Rukan Rimo-R ja Rimorina ovat mitoitusperusteita lukuunottamatta samanlaiset puvut ja varustettu samanlaisin ominaisuuksin. Keväällä 2021 nämä olivat uutuuspukuja, joiden ominaisuudet olivat – ja ovat edelleen – todella kiinnostavia: näissä on tavallaan koottu yhteen paljon Rukan vuosien varrella keräämää kokemusta touring- ja adventurepuvuista, ja pyritty jalostamaan ne mahdollisimman pitkälle.

Kolmikerroslaminaatti takaa sen, että erillistä sadepukua ei tarvita, ja puvussa on ainesta kylmälläkin kelillä ajamiseen. Puvusta on tuuletusaukkoja lisäämällä pyritty saamaan myös kuumempaankin adventure- ja maastoajoon sekä kuumaan ilmanalaan sopiva.

Kiinnostavaa onkin, miten Rukka on siinä onnistunut, ja testikäyttömme on pukujen osalta varmasti ollut vaativinta ja monipuolisinta, mitä kuvitella saattaa.

Juha vuoristossa Rimo-R:n kanssa.

Juha vuoristossa Rimo-R:n kanssa.

Rimo-R Anssin ja Juhan käytössä

Juha Harmanen aloitti puvun testaamisen keväällä 2021. Ajatuksena hänellä oli ajaa kaikki kauden moottoripyörälläajot Rimo-R puvulla. Mies harrastaa myös moottorikelkkailua, joten oli luontevaa kokeilla puvun toimivuutta myös siinä lajissa.

Kesällä -21 Rimo-R pääsi mukaan Lappiin suuntautuneelle adventureajoreissulle, jolle mahtui monenlaista säätä Saariselän helteistä Käsivarren lähelle nollaa hipoviin lämpötiloihin.

Tuolla reissulla puvun laajat ominaisuudet pääsivät todella esiin, sillä ajo-alustana oli kaikkea mahdollista tasaisen sileästä nelostiestä Kalkkoaivin kiviränneihin.

Kesällä 2021 Rimo-R oli mukana Lapissa adventurereissulla. Säät vaihtelivat Saariselän helteistä käsivarren nollakeleihin.

Kesällä 2021 Rimo-R oli mukana Lapissa adventurereissulla. Säät vaihtelivat Saariselän helteistä käsivarren nollakeleihin.

Helteellä, tai kun oli odotettavissa raskaampaa ajoreittiä, avattiin vaadittava määrä puvun tuuletusaukkoja. Tuuletusaukkoja on housuissa neljä ja takissa yhdeksän, niiden avulla saa tehokkaasti viilennettyä kehoa ja puku on miellyttävä käyttää, jopa +30 Celsiuksen lämpötilaan saakka.

Anssi Lemin korvessa kokeilemassa miten Rimo-R taipuu moottoripyörällä harrastettaviin kuraleikkeihin.

Anssi Lemin korvessa kokeilemassa miten Rimo-R taipuu moottoripyörällä harrastettaviin kuraleikkeihin.

Pukua kokeiltiin myös enduroharrastuksessa, vaikka se ei varsinainen enduropuku olekaan. Sää oli marraskuinen, lämpötila lähellä nollaa, ehkä hieman pakkasen puolella. Puku selviytyi hyvin kuraleikeistä, huomioitavaa on se, että puvusta irtosi lika helposti tuon session jälkeen. Ensin suurimmat liat pois vesiletkulla huuhtelemalla. Kun puku oli kuivunut, ravistelemalla irtosi vielä hyvin kuivunutta savea, ja sen jälkeen takki ja housut erikseen pesukoneeseen.

Juha, Lynx ja Rimo-R kevättalvisessa Suomen Lapissa. Puku osoittautui päteväksi myös moottorikelkkailuun.

Juha, Lynx ja Rimo-R kevättalvisessa Suomen Lapissa. Puku osoittautui päteväksi myös moottorikelkkailuun.

Sään ja ajotehtävän vaatima alusvaatetus puvun alle ja homma rokkaa.

