Molemmat puvut ovat monitoimisia, pidemmillekin matkoille ja monenlaiseen keliin soveltuvia, naisille suunnattuja ajopukuja. Ensivaikutelma molemmista oli tyylikkyys ja erityisesti Halvarssonin puvun takin lisäkiinnitykseen tarkoitetut mangneetit kiinnittivät huomion. Korkea, neonpreenikaulus ja tilavat taskut kiinnittivät ensihuomion puolestaan Rukan Elastina ajotakissa.

Halvarssons Vimo (vas.) ja Rukka Elastina naisten touring ajotakit.

Halvarssons Vimo (vas.) ja Rukka Elastina naisten touring ajotakit.



Kangasmateriaali ja vedenpitävyys:

Halvarssonin Vimo ajotakki ja Wish Pants Lady housut ovat kahden kerroksen laminaattirakenteella olevaa tekstiiliä, joissa on vettä hylkivä Teflonkäsittely pintakankaassa ja Dryway+ laminoitu toiminnallinen kalvo. Rukan Elastina ajoasussa päällysmateriaalina on hankauksenkestävä elastinen Cordura 500D, sekä veden- ja tuulenpitävä ja hengittävä Gore-Tex Z-liner kalvo. Molemmissa puvuissa on vahvikemateriaalia olka- ja kyynärpäissä sekä polvien ja lonkkien kohdalla.

Rukka Elastina (vas.) ja Harvarssons Wish Pants Lady ajohousujen lahkeet.

Rukka Elastina (vas.) ja Harvarssons Wish Pants Lady ajohousujen lahkeet.

Vuoret:

Molemmissa on irroitettavat vuoret. Halvarssonin ajoasussa on Outlast-materiaalista valmistettu lämpöä säätelevä vuori Thinsulate-kalvolla. Rukan Elastinassa on puolestaan 60 grammaiset lämpövuoret.

Suojat:

Kaikki Rukan suojat (olka-, kyynär-, selkä-, polvi ja lonkkasuojat) ovat Rukka D3O Air -suojia ja korkeinta A-luokkaa. Halvarssonin puvussa suojaluokitus on AA-luokkaa, eli piirua heikommat eikä selkäsuojaa tule automaattisesti takin mukana, vaikka paikka sille löytyykin.

Takin ja ajohousujen yhdistäminen:

Molempien pukujen takin saa housuihin kiinni vyötärön ympäri kulkevalla yhdysvetoketjulla. Lisänä Halvarssons luottaa henkseleihin, perinteisiä kiinnitysklipsuja myöten. Rukan puvussa on haaravyö, joka pitää takin yhdistettynä housuihin, vaikkei vyötärön yhdistysvetoketjua käyttäisikään. Rukan housuista löytyy paikat henkseleillekin, jos sellaiset haluaa erikseen ostaa. Rukan henkselit on jo vuosien ajan kiinnitetty vahvoilla tarranauhoilla.

Rukka Elastina ajotakin sisäpuolella on kaksi vedenpitävää taskua. Vuoren ollessa kiinni, vesitiiviiden taskujen määrä kasvaa kolmeen.

Rukka Elastina ajotakin sisäpuolella on kaksi vedenpitävää taskua. Vuoren ollessa kiinni, vesitiiviiden taskujen määrä kasvaa kolmeen.

Taskut:

Molempien valmistajien ajohousuissa on kaksi taskua etupuolella. Halvarssonin takissa etupuolella taskuja on kaksi ja kaksi taskua myös sisäpuolella, joista toinen on vedenpitävä. Lisäksi takin sisävuoressa on avonainen verkkotasku.

Rukan Elastinassakin on kaksi taskua etu- ja sisäpuolella, mutta molemmat sisätaskut ovat vesitiiviitä, joista toisessa on erillinen paikka puhelimelle. Jos vuori on paikallaan, niin taskujen määrä lisääntyy, sillä lämpövuoressa on vielä yksi vetoketjullinen tasku.

