BMW CE 04. Latauspaikaksi valikoitui Kempowerin pääkonttori Lahdessa. BMW:n värit istuvat hyvin alan johtavan EV latauslaitevalmistajan sävyihin. Kuva Petteri Jokinen.

BMW CE 04. Latauspaikaksi valikoitui Kempowerin pääkonttori Lahdessa. BMW:n värit istuvat hyvin alan johtavan EV latauslaitevalmistajan sävyihin. Kuva Petteri Jokinen.

Autot sähköistyvät kovaa vauhtia, joten luonnollisesti myös kaksipyöräiset tulevat perässä. Sähkön hinta on edelleen edullista ja sitä tuotetaan nykyään lisääntyvissä määrin vähäpäästöisillä tekniikoilla.

BMW on myös lähtenyt mukaan ladattavien maailmaan. Heillä on jo vuosien kokemusta kertynyt autopuolelta, joten luonnollisesti samaa teknologiaa voidaan hyödyntää myös kaksipyöräisiin. Nyt käytännön soveltuvuutta haluttiin myös kokeilla. Miten BMW on saanut tämän toimimaan CE 04 mallimerkinnän skootterissa. Olisiko heiltä tulossa heiltä myös täysiverinen sarjavalmisteinen moottoripyörä markkinoille tähän tekniikkaan perustuen. Pohjana BMW DC Roadster?

Skootteri ei sinänsä ole uusi keksintö. Ensimmäiset ns. läpiastuttavat rakenteet tehtiin jo 1894 Hildebrand & Wolfmüllerin toimesta. Kuitenkin suurin läpimurto tapahtui vasta toisen maailmansodan jälkeen, jolloin markkinoille tulivat ensin Piaggion Vespa (1946) ja Innocentin Lambretta (1947). Tuolloin ei osattu ennustaa tulevaa suuntaa ajoneuvojen sähköistymiseen. Kaksitahtibensa sai palaa ja tuoksua vapaasti. Päästömääräyksistä ei ollut mitään hajua.

Led-valoissa on hyvä ilme.

Led-valoissa on hyvä ilme.

Ensisilmäyksellä

BMW CE 04

BMW CE 04:n sivuprofiili on linjakas - ja futuristinen.

Ulkonäön perusteella BMW on futuristinen ja sulavalinjainen. Pitkä akseliväli, pienet pyörät ja hyvin alapuolelta tuulta suojaava etuosa korostaa muotoja. Takapään yksipuoleinen haarukka on tuttua skootteritavaraa.

BMW CE 04

Tutut BMW:lle tyypilliset hallintalaitteet, peruutusvaihde on toimiva ratkaisu.

BMW CE 04

Ajotapavalinnoilla on oma kytkin ja lisäksi ohjaustangosta löytyy SOS-nappi.

Hallintalaitteet ovat kuin peräisin BMW:n moottoripyöristä, ja luovat heti tuntumaa helppokäyttöisyydestä. BMW:n näyttö on selkeyden, informatiivisuuden ja värimaailman perusteella parasta A luokkaa. Fontit ovat isoja eikä näytölle yritetä laittaa liikaa  dataa samalla kertaa. Asetuksia tehdään vasemman kahvan menu-kytkimestä ja rullasta. Ajomoodin ja kahvanlämmittimet voi kytkeä päälle omista katkaisijoistan. Lisäksi on R-kytkin peruuttamista varten ja SOS-nappi hätätilanteita varten.

BMW CE 04

BMW CE 04:n sivuseisontatuki.

Hyvä ominaisuus piilee sivujalassa, joka ylös nostettaessa vapauttaa seisontajarrun. Tämä on näppärää, kun laitetta pysäköi. Lisäksi avaimeton käynnistys on nykypäivää. Ohjauslukko löytyy myös virtakatkaisun yhteydestä.

BMW CE 04

Tuuletettu tila puhelimen lataamista varten.

Skootterin oikealla kyljellä on säilytystilaa vaikkapa kauppakassille, tai vaihtoehtoisesti kypärälle. Edestä löytyy USB-liittimellä varustettu tuuletettu tila puhelimen latausta varten. Säilytys- ja puhelimen tila lukittuvat automaattisesti, kun virrat katkaistaan.