Juhan mielipide Rimo-R puvusta

– Tuon Lemin kurakeikan jälkeen huuhtelin letkulla isommat kurat pois. Kotona ravistelin vielä kuivuneen puvun, jollon irtosi vielä lisää pölyä.  Talvella jatkoin ilman pesua kelkkailua, joten tuli todettua, että lika ei tartu kovin hyvin Rimo-R pukuun. Ennen kevään Portugalin keikkaa kyllä lopulta pesin puvun. 

Juha keväisessä Portugalissa ulkoiluttamassa Triumphia sekä Rimo-R pukua. Kuva: Kingdom Creative

Juha keväisessä Portugalissa ulkoiluttamassa Triumphia sekä Rimo-R pukua. Kuva: Kingdom Creative

Taskuja on riittävästi ja vetoketjut toimivat. Puku on kevyt pitää päällä ja se mahdollistaa todella hyvän liikkuvuuden. Käytän polvitukia ja niille on hyvin tilaa lahkeissa. Housujen nahkavahvikkeissa näkyy hieman käytön jälkiä, muuten puku on kuin uusi.

Tuuletusaukot ovat ehdotonta parasta tässä puvussa. Rimo-R on hellekeikalle varma valinta. 

Välikerroksena olen käyttänyt Rukka Wisaa jonka kangas on miellyttävä pitää. Sen päälle kylmissä keleissä fleece niin hyvin tarkeni.

Ainoa ongelma on ollut housujen etutasku, joka on mennyt rikki. Tasku saisi olla paksumpaa materiaalia ja ommel vahvempi.  Kaulasuojaa kaipasin kylmillä keleillä. 

Anssin mietteet

Anssi Dolomiiteilla syksyllä -22

Anssi Dolomiiteilla syksyllä -22

– Otin puvun käyttöön syksyllä- 21, joten kovin pitkään en kerennyt pukua käyttää ennen talven tuloa. Ajan moottoripyörällä myös talvella, joten oli luontevaa kokeilla miten Rimo-R toimisi talvimoottoripyöräilyssä.

Hyvin toimi: alle merinovillaa, sekä Rukka Down-X 2.0 untuvaa. Kovemmilla pakkasilla käytin lisäksi sähkölämmitteistä sisätakkia.

Viileimmillä keleillä kaipasin erillistä kaulusta, joka monesta Rukka puvusta löytyy, vaan ei Rimo-R:stä. Tämä on mielestäni puute.

Takissa on monipuoliset säädöt, joten se on helppo säätää sopivaksi kulloisenkin alusvaatetuksen paksuuden mukaan.

Talven taituttua kevääksi ja kesäksi, joista jälkimäisestä tulikin todella lämmin, tuli monta kertaa kiitettyä Rimo-R puvun runsaita tuuletusaukkoja. Puvulla pärjäsi hienosti helteelläkin.

Toki sain ajaa myös sateessa, vesi pysyi ulkopuolella, kunhan oli sulkenut tuuletusaukkojen vetoketjut huolellisesti. Vetoketjut toimivat hyvin, tässä auttaa paljon se, että lialle arimmat vetoketjut on suojattu tarrakiinnitteisillä läpillä.

Olin syksyllä -22 reilun viikon prätkäreissulla Alpeilla, joka toteutettiin Münchenistä vuokratuilla moottoripyörillä. Pitkään pähkäilin, minkä puvun ottaisin mukaan, ja päädyin Rimo-R:ään. Ei mennyt valinta pieleen, ainoa heikkous puvussa tuolla reissulla oli lahkeitten lepatus yli 200 km/h nopeudessa. Lahkeet ovat niin väljät, että voimakas ilmavirta tarttuu niihin väkisin.

Lahkeen suu aukeaa todella reilusti, joka helpottaa pukemista ja säätöä eri paksuisille ajokenkien varsille. Vetoketju on suojattu tarrakiinnitteisellä läpällä, jolla tehdään myos lahkeen säätö.

Lahkeen suu aukeaa todella reilusti, joka helpottaa pukemista ja säätöä eri paksuisille ajokenkien varsille. Vetoketju on suojattu tarrakiinnitteisellä läpällä, jolla tehdään myos lahkeen säätö.

Toisaalta lahkeen suu aukeaa todella reilusti, joka helpottaa pukemista ja säätöä eri paksuisille ajokenkien varsille. Vetoketju on suojattu tarrakiinnitteisellä läpällä, jolla tehdään myös lahkeen säätö.