Vimo ajotakin miehustassa on kaksi tuuletusaukkoa vetoketjujen takana.

Vimo ajotakin miehustassa on kaksi tuuletusaukkoa vetoketjujen takana.

Tuuletus:

Harvarssonin Vimo-ajotakissa on etupuolella kaksi vetoketjuilla säädettävää tuuletusaukkoa ja lisänä takin selässä oleva leveä aukko. Hihoissa on kaksilukkoinen vetoketju, joilla säädellään käsivarsien tuuletusta. Housuissa tuuletusaukot sijaitsevat reisien sivuilla.

Rukka Elastina ajotakin kyljissä on koko kyljen mittainen kaksoisvetoketjuilla säädettävät tuuletusaukot.

Rukka Elastina ajotakin kyljissä on koko kyljen mittainen kaksoisvetoketjuilla säädettävät tuuletusaukot.

Rukan Elastina-ajotakissa tuuletus hoituu takin kyljissä olevilla pitkillä, kaksoislukollisella vetoketjulla. Housujen tuuletusaukot on Elastinassakin sijoitettu reisien sivuille.

Käyttökokemuksia Halvarssons Vimo/Wish Pants Lady Touring ajoasusta:

Allekirjoittaneelle tämä oli ensimmäinen kerta, kun pääsi kokeilemaan Halvarssonin ajopukua. Koronavuosien myötä painopiste oli laskeutunut hieman alemmaksi, joten suosiolla valitsin paria numeroa isomman puvun (40). Halvarssonin puvun mitoitus erosi verrattuna aikaisemmin käyttämiini pukuihin ja jouduinkin ottamaan kuusi numeroa isomman ajopuvun (44). Tästäkin huolimatta ensituntuma oli, että Vimo-ajotakin hihat ja Wish Pants Lady -ajohousujen lahkeet olivat hyvin tyköistuvat. Alla olevan puseron hihoista piti pitää tiukasti kiinni, etteivät ne rullaantuneet ylös.

Halvarssons Vimo naisten touring ajotakki.

Halvarssons Vimo naisten touring ajotakki.

Halvarssonin ajopuvun polvi- ja kyynärsuojat ovat vahvasti muotoillut ja niiden reunat tuntuivat ajopukua pukiessa. Housujen lahkeet olivat ilahduttavan leveät ja lahkeen vetoketju avautuu ylös. Pitkävartiset ajosaappaat oli helppo sujauttaa lahkeiden sisään. Lopullinen lahkeiden kiristys tehdään tarranauhalla.

Halvarssonin Wish Pants Lady.

Halvarssonin Wish Pants Lady.

Lahkeen sääriosan väljyys olisi säädettävissä, jos olisi kapeammat pohkeet. Vakiovarusteena housujen mukana tulee henkselit ja ne ilahduttivat allekirjoittanutta. Sepaluksen vetoketun suojaläpän reunassa on pitkä tarranauha, varmistamassa etumuksen kiinni pysymistä. Housujen vyötäröllä molemmin puolin on joustavat, leveät kuminauhat. Kireämmäksi vyötärölinjaa ei voi säätää, ellei sepaluksen yläosassa olevia hakasia lasketa.

Halvassonin Wish Pants Lady vyötärön kireytta voi säätää kahden hakasvälin verran.

Halvassonin Wish Pants Lady vyötärön kireytta voi säätää kahden hakasvälin verran.

Vimo ajotakin miehustan vetoketjua suojaavassa läpässä on tarranauhojen lisäksi magneetit, eli se sulkeutuu ja pysyy varmasti kiinni. Kauluksen, vyötärön, helman ja hihan olkavarren väljyyttä voi säätää parilla nepparilla. Kun hihan vetokejun sulkee, niin hihan suu on napakka. Irtokaulus, joita tulee puvun mukana kaksin kappalein, mustana ja keltaisena, kiinnittyvät myös magneettien avulla.

