Kypäräpuhelinvalmistaja Cardo Systems julkisti eilen keskiviikkona kokonaan uuden hiilikuituisen älypuhelinkypäräkaksikon, Beyond GTS:n ja Beyond GT:n. Niitä voi huoletta kuvata uraauurtaviksi, siksi paljon ominaisuuksia niissä on tarjolla. Ne ovat samalla ensimmäiset brändin koskaan tuottamat täyskokoiset integraalikypärät.
Cardo painottaa sitä, että uudet kypärät ovat pitkän tutkimustyön tulos: motoristien liitettävyden ja kypäräpuhelinten osalta puhutaan 20 vuoden osaamisesta ja neljän vuoden ajan yritys on tehnyt tutkimus- ja kehitystyötä luodakseen markkinoiden edistyneimmän kypärän, jossa puhutaan turvallisuuden, äänen ja intuitiivisen teknologian fuusiosta.
Cardo Beyond GTS:ssä on 53 mm:n kaiutinjärjestelmä sekä melunvaimennus- ja vastamelutoiminto.
Joukko täysin uusia ominaisuuksia
Beyondissa on maailman ensimmäiset halkaisijaltaan 53 mm kypäräkaiuttimet, jotka Cardo Sound Labs on tuunannut optimaaliseen toistoon. Toinen maailmanlaajuinen uutuus on aktiivinen melunvaimennusjärjestelmä, joka on erityisesti suunniteltu moottoripyöräilijöille väsymyksen ja kuulon heikkenemisen torjumiseksi.
Kypärässä on sen kuntoa osoittava indikaattori, joka valvoo ja raportoi sen tilaa jatkuvasti.
Lisäksi Beyondisssa on päivitettävät tekniset modulit, langattomalla latauksella varustettu irrotettava 2000mAh akku, automaattinen käynnistys/sammutustoiminto ja mukautettava painike.
Cardo Beyond GTS. Törmäyksenvaroitusjärjestelmä.
Cardon pääjohtaja Alon Lumbroso toteaa, että "oltuamme 20 vuotta kuljettajien välisen kommunikaation eturintamassa, tämä on läpimurtohetki Cardo Systemsille. Olemme aina uskoneet, että teknologian tulisi parantaa ajokokemusta häiritsemättä sitä, ja juuri sen saavutimme tällä kypärällä. Kyse ei ole vain ominaisuuksien lisäämisestä, vaan niiden integroimisesta saumattomasti ja luonnollisella, intuitiivisella sekä moottoripyöräilijöiden näkökulmasta tarkoituksenmukaisella tavalla.”
Turvallisuutta
Cardo Beyond GTS. Pehmusteiden kerroksellisuutta.
Beyond GTS:ssä on kevyt hiilikuitukuori ja monitiheyksinen EPS-vuoraus. Yhdistelmä tarjoaa tehokkaan iskunvaimennuksen tinkimättä painosta tai pitkänmatkan ajomukavuudesta.
Kypärän kehitystyössä on hyödynnetty tuulitunnelitestausta, mikä on mahdollistanut toimivan ilmanvaihtojärjestelmän rakentamisen. Hyvä ilmanvaihto vähentää väsymystä ja pitää näkyvyyden esteettömänä kaikissa sääolosuhteissa.
Cardo Beyond GTS: tuulitunnelissa testattu. Parempaa aerodynamiikkaa ja ilmanvaihtoa.
Siinä missä perinteiset kypärät rajoittuvat passiiviseen suojaukseen, Beyond GTS etenee älykkään turvallisuuden suuntaan. Siinä on hätäirrotusjärjestelmä (ERS) ja se on globaalisti sertifioitu täyttämään sekä DOT- että ECE 22.06 -turvastandardien vaatimukset. Lisäksi kypärässä on integroitu elektroninen törmäysvaroitin joka hälyttää mahdollisesta kolariuhasta.
Kypärän näkökenttä on normaalia laaja-alaisempi ja mukana tulee maailman ensimmäinen Pinlock 200 -kosteudenestovisiiri, joka vähentää merkittävästi visiirin höyrytymistä ja huurtumista sekä parantaa näkyvyyttä eteenpäin.
Aktiivinen jarruvalo parantaa puolestaan kuljettajan näkymistä taaksepäin.
