– Kypärä kannattaa vaihtaa 5-7 vuoden välein, aloittaa Harry Strömberg. – Vaikka kypärä ulkoisesti näyttää hyvältä, niin vuosien myötä kypärän sisäpuoli alkaa kovettua ja hapertua, jolloin sen iskunvaimennuskyky heikkenee huomattavasti ja on syytä alkaa etsiä uutta kypärää.

– Ensimmäisiä tarkastettavia asioita on se, missä maassa kypärä on tehty. Laatu ei tule Kiinasta.

– Seuraavaksi tulee malli: umpikypärä on tutkitusti kaikkein turvallisin, mutta kokonaan avattava malli on hyvin suosittu ja varsinkin kaupunkiajossa suositaan avokypärää.

Kypärä ei saa puristaa mistään, mutta se ei saa olla myöskään liian väljä.

Kypärä ei saa puristaa mistään, mutta se ei saa olla myöskään liian väljä.

– Meillä jokaisella on eri kokoinen pää, siksi kypärissäkin löytyy eri kuorikokoja. Kypärä kannattaa sovittaa huolella. Kypärän pitää istua päähän riittävän napakasti, mutta se ei saa purista mistään kohtaa. Liian iso kypärä puolestaan liukuu ajon aikana helposti silmille haitaten näkyvyyttä. Käytätkö ajaessasi laseja? Sekin tulee ottaa huomioon kypärää valittaessa. Kun sopiva malli ja kuorikoko on löydetty, niin laatutuotteissa löytyy kypärämalleihin muokattavia lisäposkipaloja ja eri paksuisia päälaen pehmusteita, joiden avulla löydetään optimaalinen istuvuus kypärälle, ja näin saadaan turvallisuuden lisäksi panostettua myös ajomukavuuteen.

– Kun istuvuus on kohdallaan, kiinnitetään erityishuomiota visiiriin. Joissakin malleissa on kypärään rakennettu aurinkovisiiri, jota voi liikutella ulkoilman kirkkauden mukaan ylös ja alas. Jos aurinkovisiiri on, niin täyttääkö se aurinkolasistandardit, ettei kaihi pääse iskemään vai onko se vain tumma pleksi. Itselleni vaihdoin fotokromaattisen, eli valon mukaan reagoivan visiirin, ja olen siihen todella tyytyväinen. Jopa ajettaessa kirkkaasta auringonpaisteesta tunneliin, visiiri ehtii reagoimaan riittävän nopeasti, Harry Strömberg kertoo. – Vielä on syytä tarkistaa, onko visiirissä huurteenestokalvo, jotta näkyvyys säilyy myös kostealla ilmalla.

Pikalukituksen pitää olla terästä, että se kestää aikaa.

Pikalukituksen pitää olla terästä, että se kestää aikaa.

– Leukahihnan kiinnitystavalla on myös iso merkitys. Tupla D-rengaslukitus on kaikkein turvallisin ja ratamoottoripyöräilyssä ainoa sallittu leukahihnan lukkomalli. Nykyään on saatavilla pikalukkoja. Markkinoilla olevissa kypärissä osa pikalukituksista on tehty muovista. Ajan myötä muoviset osat kuitenkin kuluvat ja näin ollen lukko voi pettää kriittisellä hetkellä. Jos valitsee pikalukituksen, on kannattaa varmistaa, että lukituksen komponentit on valmistettu teräksestä.

– Seuraavaksi siirrytään tarkastelemaan kypärän sisustaa. Ovathan sisukset irroitettavissa ja näin ollen helposti pestävissä? Suositus on, että kypärän sisusta pestään vähintään kerran vuodessa. Käytätkö ajon aikana kypäräpuhelinta? Kuinka helposti se on kypärään asennettavissa?

– Uusimmissa kypärämalleissa on otettu huomioon myös mahdollisen onnettomuuden sattuessa se, miten kypärän pystyy ottamaan päästä helpommin ja turvallisemmin. Niihin on asennettu hätätapauksessa poistettavat palat kypärän sivuilla.

– Kysy vielä, onko valitsemaasi kypärään saatavissa varaosia. Esimerkiksi jos visiiri naarmuuntuu, niin saatko tilalle uuden viisiirin vielä muutaman vuoden päästäkin. Näin on kypärälle taattu pidempi elinkaari.

– Ja lopuksi: onko tuotteella takuu? Laatukypärissä se on yleensä vähintään viisi vuotta, listaa Harry Strömberg.

– Hyvällä kypärällä on vähintään viiden vuoden takuu, Strömberg muistuttaa.

– Hyvällä kypärällä on vähintään viiden vuoden takuu, Strömberg muistuttaa.