Hero
Dakar-rallin prologin lähtöviivalle asettui eilen kaikkiaan 498 kilpailijaa hymyilemään kameroille ja aloittamaan kovan urakan. Kaikkiaan 286 ajoneuvoa starttasi ensimmäisenä päivänä matkalleen erämaahan 43:een Dakar-ralliin. Näistä 64 oli autoja, 61 kevytajoneuvoja, 101 moottoripyörää, 16 mönkijää ja 44 kuorma-autoa valmiina kaikkiaan 8000 kilometrin kierrokseen. Lisäksi matkaan lähti 23 epävirallisen Dakar Classicin osallistujaa. Se on tarkoitettu 80- ja 90-luvulla valmistetuille autoille ja kuormureille.
Lue lisää ›
Julkaisemme noin kerran vuodessa Intian kuukausittaisia moottoripyörämyyntilukuja. Syy siihen on se, että maassa myydään eniten moottoripyöriä maailmassa, pitkälti toistakymmentä miljoonaa. Koronavirus ja päästönormien muutokset olivat laskeneet myyntilukuja, mutta näyttää siltä, että markkina on toipumassa. Lokakuun myynti nousi 23,8 % edellisvuoden vastaavaan verrattuna.
Lue lisää ›
Pian sen jälkeen, kun amerikkalainen moottoripyörävalmistaja Harley-Davidson ilmoitti laajasta yhteistyöstään intialaisen Heron kanssa, se lähetti asiakkailleen Intiassa kirjeen, jossa lupasi, että sen tuki maassa jatkuu.
Lue lisää ›
Intiassa tällä hetkellä toimivat Harley-Davidsonin jällleenmyyjät eivät ole tyytyväisiä amerikkalaisvalmistajan ilmoitukseen siitä, että se lakkauttaa toimintansa Intian maaperällä. Jatkossa maailman toiseksi suurin moottoripyörävalmistaja Hero Motocorp hoitaa Harleyn maahantuonnin, jälleenmyynnin ja osittain valmistuksen ja jopa uusien mallien kehittelyn, joten vanhat Harley-kauppiaat ilmeisesti menettävät leipäpuunsa.
Lue lisää ›
Kun Harley-Davidson ilmoitti vetäytyvänsä Intian markkinoilta, alkoi saman tien selvitä, mikä on mahdollinen yhteistyötaho Intiassa. Intialainen Hero MotoCorp on lähteestä riippuen kappalemäärällä mitattuna joko maailman suurin tai toiseksi suurin moottoripyörävalmistaja, ja sopi hyvin jo ennakkokaavailuihin, koska sillä ei aiemmin ollut ketään suuria yhteistyökumppaneita sen jälkeen, kun se lähti omilleen Hondan peesistä. Jatkossa Hero vastaa Harleyn toiminnasta Intiassa valmistusta ja myyntiä myöten.
Lue lisää ›
Vasta pari päivää sitten amerikkalaisvalmistaja kertoi irrottautuvansa Intiasta, ja lopettavansa moottoripyörien valmistamisen siellä. Nyt yrityksen kerrotaan olevan lähellä jakelusopimusta intialaisen Hero MotoCorpin kanssa.
Lue lisää ›
Moottoripyörämyynnin taantuminen Intiassa ei tietenkään heilauta meikäläisiä markkinoita eikä siinä mielessä ole ensikatsomalta tärkeä uutinen. Mutta kun otetaan huomioon myynnin mittasuhteet, asian merkitys muuttuu. Vuoden 2020 ensi neljänneksen myynti putosi 20 %, ja myynti oli heikointa maaliskuussa, jolloin myynti laski peräti 29 % edellisvuodesta.
Lue lisää ›
Intiassa on tällä hetkellä maailman suurimmat mp-markkinat, ovat olleet jo vuodesta 2016 lähtien. On myös vaikuttanut siltä, että noin 1,34 miljardin asukkaan maassa mp-myynnin kasvu jatkuu loputtomiin, ja määrissä on vain taivas rajana. Nyt väkiluvultaan maailman toiseksi suurimman valtakunnan mp-myynti onkin pienentynyt kaikkien merkkien osalta vuonna 2019. Ainoa positiivinen poikkeus on ollut Suzuki.
Lue lisää ›
Dakar-Rallin seitsemäs päivä oli oikeastaan jo lauantaina, mutta se oli vapaapäivä, ja kisa jatkui vasta eilen sunnuntaina. Tosin erittäin surullisissa merkeissä, sillä jo 13. Dakariinsa osallistunut Paulo Gonçalves menehtyi 7. etapilla tapahtuneessa törmäyksessä.
Lue lisää ›
Italialainen Ducati ja intialainen Hero Motocorp ryhtyvät yhteistyössä valmistamaan 300-kuutiosenttimetristä mallia. Tähtäimessä on kilpailla KTM:n Duke 390:n ja BMW G310R:n kanssa. Ducati hoitaa tuotekehitys- ja tutkimustyön ja Hero puolestaan vastaa valmistuksesta.
