BrakeBrightin on kehittänyt britti nimeltään Harry Gill, joka sai idean palattuaan moottoripyöräharrastuksensa pariin. Mp-ajokoulutuksessa hänen opettajansa kehotti opettelemaan turvallisuutta parantavan ajotavan: aina kun vapauttaisi kaasukahvan, painaisi samalla sen verran jarrupoljinta, että jarruvalo syttyisi. Moottoripyörä on kevyt, ja sen moottorijarrutus on vahva, eli hidastaa pyörän vauhtia nopeammin, kuin takana tuleva autoilija osaa arvata. Jarruvalon käyttö pienentää peräänajon riskiä.

Tällöin Harry alkoi ajatella, että miksi noin tärkeä toiminto on jätetty pelkän opin ja tavan varaan, eikä sitä hoideta automaattisesti? Hänen omien sanojensa mukaan se herätti hänen insinöörinvaistonsa: "Voisiko teknologia automatisoida tämän olennaisen turvallisuusprosessin?" 

Pelkkään muistiin ja tapaan luottava toiminto kuulosti riittämättömältä ja epäluotettavalta.

BrakeBrightin ensimmäinen testikytkentäversio.

BrakeBrightin ensimmäinen testikytkentäversio.

Niinpä hän kehitti BrakeBrightin: älykkään jarruvalojärjestelmän, joka on erityisesti räätälöity moottoripyöriä varten. Se havaitsee, kun moottoripyörän vauhti hidastuu moottorijarrutuksen vuoksi ja aktivoi jarruvalot. Hätäjarrutuksessa se vilkkuu sen mukaan, miten intensiivinen jarrutus on.

Mukautuvia jarruvaloja, joissa on vastaavat toiminnot, on mm. BMW:n ja KTM:n huippumalleissa. Harry Gill painottaa, että hänen tavoitteenaan oli tuoda tämä edistyksellinen turvaominaisuus kaikkien motoristien saataville. Myös asentamisen pitäisi olla helppoa, eikä se vaadi erikoistyökaluja. BrakeBright liitetään moottoripyörän olemassaolevaan johdotukseen posi-tap-liittimin.

BrakBrightin kehitystyö alkoi yksinkertaisen liikesensorin ja mikrokontrollerin avulla koekytkentälevyllä, ja siitä homma eteni eri koekappaleiden ja ohjelmointityön jälkeen prototyyppiin ja kolmannen proton sekä tuhansien testiajokilometrien jälkeen valmiiseen tuotteeseen.

BrakeBright: valmis tuote.

BrakeBright: valmis tuote.

BrakeBrightissa on herkkä kiihtyvyysanturi, joka aistii nopeudenmuutokset täsmällisesti ja pystyy päättelemään, hidastuuko vauhti moottorijarrutuksen vai kuljettajan tekemän jarrutuksen vuoksi. Laite on myös täysin vesitiivis ja tärinänkestävä, joten se toimii kaikissa ajo-olosuhteissa. Vempele myös huomioi mäkisessä maastossa ajamisen.

Päivityksiä varten laitteessa on USB-liitäntä, ja tulossa on käyttäjäystävällinen ohjelmisto laitteen päivityksiä ja kustomointia varten.

BrakeBright on jo tuotannossa, ja sen voi tilata täältä 83,95 euron hintaan, päälle tulevat lähetyskulut.

Harry Gillin blogiin voit tutustua täällä.