Kohtasimme Matias Kivisaaren kauniina kesäisenä iltana Kuortaneenjärven rannalla Etelä-Pohjanmaalla, minne olimme sopineet tapaamisen lajiin tutustumiseksi.

Kivisaari ilmestyi paikalle peräkärryn kanssa, josta löytyi vedenpäälläajossa käytetty pyörä, polttoainetta sekä loputtomasti muita varusteita märkäpukua unohtamatta.

Ennen lähtöä pyörä pitää käydä huolellisesti läpi, että ajaminen sujuu huoletta. Vähän aikaisemmin oli Alajärvellä pidetty näytösluontoinen kisa, johon tietenkin myös Kivisaari osallistui, mutta miehellä oli ongelmia ilmansuodatinkotelon kanssa, joten osallistuminen näytöksessä jäi yhteen kertaan.

Matias Kivisaari ja Zabelin 700-kuutioisella 2-tahtimoottorilla varustettu vesicrossari.

Matias Kivisaari ja Zabelin 700-kuutioisella 2-tahtimoottorilla varustettu vesicrossari.

2-tahtimoottori ja laparengas

Kivisaari on aiemmin ajanut vedessä 450cc nelitahtipyörällä, mutta tänä keväänä hän hankki pyöräänsä 700-kuutioisen motocrossin sivuvaunupyörissä käytetyn moottorin. Se on saksalaisen Zabelin valmistama, ja siitä irtoaa 84 hevosvoimaa.

– Tehoa siinä on liikaakin, mutta vääntö on se, mitä tarvitaan, ja sitä siinä riittää, Kivisaari kertoo. – Moottorin käyttöikä sivuvaunuissa ennen suurempia huoltoja on 15 tuntia, mutta varaosien hintojen takia halvin ja järkevin ratkaisu on uusia koko moottori.

Vesicrossissa käytetty pyörä on rakenteeltaan mielenkiintoinen. Se on tietenkin oikea motocrosspyörä, mutta siinä on lyhyempi suksi edessä ja takana pidempi, jotka vauhdissa vastaavat laitteen pinnalla pysymisestä. Vauhdin antaa takapyörä, joka on hillclimbissa eli tutummin mäkipyörissä käytetty laparengas. Vesimotocrosspyörä on siten vähän kuin siipirataslaiva, mutta yhdellä "vetosiipirattaalla" varustettuna. Etusuksi kääntyy samoin kun etupyörä normaalisti pyörissä.

Kylkigrafiikkaa.

Kylkigrafiikkaa.

Suksien pinta-ala ja muodot ovatkin sitten oma taiteenlajinsa.

– Kuvia katsomalla saa tietysti selville jotain, mutta lopulliset mittasuhteet ja ominaisuudet ovat pitkien kokeilujen tulosta, Matias Kivisaari kertoo.

Suksien rungot ovat 8mm polyeteenilevyä, jotka on vahvistettu alumiinilla.

– Valmistamme näitä tarvitseville. Käytännössä meiltä saa sukset melkein materiaalien hinnalla ja ovat sitten kerralla valmiita ajoon, Kivisaari pohtii.

Tenttiä vaille autoinsinööri Kivisaari suunnitteli Seinäjoen ammattikorkeakoulussa viime talvena maailman suurimman laparenkaan, ja valmisti sen yhteistyössä Kurikan Rengasmestan kanssa. Renkaan hyötynä on saatu huima kiihtyvyys vedessä, pieni luistoprosentti sekä suurempi työntövoima. Veden päällä ajamiseen soveltuvia renkaita saa siis tilaustuotteena joko Kivisaaren kautta tai Amerikasta Skat-Trakilta.

Matias Kivisaaren suunnittelemassa laparenkaassa lavoilla on mittaa.

Matias Kivisaaren suunnittelemassa laparenkaassa lavoilla on mittaa.