Cardo Beyond GTS. Takajarruvalo.
Beyond GTS:ssä on tehokas, 2 km:n kantamalla varustettu kypäräpuhelinjärjestelmä. Se toimii handsfree-puhrkomennoilla ja Bluetooth-integraatiolla. Kuljettajat voivat hoitaa keskinäistä kommunikaatiotaan, navigoida tai hallita musiikkiaan irrottamatta käsiään ohjaustangosta.
Kypärässä on sisäänrakennettu aurinkovisiiri.
Automaattinen päälle-/poistoiminto säästää akkua sammuttamalla virran, kun kypärää ei käytetä. Vaihdettava akku ja huollettavat komponentit takaavat pitkäaikaisen kestävyyden, ja päivitettävät tekniikkaosat mahdollistavat kypärän kehittymisen tulevaisuuden teknisen edistyksen myötä.
Kypärässä on sisällä kosteutta siirtävät ensiluokkaiset kankaat, jotka pitävät kuljettajan olot viileinä ja mukavina.
Cardo Beyond GTS.
Beyond GT
Huippumalli Beyond GTS:n lisäksi Cardo julkisti myös Beyond GT:n, joka perustuu samoihin ydinarvoihin: turvallisuus, suorituskyky, liitettävyys, tarjoten hieman edullisemman vaihtoehdon. GT:ssä on lasikuitukuori siinä, missä GTS:ssä on käytetty hiilikuitua ja takajarruvalon tilalla on takaheijastin.
Akku on kapasiteetiltaan 1000 mm ja kypärä on yhteensopiva aktiivisen melunvaimennustekniikan (ANC) kanssa. Siitä puuttuu myös isonveljen langaton lataus ja törmäysvaroitin. Pinlock-versio on 120XLT.
Molemmille uutuuksille on määritetty myös hinnat. Lippulaiva Beyond GTS:n hinta on Cardon tiedotteeen mukaan 1199 € ja GT:n 949 €.
Lisätietoa kypäristä löytyy cardobeyond.com-sivustolta. Kypärät tulevat nähtäville Cardon osastolla EICMA-messuilla ensi viikolla.
Cardo Beyond GTS.
Ominaisuudet pähkinänkuoressa
- Törmäysvaroitin: 3-osainen järjestelmä yhdistää sensorit, Cardo Connect-sovelluksen sekä Cardon pilven. Tehty erityisesti maantiekäyttöön.
- Ilmanvaihtojärjestelmä: 3-asentoinen Ram air -yläventtiili. 3-asentoinen etuventtiili, visiirin kosteudenpoistoon ja kasvojen viilentämiseen. Poistoventtiili kypärän takaosassa.
- Kypärän kunnon seurantajärjestelmä. Sisäiset anturit valvovat kypärän kuntoa reaaliajassa. Edessä LED-valoilmaisin.
- Kypärään liitetty jarruvalo parantaa näkyvyyttä taakse jarrutettaessa.
- Hiilikuitukomposiittikuori. 5-osainen monitiheyksinen EPS-kuori. ECE R22.06- ja DOT-hyväksytty. Titaaniset kaksois-D-rengaskiinnikkeet. Monikerroksiset pehmusteet. Antimikrobinen. Hikeä imevä. Pestävä. Kypärän hätäirrotusjärjestelmä.
- 53 mm:n kaiuttimet ja moottoripyöräilyyn suunniteltu äänentoistojärjestelmä äänen- ja melunvaimennuksella.
- Kypäräpuhelinjärjestelmä: käyttö myös äänikomennoilla. Ohjelmoitavat painikkeet. 2. sukupolven Mesh-verkko, kantama jopa 2 km. tukee 31 yhtäaikaista käyttäjää. Bluetooth- ja Live-intercom. Musiikin suoratoisto. FM-radio.
- Irrotettava, vaihdettava akku. Langaton lataus.
- Päivitettävä tekniikka pidentää kypärän käyttöikää. Huollettavat osat. Mukautettavat painikkeet. Automaattinen päälle-/ pois-toiminto.
Cardo Beyond GTS: kypärän teknisyys selviää läpileikkauskuvastakin.
Cardo Beyond GTS.
Cardo Beyond GTS.