BMW CE 04

Vasemmalla kyljellä iso säilytyslokero, johon mahtuu myös umpikypärä

Liikkeelle

Liikkeelle lähtö on helppoa ja äänetöntä. Asetuksista riippuen moottorin vastaavuutta voidaan säätää. Sähkö antaa portaattoman kiihtyvyyden. Pitkä akseliväli tuo heti vakautta eikä ylimääräistä heilumista esiinny. Kiihtyvyys on hyvää luokkaa tuonne 100km/h asti. Sen jälkeen ilmanvastus ja teho rajoittavat kiihtymistä. Nopeus on rajoitettu (128km/h mittarinopeus) mutta moottoritiellä voi vielä ajaa rajoituksen mukaan. Tällä pärjää hienosti myös mutkaisilla teillä, jos pinta vain on riittävän hyvä. Keskiseisontatuki on hyvin piilossa rakenteissa, eikä rajoita kallistusvaraa.

BMW CE 04. Myös isompi jalka mahtuu hyvin suojaan.

BMW CE 04. Myös isompi jalka mahtuu hyvin suojaan.

Taajama- ja kaupunkisiirtymät ovat kuitenkin tälle laitteelle parasta ympäristöä. Meno on äänetöntä ja hallinta helppoa. Pysäköinti onnistuu helposti ja vielä voi pakittaakin. Ruuhkissa voi myös edetä helpommin kuin autolla.

Etuosa suojaa hyvin jalkoja, joten pukeutuminen voi poiketa normaaleista moottoripyöräasusteista. Skootterin mataluus on myös yksi oleellinen asia. Istuinkorkeus on 780mm. Tätä voi vilpittömästi suositella ajokortin omaaville sukupuoleen katsomatta.

BMW CE 04

Takavaimentimen esijännitys on säädettävissä.

Alusta on onnistunut hyvin joustomatkat ottaen huomioon. Takavaimentimen esijännitys on säädettävissä. Painopiste on alhaalla, mikä vakauttaa laitetta. Käsittely tiukoissa käännöksissä on yllättävän helppoa. Vakiojarrut ovat riittävät ja lisävarusteena on saatavilla ABS Pro versio. Luistonesto on nykypäivää ja se myös löytyy, lisäpakettina siihen saa DTC-paketin. Suurin sallittu kokonaispaino on 410kg, joten kuormaa saa olla aika reilusti.

Lataaminen

BMW CE 04

Latausvirran määrää voidaan rajoittaa.

Lataaminen onnistuu helposti myös kotioloissa. Latauslaite voidaan liittää normaaliin yksivaiheiseen 16 ampeerin pistorasiaan. Koeajopyörän mukana tuli laturi, jonka maksimi latausvirta oli 8A, joten sillä lataaminen on hidasta. Kun laturi on kytketty niin näytöltä näkee latauksen etenemisen ja arvioidun keston. Kun akussa oli varausta jäljellä 12%, niin pyörän näytön antaman tiedon mukaan aikaa täyteen lataukseen kuluu 5h15min.

Latausaikaa pidentää viimeinen 20% joka latautuu hitaammin. Tietysti on tehokkaampiakin yksivaihelatureita, joilla homma hoituu nopeammin. Jos vielä on tarvetta nopeampaan lataukseen, niin liittäminen kolmivaihepistorasiaan soveltuvalla latauslaitteella tai vierailu yleisillä latauspisteillä auttaa. Asetuksissa löytyy kohta, jolla voidaan muuttaa latausvirran arvoa välillä 6-30A. Tämä on hyvä huomioida, jotta saa täyden latausvirran käyttöön. Koe-ajolle BMW:n oma keskikulutuslukema antoi 8kwh/100km. Mittaustulos oli 7,42kwh/100km. Joten hyvin linjassa olivat.

BMW CE 04

BMW CE 04:n latausvarustelua.

Täydellä latauksella ajaa hyvinkin tuo valmistajan ilmoittaman 130km, jos pääpaino on kaupunki ja taajama-ajossa. Sekalaisessa ajossa (taajama, maantie ja kaupunki) pääsin 86 kilometriin ja latausta oli tuolloin jäljellä 12%. Lataus häviää silmissä, kun nopeus nousee yli 80km/h. Kun taas kaupungissa prosentit matelevat.

BMW CE 04

BMW CE 04 on varustettu selkeällä ja laadukkaalla TFT-näytöllä.

Varusteet

Perusvarustelu on jo kattavaa. Mainittakoon LED-valot, kolme ajotapavalintaa ja laadukas TFT-mittaristo. Pyörään voi liittää puhelimen ja kypäräpuhelimen Bluetoothin avulla. Jotta systeemistä saa kaiken irti, kannattaa ladata BMW:n appi sovelluskaupasta. Sen avulla löytää latauspaikat ja TFT-näytölle saa karttanavigoinnin. Jaettu näyttö on myös hyvä ominaisuus.

Lisävarusteita on saatavilla moniin tarpeisiin: korkeampaa pleksiä, sivu/takalaukkuja ja satuloita.

