Yamaha Motor Europe (YME) on 6. marraskuuta tiedottanut yhdistävänsä Suomen Yamahan (YMFI) hallinnolliset toiminnot Yamaha Motor Scandinavian toimintoihin Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Uusi yksikkö on nimeltään Yamaha Motor Nordic (YMN), ja se toteutetaan vuoden 2025 aikana. Tavoitteena on, että yritys on täysin toiminnassa tammikuun 2026 mittaan.

Yamaha Scandinavian nykyinen maajohtaja, Pietarsaaresta lähtöisin oleva Christopher Sjöblom on nimetty YMFI:n johtajaksi 1.marraskuuta alkaen ja sittemmin Yamaha Motor Nordicin johtajaksi.

Mitä tämä muutos käytännössä merkitsee?

– Kyse on Yamaha Suomen hallinnollisten toimien yhdistämisestä muiden Pohjoismaiden vastaavien toimintojen kanssa Yamaha Nordiciksi. Se on strateginen päätös, jolla vahvistetaan Yamahan operatiivista tehokkuutta, optimoidaan resursseja ja varmistetaan yrityksen elinkelpoisuus myös pitkän aikavälin tähtäimellä Pohjoismaiden osalta. Integraatio mahdollistaa ponnistelujemme paremman yhtenäistämisen, prosessien virtaviivaistamisen ja sen ansiosta pystymme myös tehokkaammin vastaamaan markkinoiden vaatimuksiin, Christopher Sjöblom ynnäsi.

Christopher Sjöblom on nimetty Yamaha Motor Finlandin johtajaksi 1.marraskuuta alkaen ja sittemmin Yamaha Motor Nordicin johtajaksi.

Christopher Sjöblom on nimetty Yamaha Motor Finlandin johtajaksi 1.marraskuuta alkaen ja sittemmin Yamaha Motor Nordicin johtajaksi.

Miten Suomen Yamahan käy?

– Yamaha Motor Finland säilyy yrityksenä, kyse on pääasiassa hallinnollisten toimintojen yhdistämisestä. Operatiivinen toiminta säilyy erillisenä, kyse on Yamahan sisäisen toiminnan muutoksesta. Yamaha Motor Nordic on kaupallinen nimi.

- Integraatio ei vaikuta Yamahan jälleenmyyjien tai kumppaneiden toimintaan eikä se näy kuluttajalle missään. Palvelut jatkuvat entisellään.

Yamaha Nordicin alla ovat vuodenvaihteen jälkeen Ruotsin, Tanskan, Norjan ja Suomen lisäksi myös Baltian maat Viro, Latvia ja Liettua sekä Islanti.

Siirtyykö pääkonttori kokonaan Tukholmaan?

– Hallinnolliselta osin näin voi ajatella, toisaalta minulla on sekä Suomen että Ruotsin kansalaisuus, ja hallinto on tavallaan siellä, missä minä olen. Emmekä oikeasti ajattele tätä asiaa niinkään maakohtaisesti, vaan pikemminkin Pohjoismaita kokonaisuutena.

Tuotevalikoimakin on laaja: Yamaha-moottoripyörät, veneet, veneen moottorit ja muut veteen liittyvät asiat, Atv:t sekä yhtä ja toista muuta, Sjöblom kuvaa.

Toimintojen yhdistäminen yleensä merkitsee myös henkilöstön määrän tiivistämistä, mutta tähän Sjöblom ei vielä katso voivansa ottaa kantaa.

Miltä markkinoiden tila Yamahan silmissä näyttää?

– Markkinatilanne samoin kuin taloudellinen tilanne on koko Pohjoismaissa aika raskas, ja se vaatii sitä, että yritys joutuu sopeuttamaan toimiaan markkinoiden kokoon nähden. Tosin valonpilkahduksiakin on näkyvissä. Jos ajatellaan Pohjoismaita kokonaisuutena, niin Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska elävät eri rytmissä.

Se tarkoittaa sitä, että taloudelliset suhdanteet muuttuvat eri aikaan. Ruotsissa on jo markkinassa nähtävissä pientä piristymistä, ja se tarkoittaa sitä, että Suomi tulee seuraavana perässä.

Yleensä, kun Ruotsi on selkeästi piristymässä, mitä on jo näkyvissä, niin Suomi on aika nopeasti tullut perässä. Toivon tietysti, että näin kävisi tälläkin kertaa. Ei ehkä vielä ensi keväänä, mutta uskoisin, että syksyyn mennessä. Sjöblom uskoo.