana kuivaksi, jos seuraavana päivän onkin lämmin ja kuiva ajokeli, etkä tarvitse sisävuoria. On todella inhottavaa pukea märkä ajopuku päälle.

Tosi testissä moottoripyörälähettikurssilla

Olin lähdössä MPK järjestämälle moottoripyörälähettikurssille Vekaranjärvelle. Siellä oli hyvä testata, miten tuuletus puvussa toimii, ja miten se kanssa pärjää aktiivisemmassa ajossa. Ajaminen kurssilla on hyvinkin fyysistä, kun pyöränä on iso adventurepyörä. Puku pärjäsi siellä todella hyvin, siinä on hyvä liikkua, tuuletus toimii riittävästi. Yhdet reippaammat lipatkin vedin. Suojat suojasivat eikä pukukaan mennyt rikki.

Rukan materiaalit ovat laadukkaita sekä hyvin kulutusta kestäviä. Olen pessyt puvun monen monta kertaa. Se kanssa on ajettu enduroa, matka-ajoa ja adventure-reissuja.

Sen kanssa on istuttu nuotion ääressä. Silti se on edelleen kuin uusi. Puku on todella pätevä adventure-touhuihin. Se on helteelläkin miellyttävä, koska tuuletusaukkoja on riittävästi.

Tasku ja ventilaatioaukko. Kuva: Tero Kiira.

Tasku ja ventilaatioaukko. Kuva: Tero Kiira.

Saatavilla olevat värit: sininen, punainen ja harmaa, jossa tehostevärinä takissa on keltainen

Hinnat: takki: 779 €, housut: 599 €.

Plussat ja miinukset:

HYVÄÄ

- Istuvuus

- Hengittävyys

HUONOA

- Suojaamattomat vetoketjut rinnassa ja lahkeissa

- Märkä puku kestää kauan kuivua

 

Teksti: Anssi Kivinen, kuvat Tero Kiira

Puvussa on tilava takatasku. Kuva: Tero Kiira.

Puvussa on tilava takatasku. Kuva: Tero Kiira.