Tehdasvarustepaketteja on kolme. City, Innovation ja Complete pro. Näiden avulla voidaan lisätä jo kattavaa perusvarustelua. Takuuta on kolme vuotta ja liikkuvuuspalvelu on voimassa 10 vuotta jos noudattaa huolto-ohjelmaa.

BMW CE 04:n jarrulevy on hyvin suojattu.

BMW CE 04:n jarrulevy on hyvin suojattu.

Kenelle?

Tämän perusteella voidaan todeta, että kyseessä on tuote, joka soveltuu etenkin taajama- ja kaupunkiolosuhteisiin. Kyllä tuolla myös tekee hyvin ilta-ajelut. Suomessa on kohtuullisesti moposkoottereita käytössä, mutta isommat skootterit odottavat vielä läpimurtoaan. Toivottavasti tämä kulttuuri tulee muuttumaan etenkin suuremmissa kaupungeissa, joissa pysäköinti ja ruuhkat ovat arkipäivää. Ostaahan tässä myös itselleen vihreään siirtymään liittyvää hyvää omatuntoa.

Ajokustannukset eivät kyllä paljon lovea lompakkoon tuo. Sähkön hinnasta riippuen tällä on mahdollista ajaa alle 1 euron/ 100km.

Plussat ja miinukset

+ minimaaliset käyttökulut

+ seisontajarru kytkeytyminen sivujalasta

+ kaupunki/taajama toimintamatka

+ äänetön

+ puhelinliitettävyys

 

- korkea hankintahinta

- pienehkö puhelimen lokero

BMW CE 04

Hihna on ketjua hiljaisempi ja huolettomampi vaihtoehto

Teknisiä tietoja

  • Moottori: Nestejäähdytetty sähkömoottori (maksimikierrosluku 12300 rpm). Huipputeho 31 kW (42 hv) @ 4900 rpm. Vääntö 62 Nm @ 1500 rpm.
  • Sähköjärjestelmä: Ajoakku ilmajäähdytetty lithium-ion korkeajänniteakku. Kapasiteetti 60,6 Ah (8,9 kWh). Jännite 147,6 V. Latausteho: Vakiolaturi 2,3 kW, Pikalaturi: 6,9 kW. Latausaika vakiolaturilla (10 A) 0-100 % 4:20 h, 0-80 % 3:30 h. Latausaika pikalaturilla (30 A) 0-100 % 1:40 h, 0-80 % 1:05 h, 20-80 % 45 min. Toisioakku 12 V 5 Ah. Laturi DC/DC converter.
  • Voimansiirto: Toisioveto, hihna.
  • Runko ja jousitus: Putkirunko. Etujousitus, teleskooppikeula, 35 mm, takajousitus yksipuoleinen takahaarukka. Joustomatka etu 110 mm/taka 92 mm. Etujättö 120 mm. Akseliväli 1675 mm
  • Jarrut, etu 265 mm jarrulevy 4-mäntäinen kelluva jarrusatula. Jarrut, taka 265 mm jarrulevy, yksimäntäinen kelluva jarrusatula. ABS: BMW Motorrad ABS, Lisävarusteena ABS Pro. Luistonesto BMW Motorrad ASC, Lisävarusteena DTC
  • Vanteet: Alumiiniset valuvanteet. Etuvanne 3.50 x 15". Takavanne 4.50 x 15". Renkaat: Etu: 120/70 R15 Taka: 160/60 R15
  • Mitat ja painot: Kokonaispituus 2285 mm. Kokonaisleveys 855 mm (sis. peilit). Istuinkorkeus 780 mm. Paino ajovalmiina täydellä tankilla 231 kg. Sallittu kokonaispaino 410 kg.
  • Suorituskyky: Huippunopeus 120 km/h. Kiihtyvyys 0-50 km/h 2,6 s. Kiihtyvyys 0-100 km/h 9,1 s. Range (WMTC) 130 km.
  • Hinta 14750,00 € plus toimituskulut 600,00 €.

 

Aiheesta aiemmin:

BMW:n uutuussähköskootteri CE 04: futuristinen kulkine urbaaniin ympäristöön

BMW CE 04 Vagabund Moto Concept – urbaanin surffaajan monitoimisähköskootteri

Parivertailussa adventuretouringpyörien kunkku BMW R 1250 GS ja haastajana KTM 1290 Super Adventure S: onko kulttimaineelle katetta?

Koeajossa: BMW R 1200 GS Adventure 2014

Koeajossa käytetty BMW K1200 S : vauhtia, kiihtyvyyttä ja ajettavuutta

Motouutiset koeajaa: BMW R1250RS – Sporttimatkapyörä isolla S:llä

BMW CE 04

BMW CE 04