Vimo ajotakin kauluksen pystyy halutessaan jättämään auki. Magneetti estää kaulusta lepattamasta. Vedenpitävä sisätasku on merkitty pisaralla.

Vimo ajotakin kauluksen pystyy halutessaan jättämään auki. Magneetti estää kaulusta lepattamasta. Vedenpitävä sisätasku on merkitty pisaralla.

Irtovuoret kiinnitetään housun lahkeista, vyötäröltä ja hihoista sekä takin sisäpuolelta vetoketjuilla.

Käyttökokemuksia Rukka Elastina Touring ajoasusta:

Vaikka Rukan Elastina-ajopuku oli neljä numeroa pienempi Harvarssonin pukuun verrattuna, Elastinan mitoitus tuntui heti väljemmältä. Rukka on jo vuosia käyttänyt D3O Air suojia, jotka ovat pehmeitä ja joustavia. Vyötärölinja on vähän ylempänä, vyötäröllä on joustovaraa ja vyötäröä pystyy kiristämään tarranauhojen avulla. Elastinan ajohousuissakin on leveät lahkeet ja kiinnitys/kiristys vetoketju/tarranauha kombinaatilla.

Rukka Elastina ajohousujen lahkeessa oleva vetoketju on vesitiivis. Lahje kiristetään tarranauhalla

Rukka Elastina ajohousujen lahkeessa oleva vetoketju on vesitiivis. Lahje kiristetään tarranauhalla

Elastina-ajotakin kaulus on korkeampi Halvarssonsin Vimoon verrattuna. Kauluksen pehmeä neopreeni lisää käyttömukavuutta. Irtokaulus on niskasta vetoketjulla kiinni, joten se on helppo käyttää. Jos irtokaulusta ei tarvitse, sen voi irroittaa kokonaan tai taitella kauluksessa olevaan, nepparilla suljettavaan, irtokaulukselle varattuun tilaan. Hihan olkavarren väljyyttä voi säätää kolmella nepparilla ja hihansuun väljyys on säädettävissä tarranauhan avulla.

Rukka Elastina ajotakin suojakauluksen voi halutessaan taitella niskassa olevaan taskuun.

Rukka Elastina ajotakin suojakauluksen voi halutessaan taitella niskassa olevaan taskuun.

Suojakaulus taiteltuna kauluksen sisään.

Suojakaulus taiteltuna kauluksen sisään.

Housujen irtovuoret kiinnitetään lahkeista ja vyötäröltä vetoketjuilla. Takin hihansuissa on pienet mustat ja punainen kumilenkit, mihin kiinnitetään irtovuoren hihoissa olevat vastaavan väriset napit. Sisäpuolella on vetoketju ja irtovuoren helmassa pari nappia, joten irtovuoren helma pysyy alhaalla.

Rukka Elastina ajohousujen vyotärön kireyttä säädetään kahden tarranauhan avulla.

Rukka Elastina ajohousujen vyotärön kireyttä säädetään kahden tarranauhan avulla.

Lopputiivistelmä:

Molemmat puvut olivat syksyllä 2021 Lappiin suuntautuvalla reissullamme. Harvarssonin Vimo-ajotakki istui päälle hyvin, mutta housujen vyötäröön jäi runsaasti väljää. Tämä aiheutti ajaessa yllättävän ongelman. Selkään pääsi ilmavirta joka, sateella ja viileämmillä keleillä ajettaessa (jota kyseinen Lapin reissu piti sisällään, lämpötila kun liikkui +4 ja +12° välillä), jäähdytti ikävästi ristiselkää, vaikka ajopuvun yhdistävä vetoketju oli vedetty kiinni. Onneksi matkassa oli ylimääräinen fleece-pusero. Kun sen taittoi vyötäröön jääneen ylimääräisen tilan tukkeeksi, matka pystyi jatkumaan ilman pelkoa kylmettymisestä. Irtokauluksen kanssa sai olla myös tarkkana, että se tuli kunnolla, suojaavasti paikoilleen.