Kapeavartisen ajokengän kanssa saa olla huolellinen lahkeen kiristyksessä, ettei se jää liian löysälle.

Takissa ei ole vedenpitäviä taskuja. Koska käytän erillistä rinta/selkäsuojaa, hyödynsin rintasuojien paikkoja vedenpitävinä taskuina.

Housuissa on neljä taskua, joista ylemmät kaksi on vedenpitäviä. Vedenpitävät taskut ovat pienet tilavuudeltaan.

Puvussa on riittävästi tuuletusaukkoja, niiden käyttö oli luontevaa ja vetoketjut toimivat moitteettomasti. Takin vetoketjua suojaa tarrakiinnitteinen läppä.

Takin selkäpuolella on tilava tasku, sinne mahtuu vaikkapa varahanskat. Kannattaa muistaa, että tasku ei ole vedenpitävä.

Eija, Rimorina:

Eija ja Rimorina Kaunispäällä

Eija ja Rimorina Kaunispäällä

Ensimmäinen pidempi ajoreissu osui 2021 heinäkuussa Ahvenanmaalle. Ajokeli oli suorastaan helteinen, joten puvun runsaat tuuletusaukot tuli heti testattua. Ne tulivat tarpeeseen ja totesin ne erittäin toimiviksi. Sekä takkiin että housuihin saa "läpivedon"; takin rintataskujen tilalle ja selkään sekä housujen reisien taakse lisättyjen tuuletusaukkojen ansiosta.

Myöhemmin samana syksynä riittävän kylmillä, lähellä nollakeliä ajetuilla reissuilla puvun tuuletusaukot pysyivät tiukasti kiinni, ja puvun alle sai etsiä lisää lämmikettä. Rukan untuvatäytteinen väliasu osoittausui loistavaksi lisälämmittimeksi. Ajoreissuille sattui sekä sadetta että tuulta kylmän lisäksi, mutta vaikka ajopuvun alle joutuikin laittamaan lisää vaatekerroksia, niin se ei ollut mikään ongelma. Takin vyötärön ja helman leveyttä sekä hihojen väljyyttä pystyy helposti säätämään, joten ne mahtuivat mukavasti.

Rimorinassa on tuuletusaukko selän puolella keskellä keltaista heijastinkuviota. Huomaa lisäksi vetoketjullinen tasku takin helmassa.

Rimorinassa on tuuletusaukko selän puolella keskellä keltaista heijastinkuviota. Huomaa lisäksi vetoketjullinen tasku takin helmassa.

Kahden edellisen ajokauden (2021-22) aikana pukua on ehtinyt testaamaan kaikissa mahdollisissa olosuhteissa. Ajoreissujen ja -kelien mukaan ajopuvun alle on välillä soviteltu enemmän tai vähemmän alusasusteita. Koska käytössä on ollut välillä myös Rukka RPA AFT -suojapaita, jolloin takin omat selkä-, kyynär- ja olkapään suojat ovat olleet tarpeettomia, niin kiitettävää on myös suojien irroittamisen ja niiden takaisin laittamisen helppous. Takissa on taskut erillisille rintasuojille, mutta koska sellaiset allekirjoittaneelta puuttuvat, olen välillä irroittanut suojapaidan yhtenäisen rintapassarin ja käyttänyt sitä, sillä se sopii muodoltaan varsinaisille rintapanssareille tarkoitettuihin Rimorina-ajopuvun sisätaskuihin täydellisesti. Se on jälleen osoitus siitä, miten Rukan eri varusteet voidaan sovittaa helposti keskenään.

Housuissa on niin ikään takana tuuletusaukot. Yhdessä selän tuuletusaukon kanssa ne mahdollistavat toimivan, viilentävän läpivedon.

Housuissa on niin ikään takana tuuletusaukot. Yhdessä selän tuuletusaukon kanssa ne mahdollistavat toimivan, viilentävän läpivedon.