Ohjaaminen on tuttua, mutta erilaista

Kuortaneenjärven rannalla Mustapäänlahdella ei ole tarjolla pyörälle mitenkään erityisen pitkää kiitorataa. Miten pyörän saa pinnalle ja miten kovan vauhdin se vaatii?

– Pyörällä pystyy lähtemään matkaan noin 5-7m kiihdytyksellä maalta. Veteen mentäessä vauhdin ei tarvitse kuitenkaan olla kova. Vesi kantaa kiihdytyksessä pyörää jo 13-15 km/h vauhdissa, joten kovin pitkää kiihdytysrataa ei tarvita. Veteen mentäessä on kakkosvaihde päällä, jonka jälkeen alkaa ripeä kiihdytys. Renkaista ja suksista riippuen pyörä pysyy suoraan ajettaessa pinnalla noin 35km/h vauhdissa. Hyvillä suksilla varustetut crossit kulkevat noin 65-80km/h huippunopeutta, Zabel tietenkin vähän kovempaa.

Matias Kivisaari.

Matias Kivisaari.

Ohjaaminen tapahtuu tutunkuuloisesti kallistelemalla ja hieman ohjaustangosta kääntämällä, joten se on tuttua puuhaa motoristille. Pyörän käsittely on vedessä kuitenkin raskasta ja vaatii kuntoa.

– Olin näytösajoluontoisesti mukana Lapissa järjestetyssä tapahtumassa, josta pyörääni kysyttiin vuokralle polttareita varten. Polttarisankari harrasti motocrossia, kelkkailua sekä muita moottoriurheilulajeja, mutta kertoi omien sanojensa mukaan kuntonsa pettäneen jo muutaman minuutin ajon jälkeen, vaikka olikin kovakuntoinen. Tietysti outo laji ja jännitys käy voimille eri tavalla ja vesi on elementti, joka tuo aina mukanaan omanlaisensa haasteen.

Kivisaaren oma kunto on peräisin potkunyrkkeilystä ja kahvakuulatreeneistä.

Ensi kesänä MM-sarja?

Alajärvellä heinäkuussa järjestetyssä näytöskisassa oli viisi pyöräkuntaa paikalla, joista yksi oli Ruotsista. Jatkoa on kuitenkin luvassa, ja Kivisaaren toiveissa siintää neljän kilpailun Water MX MM-sarja ensi kesänä.

– Tavoitteena on saada kisaan paikalle kymmenkunta pyörää. Sääntökirjakin on jo valmiina. Pohjana käytimme 40-sivuista, mutta sitten muistimme, että selkeys on kauneutta, eikä sääntöjä luoda luomisen ilosta ja karsimme sen seitsemänsivuiseksi, Kivisaari myhäilee.

Mies innostui moottoripyörällä veden päällä ajamisesta 2016 keväällä nähtyään videolta, kun Robbie Maddison ajoi aallokossa Tahitilla.

Pohjan olosuhteisiin tutustumista.

Pohjan olosuhteisiin tutustumista.

– Kova aallokko sinänsä on melkoinen haaste. Jos tuulta on 8-9 metriä sekunnissa, ja järvi on laaja, niin tuntuu kuin ajaisi crossia patikossa. Aallot syövät vauhtia, ja jos on oikein iso aaltopari, niin vauhti loppuu. Renkaalla on tässä kohtaa suurin merkitys, mikä menee pahemmankin aallokon lävitse.

Kääntymiset ovat myös oma juttunsa. Tilaa pitää olla niin paljon, että pystyy kääntymään. Vaikka noiden pyörien kääntösäde on pieni, joutuu kääntyessä pudottamaan vauhtia, ja riskinä siinä on, että suksi haukkaa veden alle, ja sama tietenkin, jos kääntää liian tiukkaan, Kivisaari kuvaa. – Kääntyminen on samanlaista kuin hiekalla tai lumella, paino lasketaan taakse ja sille sivulle, mihin haluaa kääntyä.