Vimo ajotakin irtokaulus kiinnitetään mangneeteilla.

Vimo ajotakin irtokaulus kiinnitetään mangneeteilla.

Rukan Elastina-ajopuku istui allekirjoittaneelle kokonaisuudessaan paremmin. Vesitiiviit taskut ovat todella syvät ja reilun kokoiset, kuin Maija Poppasen laukku. Niihin sai hillottua paljon pientä irtotavaraa, jotka tuntuivat välillä hukkuvan taskujen syvyyksiin.

Vimo ajotakin hihoissa on kaksilukkoinen vetoketju.

Vimo ajotakin hihoissa on kaksilukkoinen vetoketju.

Molemmat puvut pysyivät miellyttävän lämpiminä vähän yli kymmenen asteen lämpötilassa, jonka jälkeen oli lisättävä extra-välikerroksia. Halvarssonin puvun alle ei mitään paksua fleece-kerrosta pystynyt sovittamaan, mutta Rukan untuvaväliasu, joka on tarpeeksi ohut ja oli matkassa, mahtui ja kuski pysyi lämpimänä jopa neljän plusasteen kelissä.

Vimo ajotakin selassä on leveä tuuletusaukko.

Vimo ajotakin selassä on leveä tuuletusaukko.

Lämpimämmällä kelillä Harvarssonin Vimo-ajotakin tuuletusaukot pääsivät oikeuksiinsa. Takkiin sai kunnon "läpivedon" ja kiitos hihan kaksoisvetoketjun, käsivarsiin tulevaa ilmavirtaakin pystyi säätelemään.

Rukan Elastina-ajopuvun sivulla olevat kaksoisvetoketjut aukaisemalla ajoviima viilensi tasaisesti puvun sisällä. Jättämällä hihansuut löysälle, ajoviiman sai ohjattua käsivarsiinkin.

Rukka Elastina ajotakin olka- ja kyynärpäät on vahvistettu. Takin kuviot toimivat pimeässä heijastimina.

Rukka Elastina ajotakin olka- ja kyynärpäät on vahvistettu. Takin kuviot toimivat pimeässä heijastimina.

Molemmat puvut ovat käyttökelpoisia ajoasuja, jos mitoitus sattuu kohdilleen. Tällä kertaa Rukan Elastina-ajopuku sopi paremmin näille pohjois-suomalaisille pullasäärille.

Halvarssons Vimo ajotakki naisille:

Pehmeäpintainen, mukava ja kevyt hyvillä tuuletusaukoilla varustettu ajotakki. HARJATTU 640D HI-DURABILITY PA WEAVE

– Laminoitu tekstiilitakki, jolla on erityisen hyvä vettähylkivä pinta Teflon käsittelyn avulla.
– CE sertifioitu luokkaan “AA”.
– HI-ART vahvistetut hartiat ja kyynärpäät.
– Säädettävät CE sertifioidut, tason 2, suojat.
– Dryway+ laminoitu vettä- ja tuulta pitävä sekä hengittävä kalvo.
– Irtiotettava lämpöä säätelevä Outlast vuori Thinsulate eristeellä.
– Voi täydentää selkäsuojalla.
– “Avoin” selkäosa antaa paremman tuuletuksen.
– Pitkä yhdistysketju housuun.
– Heijastavat elementit.
– Irroitettava kauluri, kaksi värivaihtoehtoa tuotteen mukana.

Vimo ajotakin kiristyskuminauha löytyy molemmilla puolilta uumaa.

Vimo ajotakin kiristyskuminauha löytyy molemmilla puolilta uumaa.

Halvarssons Wish Pants Lady ajohousut naisille:

- Tekninen tekstiilihousu kahden kerroksen laminointirakenteella.
- CE hyväksyntä, luokka “AA”.
- Erinomaisesti vettä hylkivä Teflonkäsittely pintakankaassa.
- HI-ART vahvikkeet lonkalla ja polvilla.
- Dryway + laminoitu toiminnallinen kalvo
- Irrotettava Outlast, lämpöä säätelevä vuori Thinsulatella.
- CE hyväksytyt suojat, taso 2, säädettävät.
- Tuuletusaukot.
- Yhdistettävissä takkiin.
- Heijastavia yksityiskohtia.
- Takapuoli vahvistettu nahalla.
- Irrotettavat henkselit.