Ajo- ja käyttömukavuutta lisäävät takin hihansuussa olevat Gore-Tex-mansetit ja pehmeä neopreeni kauluksessa, mutta irtokauluksen puute ihmetyttää ja sitä kaipasi useampaankin kertaan viileämmillä ja/tai tuulisemmilla keleillä ajaessa. Leveät hihansuut ja hihansuussa olevat tarranauhat edesauttavat eri paksuisten ajohanskojen sovittamista hihoihin.

Neopreenikaulus on mukava, mutta Rukan moni pukumalli on varustettu irto- tai alaskäännettavällä korkeammalla kauluksella, jota kaipaisi tuulisilla tai kylmillä keleillä.

Neopreenikaulus on mukava, mutta Rukan moni pukumalli on varustettu irto- tai alaskäännettavällä korkeammalla kauluksella, jota kaipaisi tuulisilla tai kylmillä keleillä.

Rimorinan takin etuosassa ja housujen reisissä on isot taskut, mutta jos käyttää rintapanssaria, niin ainoat vedenpitävät taskut löytyvät housujen yläosasta, jonne esimerkiksi puhelinta on turha sovitella. Vaikka taskut eivät olekaan vedenpitäviä, niin pienestä sateesta ne eivät vettä päästä läpi.

Makuasioita

Lisäksi hieman makuasioita. Vaikka takin ja housut saa yhdistettyä vetoketjulla, niin lähes yhtä paljon kuin irtokauluksen puuttuminen hämmensi, niin ihmetystä herätti myös haararemmin puuttuminen.

Housuista löytyi kiinnityspaikat henkseleille, joten irrotin ne toisista housuista ja kiinnitin henkselit Rimorinaan, sitä käyttäessäni.

Rimorinan takin etupuolen tuuletusaukot näkyvät tässä hyvin. Huomaa käsivarsien tuuletus.

Rimorinan takin etupuolen tuuletusaukot näkyvät tässä hyvin. Huomaa käsivarsien tuuletus.

Rukan ajohousujen sepaluksen kiinnittämisen ja vyötärön kiristämisen yhdistäminen sivuttaisen tarranauhan avulla on (ja on ollut) käytössä useammissa malleissa. Näissä sepaluksen kiinnittäminen ja vyötärön kiristäminen on yhdistetty niin, että vetoketjun sulkemisen jälkeen sepalus suljetaan vyötärön korkeudella olevalla tarranauhalla, joka samalla säätää vyötärön kireyttä. Mutta esimerkiksi Toughtrail-ajopuvussa käytetty perusversio, jossa on vetoketjulla ja nepparilla suljettava sepalus ja molemmilla sivuilla olevat erilliset vyötärönkiristystarranauhat, toimivat mielestäni paremmin. Tällöin ajohousuja pukiessa vyötäröaukko avautuu leveämmälle, helpottaen pukemista ja vyötärön kireyttä voi säätää tasaisemmin ilman, että sepalus menee kiireessä vinoon.

Kuten jo mainitsin, edellä luetellut asiat ovat makuasioita. Kaiken kaikkiaan Rimorina on laadukas, toimiva ja moneen käyttöön soveltuva ajoasu ja tulee jatkossakin olemaan käytössäni.

Yhteenveto, Rimo-R ja Rimorina

On tullut monesti todettua, että ei ole ajopukua, joka toimisi joka säässä sekä erilaisissa ajo-olosuhteissa.

Rukka on Rimo-R:llä ja Rimorinalla päässyt todella lähelle sitä. Vaikka kyseessä on adventureasu, mukautuu se todella hyvin ja vaivattomasti eri ajo-olosuhteisiin, toki siinäkin on puutteensa. Lähinnä haittasi irtokauluksen puute, sekä se, että puvussa on vain kaksi vedenpitävää taskua, jotka ovat tilavuudeltaan pieniä. 

Puvut ovat kestäneet käyttöä hyvin, lähinnä housujen nahkavahvikkeissa näkyy käytön jälkiä. Onkin suotavaa, että puku kestää vuosia, sillä onhan se aika hintava investointi. Rimo-R:n kohdalla näemme, että siinä on vastinetta rahalle, hinta/laatusuhde on kohdillaan. Kokemuksemme mukaan puvusta on iloa vielä vuosiksi eteenpäin, vaikka ajamme kaudessa paljon kilometrejä, joista osa todella kuluttavissa olosuhteissa.

