Moottoripyörien renkaita valmistetaan moneen käyttöön. Isossa kuvassa puhutaan kestopäällyste- ja maastorenkaista. Näiden väliin sitten haarautuvat eri tyypit, kuten esimerkiksi sport-, touring- ja adventurerenkaat. Lukematon määrä eri rengastyyppejä eri käyttötarkoituksiin.
Renkaita valittaessa huomioidaan ensimmäisenä rengastettava pyörän vaatimukset: koko, kantavuus ja nopeusluokka. Sen jälkeen valintaan vaikuttaa, missä olosuhteissa ajetaan. Siitä päästään siihen, haluaako renkaan soveltuvan enemmän soralle vai asvaltille. Puhdasta katurengasta valittaessa ratkaisevat renkaan kulutuskestävyys, ajo-ominaisuudet ja pito kuivalla/märällä alustalla. Yhtälö on haastava. Moni valitsee renkaan pelkästään merkin perusteella. Tässä tapauksessa tunne, tai hyväksi koetut ominaisuudet voittavat.
Bridgestone Battlax Sport Touring T33. Kuva Bridgestone.
T33 Rengasta on saatavilla 10 eri kokoa. Rengaskoot edessä 17-19 tumaa ja takana 17 tuumaa. Myöhemmin 2026 kokojen määrä lisääntyy viidellä. Kuva Bridgestone.
Lisää kestoa
Jotta uutuus on uutuus, sen on sisällettävä myös uusia ominaisuuksia, ja näin T33:n kanssa on. Valmistaja ilmoittaa renkaalle 47% pidemmän käyttöiän edeltäjäänsä T32:n verrattuna. Se on paljon. Tuotetta on myös viime vuonna testattu Honda NT1100 pyörällä. Testi on tehty viidessä Euroopan maassa yleisillä teillä. Matkaa taitettiin 10 000km. Eturenkaan urasyvyys oli testin alussa 4,2mm ja lopussa 3,2mm. Takana urasyvyys oli alussa 7,1mm ja lopussa 3,7mm.
Tuo jäljellä oleva lopun urasyvyys kertoo, ettei rengas ole vaihtokunnossa, vaan kilometrejä on vielä jäljellä. Urasyvyys renkaan keskellä on hyvä mittari.
Tietysti kannattaa huomioida, että jokaisella motoristilla on oma tapansa ajaa ja kuormittaa pyörää. Lisäksi suomalainen kestopäällyste on erilaista kuin monissa muissa Euroopan maissa. Kaikki nämä vaikuttavat käyttöikään, kuten oikeiden rengaspaineiden käyttökin.
10 000km testi Honda NT1100:lla todistaa renkaan kulutuskestävyyden olevan korkealla tasolla. Kuva Juha Harmanen
Parannettu rakenne
Myös renkaan rakenne on kokenut muutoksia. Takarenkaan keskiosassa on uusi polymeeriseos. Etu- ja takarengas ovat saaneet uuden kuvion ja kuvion jäykkyys on kasvanut. Näillä keinoin saavutetaan lisää kulutuskestävyyttä. Uudella kuviolla on myös haettu lisää märkäpitoa. Joustava vyörakenne mahdollistaa T33 renkaan soveltuvan sekä kevyille että raskaille pyörille.
Valmistajan mukaan T33 tarvitsee 10% pienemmän ohjauskulman kuin edellinen T32 rengas. Tämä vakauttaa renkaan käytöstä, kun pyörää kallistetaan mutkissa.
Uuden T33-renkaan rakenne. Kuva Bridgestone.
Takarenkaan keskellä on silmällä nähtävissä keskiosan uusi rakenne. Kuva Juha Harmanen
Eturengas käyttäytyy mutkissa loogisesti. Kuva Juha Harmanen.
Kroatian testiympäristö sijaitsee mutkaisilla vuoristoteillä. Mukana oli myös nopeaa moottoritietä. Moottoripyörämerkkejä oli käytössä useita: BMW, Honda, Yamaha, Kawasaki, Suzuki, Ducati ja KTM. Kaikki näistä soveltuvat hyvin katukäyttöön. Monet teistä olette varmaan huomanneet, että näiden joukossa olevien adventurepyörien käyttäjät ajavat paljon myös kestopäällysteillä tiellä. Euroopan rundeilla näitä näkee usein kolmella laukulla varustettuina, jotka eivät soraa ole koskaan nähneetkään.
Allaolevalla videolla nähtävänä Kroatiassa pressin koeajokiertueella käytössä olleet pyörät. Video Juha Harmanen. Videon voit katsoa myös täällä.
Mutkia ja moottoritietä
Perille Kroatiaan päästyä ajoon lähdettiin suoraan mutkateille. Alusta pitäen tuntuu mutkissa pito olevan kohdallaan. Rengas käyttäytyy vakaasti, vaikka mutkat tiukkenevat. Pyöriä vaihdettiin säännöllisesti. Näin varmistettiin renkaan käytöksen toimivuus pyörämerkistä riippumatta. Mutkista lähdöt onnistuvat ilman ylimääräistä ohjelmaa. Vauhdin kasvaessa tilanne pysyi hyvin hallinnassa. Jarrutuksissa pitoa riittää. Moottoritiellä rengas pitää hyvin suunnan ja vakauden, ilman mitään ylimääräistä vaappumista.
Kroatian liikenneympyröiden pinnat olivat osittain liukkaita maalausten ja osittaisten kivipintojen osalta. Näissä esiintyi ajoittain pientä lipsumista. Märällä emme päässeet kokeilemaan rengasta.
Mutkatietä Kroatiassa riittää. Kuva Bridgestone Bridgestone T33 Press Launch.
Kahden päivän ajamisen jälkeen voidaan todeta ajo-ominaisuuksien osalta olevan kunnossa. Kevyen nakupyörän ja raskaan adventureratsun välillä ei synny eroja renkaan käytöksessä. Valmistajan mittauksiin perustuva kulutuskestävyyden parantuminen on sitten kuluttajalle positiivinen asia. Näiden tietojen valossa voidaan odottaa hyvää tuotetta mutkateille ja matkamotoristeille.
Kawasaki Z900 istuu mutkaan kuin hanska käteen. Kuva Bridgestone T33 Press Launch.
Ovh hinnat: Eturenkaat 209,00-231,00. Takarenkaat 251,00-291,00. Maahantuoja: Bridgestone / Blackseven Oy