LiveMapin heijastusnäyttökuvaa kypärän visiirillä.

LiveMapin heijastusnäyttökuvaa kypärän visiirillä.

LiveMap ei ole ensimmäinen AR-kypärä (Augmented Reality, laajennettu todellisuus), mitä markkinoilla on nähty. Seurasimme amerikkalaisen Skullyn tarinaa niin ikään takavuosina, se valitettavasti päättyi toiseen konkurssiin ilmeisesti vuoden 2020 alussa, emmekä koskaan nähneet kypärää toteutettuna.

LiveMap on ponnistellut tietään tuotantoon jo vuodesta 2013 lähtien pienin askelin, ja nyt aletaan olla siinä vaiheessa, että yritys pystyi tuomaan Milanon EICMA-messuille näytille kaksi toimivaa kypärää. Tuotantoon vuoden 2022 mittaan.

Monta laitetta samassa

LiveMap on sisällyttänyt kypäräänsä "kaiken" tarpeellisen kerralla. Mukana on heijastusnäyttöteknologia, navigointi, kypäräpuhelin sekä videokamera.

Kypärässä on pari asiaa, mitkä tekevät siitä mielenkiintoisen: ensinnäkin heijastusnäyttöratkaisu. Se on toteutettu käyttämällä kypärän visiiriä heijastavana pintana aivan kuten autossa käytetään tuulilasia. Asia ei ole ollut aivan yksinkertainen toteuttaa. Kuten oheisesta kypärän rakennekuvasta näkyy, kuva heijastetaan visiirille kypärän sisälle sen leukaosaan sijoitetusta dataprojektorista.

Kuvasta ilmenee se, mitä komponentteja LiveMap-kypärässä on ja miten sijoiteltuna.

Kuvasta ilmenee se, mitä komponentteja LiveMap-kypärässä on ja miten sijoiteltuna.

Osastolla kypärää ja sen toimintoja esitellyt Mike kertoi, että visiirin oikean muodon ja ominaisuuksien laskemiseen ja kehittämiseen oli kulunut kaikkiaan kuusi vuotta. Se kertoo jotain AR:n haasteista moottoripyörämaailmassa. Esimerkiksi suomalais-amerikkalaisen (konkurssin tehneen) Nuvizin heijastusnäyttö oli toteutettu läpinäkyvällä paneelilla, joka sijoittui käyttäjän näkökentän oikeaan alareunaan.

Realistinen hinta?

Toinen merkittävä asia kypärässä on hinta: LiveMapin kypärän hinnaksi kerrotaan 3000 dollaria, 2656 euroa. Se on paljon, mutta se on myös realistinen hinta. Moniko haluaa maksaa niin paljon kypärästä on eri asia, ainakin sen tulisi pystyä antamaan vastaavasti hyötyä ja lisäarvoa käyttäjälleen esimerkiksi navigoinnin helppoudessa ja monien laitteiden integroimisessa yhdeksi.

Mike esitteli LiveMapin toimintaa EICMA-messuilla Milanossa.

Mike esitteli LiveMapin toimintaa EICMA-messuilla Milanossa.

Korkea hinta mahdollistaa Elon laskuopin mukaan sen, että kypärässä käytettävät komponentit voivat olla korkealuokkaisia. 

LiveMap esittää asian siten, että laatukypärä, erillinen navigaattori, pyöräpuhelin ja laadukas toimintakamera maksavat miltei saman kuin heidän AR-kypäränsä. Etuna viime mainitussa on luonnollisesti se, että kaikki on samassa paketissa. Miken mukaan kypärässä käytetään elektroniikan ja videokameran osalta laatukomponentteja, joten tason pitäisi olla sama kuin parhailla erillislaitteillakin.

Vähemmän kaapeleita ja latureita

Se, että kaikki tarvittavat laitteet ovat itse kypärässä, tarkoittaa myös sitä, että tarvitsee ladata vain yhden, eli kypärän akkuja, eikä mukana tarvita joka laitteelle erillisiä kaapeleita ja latureita.

Kypärän akku sijaitsee vasemmalla alhaalla sivussa kypärän reunaosassa, sillä rakenteiden kalloa suojaavimmissa kohdissa, kuten päällä, ei saa olla mitään ylimääräisiä rakenteita.

LivMap: Videokamera ja sen yläpuolella vallitsevan valon sensori.

LivMap: Videokamera ja sen yläpuolella vallitsevan valon sensori.

LiveMapin kypärällä on ainoana mp-kypäräjärjestelmävalmistajana ECE 22.05 normin mukainen hyväksyntä elektroniikalleen, joten siltä osin asia on kunnossa.

Tällä hetkellä yritys käy neuvotteluja eri kypärävalmistajien kanssa valmistuksen aloittamisesta, samoin Cardon kanssa siitä, että tämä alkaisi tehdä tarvittavaa kypäräpuhelinjärjestelmää.

LiveMapin kypärän visiiri on erikoisen mallinen, koska heijastusnäyttö vaatii sen. Kypärä on myös jonkin verran – positiivisesti – poikkeava ulkonäöltään.

Kokeilun kertomaa

LiveMapin näyttökuva heijastetaan visiirille siten, kuin se olisi niin kaukana näkökentässä, että katsetta ei tarvitse erikseen tarkentaa opastusta ja taas tienäkymää katsottaessa, vaan tarkennus pysyy samana.

Millainen oli sitten kokeilukokemus? Ainakin vielä kypärän yksiväristä heijastusnäyttöä oli vaikea saada kohdistettua oikeaan paikkaan. Tosin kun se onnistui, näyttö oli selkeä. Tämä ei kuitenkaan ole lopullisessa tuotantokypärässä ongelma, väitti Mike. Yksivärinen projektorielementti korvataan lisäksi monivärisellä. Uusia elementtejä oli jo saatu pari viikkoa ennen messuja, mutta aika ei ollut riittänyt niiden käyttöönottoon messukypäriin.

Kypärään tulee myös puheohjaus, ja älypuhelinyhteys, joten voit myös soittaa ja kuunnella musiikkia sillä.

LiveMapin heijastusnäyttökuvaa.

LiveMapin heijastusnäyttökuvaa.

Aiheesta aiemmin:

LiveMap: uusi laajennetun todellisuuden heijastusnäyttökypärä tulossa markkinoille?

Livemap - navigaatiolla varustettu heijastusnäyttökypärä

Heijastusnäytöllä varustettu navigaattorikypärä tulossa

Kaikki Milanon EICMA 2021 -moottoripyörämessujen juttumme löydät täältä – päivittyy yhä