Masinolia ja uppoavia pyöriä

Pyörän bensiinin seassa on Masinolia sitomassa vettä polttoaineesta. Tiivistämisistä huolimatta pyörän ilmansuodin on roiskuvan veden vuoksi yleensä aina kuin märkä rätti. Moottori kuitenkin yleensä käy, koska Masinolin ansiosta vesi ei pisaroidu, vaan palaa polttoaineen mukana.

Pyörä kuitenkin uppoaa aina silloin tällöin varsinkin opetteluvaiheessa. Sitä varten se on varustettu "koholla" ja narulla, jotka paljastavat paikan, mihin pyörä upposi.

– Nämä on rakennettu niin, että ne eivät päästä öljyä tai mitään muutakaan veteen, vaikka uppoaisivatkin, mutta onhan pyörän järven pohjasta onkiminen ja veden tyhjentäminen moottorista aina oma projektinsa, Kivisaari nauraa.

Menoa.

Tuleva kilpasarja ajetaan ensi kesänä poijuin merkityllä radalla.

– Tarkoituksena on tehdä helppoja ratoja, koska suurin osa on vielä ensikertalaisia. Radan pituus on kilometrin - puolitoista ja se ajetaan erässä 3-5 kertaa läpi. Korkeintaan niin monesti, että polttoainetankillinen riittää kaikille osallistujille radan läpiajamiseen, Kivisaari suunnittelee. – Ja päivässä ajetaan kolme erää. Ensi kautenakin ajamme ilman osallistumismaksuja ja majoitus on ilmainen osallistujille. Kuka siitä hyötyisi, sillä on mukavampi vain harrastaa, varsinkin näin mielenkiintoista lajia.

Ensi vuonna kisoihin on luvassa mukaan myös sukeltajat ja vesijeteillä varustautuneet turvapartiot.

– Turvallisuuden pitää olla kunnossa.

Erien määrään vaikuttavat myös huoltotauot, ja jos jonkun pyörä uppoaa, sen kuivattaminen vie välillä aikansa, vaikka se tehtäisiinkin porukalla. Pääsääntöisesti 2-tahtisen kuivaa 15 minuutissa ja 4-tahtisen noin 25 minuutissa ajokuntoiseksi.

Ajotekniikka on arvossaan

Vedessä ajaminen vaatii Kivisaaren mukaan ensisijaisesti ajotekniikkaa.

– Vaikka ajetaan merkityllä radalla, ajolinjat ratkaisevat vedessä ajettaessa, samoin keskinopeus. Jos ajaa kurvin pitkäksi, pitää ajaa kovempaa, ja kiihtyvyydellä on silloin iso merkitys. Pyörän ei tarvitse olla nopein, jos on kilpa-ajamisen alkeet hallussa.

Matias Kivisaari ja WaterMX-ajoa.

Matias Kivisaari ja WaterMX-ajoa.

Kivisaaren mukaan laji on erittäin mielenkiintoinen ja palkitseva, joten hän toivottaa kaikki asiasta kiinnostuneet mukaan lajin pariin. Häneltä voi myös kysyä vuokralle pyörää kokeiluja tai polttareita varten, ja kovan kokemuksen turvin myös sukset ja niiden rakentamiset onnistuvat helposti. Kivisaari on ajanut viimeiset kaksi kesää näytösajoja erikokoisissa tapahtumissa, ja myös ensi kesä menee pitkälti näytöksien ja kilpailuiden ajamisessa. Näytöksiä tai kilpailupaikkoja voi varata ensi kesän tapahtumiin jo nyt, niinkuin innokkaimmat tapahtumajärjestäjät ovat jo tehneet.

Lisätietoja Water MX:stä sen Facebook-sivustolta täältä ja Matias Kivisaaren tavoitat puhelimitse numerosta 0400 485 651.

Aiheesta aiemmin sivuillamme:

Näin surffaat veden päällä moottoripyörällä, katso uskomaton video

Päivän video: Moottoripyörällä veden päällä ajamisen ME 42,7 km Suomeen

Moottoripyörällä vedenpäälläajon maailmanennätysnopeus Suomeen - katso video