Samoin Rimorina on laadukas puku, joka tulee olemaan käytössä jatkossakin.

Eija ja Rimorina jossain.

Eija ja Rimorina jossain.

Aiheesta aikaisemmin:

Motouutiset testaa Rukka Down 2.0: untuvatäytteinen väliasu soveltuu ympärivuotiseen käyttöön

Rukalta uudet monikäyttöiset Gore-Tex-uutuuspuvut: Rimo-R ja Rimorina

Rimorina- ja Rimo-R pukujen plussat ja miinukset

+ Riittävät ja helppokäyttöiset tuuletusaukot

+ Puvun monipuoliset käyttömahdollisuudet

+ Leveät housunlahkeet

+ Veden- ja tuulenpitävä kolmikerroslaminaatti

- Irtokauluksen puute

- Vähäiset ja pienet vedenpitävät taskut

Menossa Ahvenanmaalle.

Menossa Ahvenanmaalle.

Rimorina- ja Rimo-R takin ominaisuudet

Hihansuissa vesitiiviit Gore-Tex-mansetit. Kauluksessa pehmeää neopreenia. Hihan väljyyden säädöt neppareilla olka- ja kyynärvarressa. Säädettävä vyö vartalon sivuilla. Helmassa ja hihansuissa tarrakiristys. Pitkä vyötärön ympäri kulkeva yhdysvetoketju housuihin. Päälliymateriaalina 100% hengittävä, tuulen- ja vedenpitävä Gore-Tex-2-kerroslaminaatti, joka on laminoitu kevyeen ja kestävään polyesteripäällysmateriaaliin. Hankauksenkestävät Cordura 500D -vahvikkeet olka- ja kyynärpäissä. Läpinäkyvä aikakorttitasku vasemmassa hihansuussa. Iso tasku selän alaosassa. Kaksi taskua takin alaosassa vetoketju- ja tarrakiinnityksellä.

Taskut: Läpinäkyvä aikakorttitasku vasemmassa hihassa. Iso tasku selän alaosassa. Kaksi taskua takin alaosassa, vetoketju ja tarrakiinnityksellä.

Tuuletus: Tuuletusaukot takin sivuilla, rinnassa, hihoissa ja selässä.

Suojat: Taskut D3O CP1 kaksiosaiselle rintasuojalle, D3O Air XTR Allback selkäsuojalle sekä Rukka D3O Air XTR olka- ja kyynärsuojille. Väljä mitoitus mahdollistaa Rukka RPS suojapaidan käytön.

Säädettävyys: Helmassa ja hihansuissa tarrakiristys. Hihan väljyyden säädöt neppareilla olka- ja kyynärvarressa. Pitkä vyötärön ympäri kulkeva yhdysvetoketju housuihin. Säädettävä vyö vartalon sivuilla.

Saatavilla olevat värit: Hopeanharmaa, antrasiitti, laivaston sininen ja oliivinvihreä

Housujen ominaisuudet

Rukka AirCushion takamuksessa. Kuumuutta ja hankausta kestävät nahkavahvikkeet polvien sisäosissa ja takamuksessa. Valmius Rukka Defence & Comfort henkseleihin. Väljä mitoitus jättää tilaa polvituille. Vyötärön ympäri kulkeva yhdysvetoketju takkiin. Molemminpuolinen kiristys vyötäröllä. Hankauksenkestävät Cordura 500D -vahvikkeet polvissa, lonkissa ja istuinalueella. Päällismateriaalina 100 % hengittävä, tuulen- ja vedenpitävä Gore-Tex-2-kerroslaminaatti, joka on laminoitu kevyeen ja kestävään polyesteri päällismateriaaliin. Neljä taskua päällyspuolella, joista kaksi ovat vedenpitäviä.

Taskut: Neljä taskua päällyspuolella, joista kaksi ovat vedenpitäviä.

Tuuletus: Tuuletusaukot reiden etu- ja takapuolella.

Suojat: Taskut Rukka D3O Air XTR lonkka- ja polvi-\säärisuojille.

Saatavilla olevat värit: Harmaa Oliivinvihreä

Takin suositushinta: 649 €. Housun suositushinta 529 €