Lahkeen sääriosan väljyyden säätö neppareilla.

Lahkeen sääriosan väljyyden säätö neppareilla.

Plussat:
- Ulkonäkö
– Näppäriä ykstyiskohtia, esim. magneetit takin kiinnitystä varmentamaan
- tuuletusaukot

Miinukset:
– haasteellinen mitoitus
– housujen vyötärön säädön niukkuus

Rukka Elastina ajotakki naisille:

- Päällysmateriaalina hankauksen kestävä elastinen Cordura 500D
- 100% veden- ja tuulenpitävä ja hengittävä Gore-Tex Z-liner kalvo
- Olka- ja kyynärpäillä erittäin lujaa ja hyvin hankausta kestävää vahvikemateriaalia
- Kauluksessa pehmeää neopreeniä
- Rukka D3O Air olka- ja kyynärsuojat, CE Norm EN 1621-1 2012
- Rukka D3O Air All Back selkäsuoja, CE Norm EN 1621-2 2014
- Valmius Rukka D3O Air Full Back selkäsuojalle
- Kiinteä korkea ja suojaava ATS (=Anti Thief System) kaulus elastisesta Gore-Tex materiaalista, joka voidaan tarvittaessa piilottaa kauluksen sisään omaan taskuunsa
- Päällistakin alla irrotettava 60g lämpövuori
- Hihan väljyyden säädöt neppareilla olkavarressa
- Helmassa ja hihansuissa tarrakiristys
- Kaksilukkoinen ketju ja verkkovuori vartalon sivuissa mahdollistavat tuuletuksen
- Vyötärön ympäri kulkeva yhdistysvetoketju housuun
- 4 taskua: Kaksi taskua ulkopuolella ja kaksi vesitiivistä taskua sisäpuolella, joista toisessa paikka puhelimelle
- Irrotettavassa lämpövuoressa yksi tasku

Rukka Elastina ajotakki.

Rukka Elastina ajotakki.

Rukka Elastina naisten ajohousut:

- Päällysmateriaalina hankauksen kestävä elastinen Cordura 500D
- 100% veden- ja tuulenpitävä ja hengittävä Gore-Tex Z-liner kalvo
- Rukka D3O Air lonkka- ja polvi/säärisuojat, CE Norm EN 1621-1 2012
- Irrotettava 60g lämpövuori
- Säädettävä vyötärö sekä lahkeensuut
- Vyötärön ympäri kulkeva yhdistysvetoketju takkiin
- Mahdollisuus täydentää Rukan Braces henkseleillä

Rukka Elastina ajohousujen tuuletusaukko reiden sivussa.

Rukka Elastina ajohousujen tuuletusaukko reiden sivussa.

Plussat:
+ Tyylikäs, useampi värivaihtoehto
+ Pehmeät ja maksimaalista suojaa antavat D30 Air -suojat
+ Kaikki suojat helppo irroittaa ja laittaa takaisin paikoilleen
+ Vesitiiviiden taskujen määrä ja koko
+ Istuvuus

Miinukset:

Aiheesta aikaisemmin:

Motouutiset kestotestaa: Rukka Rimo-R- sekä Rimorina adventureajopuvut: Täydellinen joka kelin ajoasu?

Motouutiset testaa Rukka Down 2.0: untuvatäytteinen väliasu soveltuu ympärivuotiseen käyttöön

Rukka Airi 0.2 ja Airium 0.2 ajohanskat lämpimille ajokeleille

Mitä ajosasujen uudet testistandardit käytännössä tarkoittavat? Tuovatko ne lisää turvaa motoristille?