Tämäntyyppisiä järjestelmiä käytetään kalliimmissa autoissa valaisemaan maata oven edessä ja alapuolella. Autoissa valot on asennettu ovien alapuolelle lähelle B-pilaria. Tarkoituksena on antaa kuljettajalle tai matkustajalle näkymä maahan, jolle ovat astumassa.

Piaggio Groupin järjestelmässä on ajoneuvojen luonteen erosta johtuen toisenlainen ote. Patenttikuvassa, jossa on Moto Guzzin matkapyörä, on kahdet alaspäin osoittavat valot. Ne ovat osoittamassa sekä kuskin että matkustajan jalkatapista alaspäin maahan.

Valot paljastavat mahdolliset lätäköt tai ötökät jomman kumman astuessa alas moottoripyörän selästä, mutta mahdollistavat myös sen varmistamisen, että kääntää sivuseisontatuen tukevalle maaperälle pyörää parkkeeratessaan. 

Toisessa kuvassa on nähtävissä järjestelmä sovellettuna pienikokoiseen skootteriin. Siinä on vain yhdet valot, jotka sojottavat maahan kuljettajan jalkalautojen sivuille. Kuulostaa kätevältä, sillä skootterin "pohjalevy" on melko leveä, joten pystyt valojen avulla varmistamaan, että maaperälle on turvallista astua. 

Asiasta kertoi ensin Soymotero.

Teksti Erkki Mäki, kuvat Piaggio Group.

Piaggion astinvalopatentti skootteriin.

Piaggion astinvalopatentti skootteriin.