Yamaha
Yamahan viime syksynä esitellyn YZF-R1M:n eli rataversion tämän vuoden Euroopan kiintiö myytiin loppuun jo 31.3. valmistaja kertoo tiedotteessaan. Pyörä oli tilattavissa ennakkoon ainoastaan Internetin kautta.
Lue lisää ›
Yamaha on kertonut kahdesta uudesta kallistuvapyöräisestä trike-skootterin konseptista, jotka perustuvat kaksietupyöräiseen Tricity-malliin. 03GEN-f malli esitellään vielä paraikaa Bangkokissa meneillään olevilla messuilla. Toinen konsepti on nimeltään 03GEN-x.
Lue lisää ›
Yamahan XV 950 Racerin innoittajana on ollut sille aiemmin tilaustyönä rakennettu "El Raton Asesino". Se on legendaarisen saksalaisen moottoripyörien kustomoijan, Marcus Waltzin käsialaa, ja osa Yamahan takapihan pyörien - Yamaha Yard built - projektia.
Lue lisää ›
Viime vuonna näihin aikoihin sähkömoottoripyörien valmistaja Zero voi hyvällä omallatunnolla väittää olevansa maailman johtava alallaan. Sen jälkeen on kuitenkin tapahtunut paljon: ensin Harley-Davidson tuli kisaan mukaan ja nappasi huomion Livewire-sähkö-mp-konseptilla sekä loistavasti hoidetulla brändimarkkinoinnilla. Seuraavaksi Polaris ilmoitti ostavansa Zeron suoran kilpailija Brammon, joka näin sai aivan toisenlaiset teolliset ja markkinoinnilliset resurssit taakseen kuin aiemmin. Ilmankos Zero reagoikin nopeasti kertoen tuplaavansa sekä työntekijäkuntansa että pyöriensä valmistuskapasiteetin.
Lue lisää ›
Moottoripyörämyynnin määrä laski viime vuonna Japanissa. Maassa kuitenkin valmistettiin ja sieltä vietiin aiempaa enemmän pyöriä, ilmenee JAMA:n, Japan Automobile Manufacturers Association Inc:in tilastoista.
Lue lisää ›
Yamaha Motor Co on ryhtymässä aika tiukalla aikataululla autonvalmistajaksi. 50 vuoden moottoripyöriin keskittymisen jälkeen se tuo ensimmäiset autonsa markkinoille Euroopassa jo 2019. Yamaha hakee autonostajia brändilleen uskollisista moottoripyöräasiakkaistaan sekä haistaa hienosti sähköautojen tulemisen. Viimemainittu aiheuttanee muutoksia kuluttajakäyttäytymisessä muutenkin.
Lue lisää ›
Yamaha Motor Corporationin USA:n organisaatio on julkaissut moottoriurheilusivustollaan mittaristosimulaattorin uusia superpyöriään R1:stä ja R1M:ää varten. Simulaattorista selviää, miten edistyksellistä ohjauselektroniikkaa näissä vuosimallin 2015 pyörissä käytetään. Sen avulla voi myös kokeilla säätää pyörän monipuolista elektroniikkaa
Lue lisää ›
Yamaha Motor Companyn moottoripyöräpuolen tulos parantui edellisvuotisesta, samoin liikevaihto vaikka myynti jäikin kappalemääräisesti pienemmäksi. Suomennettuna: Yamaha myi kalliimpia moottoripyöriä kuin aiemmin.
Lue lisää ›
Sähkömoottoripyörien ykkönen Ranskassa oli vuonna 2014 BMW. Baijerilaisvalmistajan noin 550 sähkömoottoripyörästä melkein puolet myytiin siellä. Myytyjen sähkömoottoripyörien ja -mopojen luvut kuitenkin osoittavat, että olemme sähköistymisen alkutaipaleella.
Lue lisää ›
VMax täyttää tänä vuonna 30 vuotta, ja saksalainen kustomointiyritys JvB on tehnyt Yamahalle siitä erikoismallin.
Lue lisää ›
Yli 30 vuoden kilpailu-ura sivuvaunuratamoottoripyöräilyluokassa takaa sen, ettei Markku Artiola Suomen Road Race-piireissä paljoa esittelyjä kaipaa. Alan harrastajakunta Suomessa on aika suppea, joten Artiola oli Moottoripyörämessuilla SRRA:n (Suomen Road Race ajajat ry.) osastolla tuomassa lajia tunnetuksi. Tapasimme Artiolan messuilla ja niinkuin kaikki muutkin, sivuvaunumotoristitkin toivovat nuoria harrastajia lajin pariin.
