El Solitarion Big Bad Wolf XJR1300 sai ansaittua julkisuutta syyskuussa Glemseck 101 -tapahtumassa Saksassa. Se voitti siellä 1/8 mailin, eli 200 metrin kiihdytyskilpailun. Tapahtumaan osallistuvat moottoripyörät eivät siis ole vain näyttelykappaleita, vaan niillä ajetaan myös kiihdytyskisoja. Voitollaan Iso Paha Susi katkaisi jo hyvän tovin Glemseck 101 -kiihdytyskilpailuja hallinneen Lucky Cat Garage -tiimin valtakauden.

Erikoisversiot juhlistavat XJR1300:n 25. juhlavuotta

Big Bad Wolf’on neljäs XJR1300 -katupyörän 25. juhlavuotta juhlistava Yamaha Yard Built -luomus. Aiempia vastaavia ovat tanskalaisen Wrenchmonkees tekemä Skullmonkee, portugalilaisen itroCkS!bikesin rakentama CS-06 Dissident ja hollantilaisen Numbnut Motorcycles'in Botafogo N.

Vaikka El Solitario muokkasi XJR1300 ilmeen ja olemuksen uuteen kuosiin, ei alkuperäiseen runkoon tehty mitään muutoksia. Tämä on yksi Yamaha Yard Built -luomusten tunnusmerkki. Lopputulos kertoo, että tavallisen katupyörän ilme ja olemus on muokattavissa ilman suuria muutoksia kun käytetään alkuperäisiin rungon kiinnityksiin sopivia Yard Built -osia.

El Solitarion David Loner vahvistaa, että XJR1300 oli heille monelta osin täysin uudenlainen haaste. Yrityksen kokemus nelisylinteristen katupyörien rakentelusta oli ennen tätä lähes olematon.

Yamahan takapihalla rakennettu XJR 1300 'Big Bad Wolf'.

Yamahan takapihalla rakennettu XJR 1300 'Big Bad Wolf'.

– Pähkäilimme pitkään miten saisimme esiin sen mikä korostaisi mielestämme parhaiten XJR1300:n perusolemusta. Purimme pyörän alkutekijöihinsä ja lähdimme siitä. Haastavinta oli XJR1300:sen voima ja suorituskyky.

– Se oli meidän näkökulmastamme jotain täysin uutta. Me rakennamme moottoripyöriä enemmän esteettisistä kuin insinöörivetoisista lähtökohdista. Siksi tutkimme pitkään miten saada esiin se vimma ja voima, joka XJR1300:n olemuksessa on olennaista. Onneksi yhteistyökumppanien ja ystäviemme joukossa on myös moottoriurheiluun perehtyneitä ihmisiä. Heidän kauttaan pääsimme lopulta mielestämme oikeille jäljille. Lopputulos on mielestämme kärttyisin muskelipyörä miesmuistiin.

Yksi El Solitarion "apuryhmän" avainhenkilöistä oli Classic Co. -yrityksen Mauro Abbadini. Hänellä on runsaasti kilpailukokemusta Road Racing- ja Endurance-kilpapyörien tiimoilta. Hänen myötä El Solitario -tiimi sai kokeneen moottoripyöräkilpailijan tietoa ja näkemystä.

Yamahan takapihalla rakennettu XJR 1300 'Big Bad Wolf'.

Yamahan takapihalla rakennettu XJR 1300 'Big Bad Wolf'.

BBW:n koostumus

Lopputulos, eli "Big Bad Wolf" tai lyhyesti vain BBW, on runkoa, bensatankkia, ohjaustankoa ja takavaloa lukuun ottamatta täysin uutta. Samalla sen paino ajokunnossa on pudonnut alkuperäisestä lähes 60 kiloa 183 kiloon.