Lue lisää ›
Autocar India on listannut maan 10 pieniruokaisinta moottoripyörää. Lukemat ovat uskomattomia, toki Topten-pyörien moottoritkin ovat kevariluokkaa.
Lue lisää ›
Intialaiset moottoripyörävalmistajat ylittävät ensi kertaa 20 miljoonan myydyn pyörän rajan fiskaalisena vuonna 2018. Kuuden valmistajan myynti kaikkiaan 12 merkin joukosta auttaa jo pääsemään 15,98 % vuotuiseen kasvuun. Loppujen kuuden tiedot tulevat nostamaan lukemaa vielä korkeammalle.
Lue lisää ›
Intia on vaivihkaa, muttei sattumalta syrjäyttänyt Kiinan maailman suurimman moottoripyörien valmistusmaan paikalta. Syitä on monia: nopeiten kasvava talous ja nopeiten kasvava väestö. Jos ihmisiä on 1,32 miljardia ja moottoripyörä jo sääolosuhteiden puolestakin luonteva kulkuväline, niin mitä muuta voi odottaakaan? Intian moottoripyörien valmistusluvut ovat myös käsittämättömiä: Jos ynnätään Harley-Davidsonin, KTM:n, BMW:n, Ducatin ja Triumphin vuosittain valmistamat moottoripyörät, päästään vasta entisen britti-, nykyisen intialaisen ikonin, Royal Enfieldin vuosittaisiin valmistuslukuihin. Määrällä mitattuna RE on kuitenkin hyttynen isompiin intialaisiin verrattuna.
Lue lisää ›
Valtikka maailman suurimmista moottoripyörämarkkinoista on nyt sitten siirtynyt Kiinan käsistä Intiaan. Maassa myytiin käsittämättömät 17,7 miljoonaa kaksipyöräistä, kun Kiinassa myytiin 2016 "vain" 16,8 miljoonaa pyörää.
Lue lisää ›
Maailman suurimmilla moottoripyörämarkkinoilla pyörien kuukausittaiset myyntiluvut ovat uskomattomia. Ja kasvuprosentit myös. Vai mitä sanotte siitä, että pelkästään syyskuussa Intian suurin valmistaja Hero myi yksistään miltei 675 000 moottoripyörää ja kasvu edellisvuoteen oli yli 74 000 myytyä pyörää. Ohessa Heron, Hondan, Bajaj:n, TVS:n, Royal Enfieldin ja Yamahan syyskuun myyntilukuja.
Lue lisää ›
Intialainen moottoripyörävalmistaja Hero Motors, joka on osa Hero Groupia, ilmoitti viime torstaina allekirjoittaneensa sopimuksen italialaisen mp-valmistaja Ducatin kanssa. Sen mukaan Hero valmistaa tälle vaihteistoja seuraavan sukupolven Ducateihin. Sopimus vahvistaa Heron asemaa kansainvälisenä moottoripyörien ja komponenttien valmistajana.
Lue lisää ›
Uutislähteet USA:ssa kertovat, että entinen yhteistyökumppani Hero Motorcycles on ostanut konkurssiin menneen Erik Buell Racingin koko osakekannan. Hinnasta ei ole tietoa, mutta Heron tiedetään pumpanneen 25 miljoonaa dollaria jo aiemmin yhteistyöhän EBR:n kanssa. Vastineeksi EBR on kehittänyt Herolle malleja, joita tämän on tarkoitus tuoda myyntiin Yhdysvaltoihin.
Lue lisää ›
Ei ole helppoa taistella moottoripyörävalmistajana isoja jättiläisiä vastaan. Ensin Erik Buell joutui lopettamaan Buell-moottoripyörien valmistuksen, kun yrityksen ostanut Harley-Davidson huonon taloustilanteen ja romahtaneen mp-myynnin takia myi firman. Nyt kisapuoleenkin keskittynyt Erik Buell Racing puolestaan on selvitystilassa ison intialaisen Heron tuesta huolimatta.
Lue lisää ›
Intiassa pienimoottoriset ja niukalti polttoainetta kuluttavat moottori- ja kevytmoottoripyörät ovat kova sana. Onko meiltä unohtunut moottoripyöräilystä jotain oleellista, kun kuutiotilavuudet vain kasvavat? Millä muulla pyörällä päästään litra per sata km -kulutuksiin, jos sähköpyöriä ei lasketa?
Lue lisää ›
Viime vuonna näihin aikoihin sähkömoottoripyörien valmistaja Zero voi hyvällä omallatunnolla väittää olevansa maailman johtava alallaan. Sen jälkeen on kuitenkin tapahtunut paljon: ensin Harley-Davidson tuli kisaan mukaan ja nappasi huomion Livewire-sähkö-mp-konseptilla sekä loistavasti hoidetulla brändimarkkinoinnilla. Seuraavaksi Polaris ilmoitti ostavansa Zeron suoran kilpailija Brammon, joka näin sai aivan toisenlaiset teolliset ja markkinoinnilliset resurssit taakseen kuin aiemmin. Ilmankos Zero reagoikin nopeasti kertoen tuplaavansa sekä työntekijäkuntansa että pyöriensä valmistuskapasiteetin.
Lue lisää ›