Lue lisää ›
Moottoripyörmessuilla oli ilo kulkea maahantuojien osastolta toiselle, sillä uutuusmalleja oli mukavasti esillä, ja kevättä ajatellen mallisto näyttää lupaavalta. Mielenkiintoisia pyöriä oli tarjolla valmistajalla kuin valmistajalla. Ohessa pikaotos BMW:n, Hondan, Kawasakin, KTM:n, Indianin, Victoryn ja Yamahan tulevista menestysmalleista. Samalla maahantuojien näkemyksiä siitä, missä mennään.
Lue lisää ›
Vuonna 1985 Yamaha toi markkinoille alkuperäisen VMaxin, ja onnistuikin tuomaan jotain täysin uutta: pyörän, joka oli tehty vain näyttäytymistä ja kiihdyttelyjä varten. Pyörän brutaali voimaa uhkuva ulkonäkö sopi hyvin jo silloin siihen genreen, mihin valmistaja sen halusikin istuvan. Nyt pyörästä on luvassa parikin uutta versiota, yksi niistä hiilikuituosin ja Akrapovicin putkilla.
Lue lisää ›
Pahoittelemme, että eilen julkaisemastamme jutusta, joka käsitteli moottoripyöräkerhoja MP-Messuilla oli jäänyt kaksi kerhoa puuttumaan. Ohessa jutut Veteraanimoottoripyöräklubi VMPK ry:stä sekä Yamaha Custom Club Finland YCCF:stä.
Lue lisää ›
Kawasaki H2, Ducati 1299 Panigale, Yamaha R1 ja BMW S1000 RR. Kaikki nämä neljä pyörää ovat 200 hevosvoiman luokassa ja valmistajiensa huippupyöriä. Yllättävää kyllä, nämä olivat myös MP-Messujen vahvimpia katseenvangitsijoita. Mikä niistä voisi olla paras, nopein kiihtyvin?
Lue lisää ›
Linkitämme perinteiseen tapaan kaikki vuoden 2015 MP-messujen jutut tämän kokoomajutun taakse. Uusimmat linkit aina ensin. Tällä hetkellä - torstaina 5.2. - juttuja on 33 kappaletta, joten mikäli missasit messut, näiden juttujen perusteella saat hyvän kuvan tarjonnasta. Sitäpaitsi julkaisemme vielä lähipäivinä lisää juttuja messuilta, joten kannattaa talteen linkki tähän juttuun ja käydä katsomassa.
Lue lisää ›
Lue lisää ›
MP-messujen lehdistötilaisuudessa juontamisesta pitivät huolen Viivi Pumpanen ja Aleksi Halen. Esiintyjälistalla oli sekä hienoja uusia moottoripyöriä että mielenkiintoinen Vespa-kuski ja rata-ajaja sekä superenduromies järjestäjiä ja muita unohtamatta. Kuumimpia uutuuksia olivat odotetusti Kawasakin H2 ja Yamahan YZF-1 sekä KTM:n uusi 1290 Super Adventure sekä tietysti Aprilian RSV4 RR Race Pack.
Lue lisää ›
Vuosi 2014 oli neljäs synkkä vuosi peräkkäin suomalaisten moottoripyörämyyjien kannalta. Vuonna 2013 alitettiin jo 4000 uuden myydyn pyörän raja, mutta viime vuonna tultiin siitäkin vielä alaspäin. Nyt ala uskoo kuitenkin perälaudan koittaneen. Kasvua ei vielä osata povata, koska talouden merkit eivät lupaa mitään positiivista, mutta isoa signaalia paremmasta ei tarvita, kun patoutuneet ostopaineet purkautuvat, uskoo Suzukin Marco Färm.
Lue lisää ›
Ranskalaisen Moto Journalin väki halusi selvittää, miten mikäkin laite pärjää jäällä. Tämän vuoksi he lähtivät Lappiin neljän ajoneuvon kera. Keskinäistä kisaa kävivät 450-hevosvoimainen Porsche GT3 RS ja 180-hevosvoimainen Yamaha R1. Jäälle aurattiin kopio Paul Ricardin radasta, jolla ajoneuvot ottivat mittaa toisistaan - piikkirenkain. Toinen pari oli hieman kesympi Mitsubishi EVO IX vastaan Yamaha WR450. Katso video. Yamahalla päästiin melkoisiin nopeuksiin.
Lue lisää ›