El Solitario ei tyytynyt muokkaamaan vain pyörän ulkoista olemusta. Myös moottoria käsiteltiin, jotta lopputulos olisi täydellinen. Sylinterikannen imukanavien virtausta tehostettiin 50 %. Palotilojen muotoa muokattiin ja alkuperäinen 9,7:1 puristussuhde nostettiin 10,7:1:een. Kiertokankia vahvistettiin ja kevennettiin titaanipulteilla ja kampiakseli tasapainotettiin. Sytytyslaitteisto korvattiin ohjelmoitavalla Dynatek-laitteistolla ja ruiskurungot vaihdettiin Lectron Fuel Systems - nimisen virityspajan erityisesti BBW moottoria varten mitoittamiin 42 mm:n Lectron-kaasuttimiin.

Lopputuloksena BBW:n takapyörästä saatiin jarrupenkissä 148 hevosvoimaa.

Yamahan takapihalla rakennettu XJR 1300 'Big Bad Wolf'.

Yamahan takapihalla rakennettu XJR 1300 'Big Bad Wolf'.

El Solitarion piirustusten mukaisesti Classic Co. valmisti hiilikuidusta satulan ja takaosan, moottorin ilmanohjaimet ja alakatteen, sekä näiden alumiiniset kiinnitysosat. Englantilaisen Dymagin valmistamat hiilikuituvanteet sopivat BBW:n lisäksi myös vakiomallisen XJR1300:n kiinnityksiin.

Ruotsalaisen ISR:n Acke Rising koneisti El Solitarion suunnittelemat jarrulevyt, etuhaarukan t-kappaleet, sekä takajarrusatulan kiinnityskappaleen. ISR toimitti myös jarru- ja kytkinkahvat, sekä jarrusatulat. Edessä on 6-mäntäiset ja takana 4-mäntäinen ISR-jarrusatula.

Etu- ja takajousitus on El Solitarion speksien mukaan K-Tech Suspensionin ja Novotechin yhteistyönä kehittämä etuhaarukka ja takapään iskunvaimennin.  

Yamahan takapihalla rakennettu XJR 1300 'Big Bad Wolf'.

Yamahan takapihalla rakennettu XJR 1300 'Big Bad Wolf'.

Titaaniääntä

Muhevaääninen titaaninen pakoputkisto puolestaan on japanilaisen Asahina Racing valmistama kokonaisuus. Se, kuten muutkin XJR1300 Yamaha Yard Built -osat, sopivat vakion XJR1300:n kiinnityksiin.

MotoGP-kilpurien öljyjäähdyttimien toimittaja, espanjalainen Taleo Racing, valmisti erityisesti BBW:n moottorin ominaisuuksille mitoitetun öljyjäähdyttimen. Ranskalainen EMD puolestaan koneisti El Solitarion piirustusten mukaiset moottorin uudet alumiinikopat. Näitä vakion XJR1300:n moottoriin ilmettä tyylikkäästi terästäviä osia tulee myyntiin El Solitario -tarvikkeina.

Yamahan takapihalla rakennettu XJR 1300 'Big Bad Wolf'.

Yamahan takapihalla rakennettu XJR 1300 'Big Bad Wolf'.

BBW:n upean alumiinisen takahaarukan tekijä on japanilainen Over Racing, joka on toimittanut myös taakse sijoitetut hallintapolkimet ja jalkatapit. Nämäkin osat sopivat suoraan vakion XJR1300:n kiinnityksiin. BBW:n sähköjärjestelmä on Motogadget M-Unit, jossa on on/off tyyppinen M-Lock -virtalukko. Vaihteiston shifteri, eli vaihdeavustin on Corona-merkkinen ja ajovalot PIAA:n valmistamat.

BBW:n renkaina on tilanteen ja olosuhteiden mukaan Michelin katu-, slicks-, tai sadekelirenkaat. Loko XJR1300 Big Bad Wolf by El Solitare -komeuden kruunaa lontoolaisen Death Spray Customin toteuttama väritys.

Yamahan takapihalla rakennettu XJR 1300 'Big Bad Wolf'.

Yamahan takapihalla rakennettu XJR 1300 'Big Bad Wolf'.

Yamahan takapihalla rakennettu XJR 1300 'Big Bad Wolf'.

Yamahan takapihalla rakennettu XJR 1300 'Big Bad Wolf'.