Sähkömoottorista saa huippuväännön irti millä kierrosalueen kohdalla hyvänsä. Monivaihteisessa voimansiirrossa vääntöä on enemmän tarjolla matalilla nopeuksilla, jolloin huippunopeus saadaan korkeammalle. Käytännössä kuitenkin voiman tulo on epätasaista, mikä voi heikentää moottoripyörän tasapainoa ja vetopitoa.

Edistyneen säätöteknologian avulla sähkömoottoripyöristä saadaan samantyyppinen vääntökäyrä kuin polttomoottorista, mutta paljon pehmeämmin siten, ettei vaihteiden välisiä aukkoja väännössä synny.

MotoGP opettaa

MotoGP:stä on opittu viime vuosikymmenen aikana se, että nopeimmat rata-ajat eivät ole pelkästään tehon aikaansaamia, vaan myös sen, miten tuota tehoa kontrolloidaan. Jotkut suurimmista suorituskyvyn parannuksista on saatu aikaan edistymisessä moottorin ohjauksessa, erityisesti pehmentämällä vääntökäyrää ja pehmentämällä väännön aukkoja ylös- ja alasvaihtojen yhteydessä.

Kyse ei ole ainoastaan ohjelmistoteknologiasta. Honda on käyttänyt miljoonia saumattomasti vaihtavan vaihteiston kehittelyyn, jonka on sanottu eliminoivan täysin vaihdosta aiheutuvan iskun, kun vaihteita vaihdetaan isoissa nopeuksissa. Kyse on ongelmasta, joka sähkömoottoreissa saadaan eliminoitua täysin ja paljon pienemmillä kustannuksilla. Sähköiset voimalähteet tarjoavat ylivertaisesti helpompaa hallintaa, tasapainoa ja vetoa - kaikki olennaisia asioita kilpapyörässä. Ja tämä on syy, miksi jotkut tulevaisuuden kaikkein jännittävimmistä huippusuorituskykyisistä moottoripyöristä on todennäköisesti varustettu sähkö- eikä polttomoottorein.

Tässä yhteydessä voimme hylätä akku vastaan bensiininvarastointi-keskustelun hetkeksi. Sähkömoottori on paljon tehokkaampi kuin fyysisesti samankokoinen polttomoottori. Yksinkertaisen vertailun vuoksi ottakaamme yksisylinterinen 250 cm3 polttomoottori, joka tarjoaa 40 hv tehon ja verrataan sitä samantehoiseen 40 hv:n sähkömoottoriin.

Vääntö puhuu

Polttomoottorissa saatavissa oleva vääntö riippuu siitä, millä kierrosalueella liikutaan. 60 % kaasutusteho antaa eri väännön 4000 kierroksella verrattuna 8000 kierrokseen minuutissa. Sähkömoottorilla tarjolla on 100 % huippuvääntö missä kohtaa kierroslukualuetta tahansa. Se tarkoittaa myös sitä, että vääntöä ei tarvitse metsästää, vaan tietty kaasun kääntö antaa aina samanlaisen responssin.

Kampiakselilta saatu vääntö ei kerro vielä kaikkea, vaan todellisuudessa takapyörältä saatu vääntö kiihdyttää pyörän kulkuun. Vaihdelaatikko mahdollistaa polttomoottorin rajoitetun tehokkaan kierroslukualueen käytön siten, että siitä saadaan alemmissa nopeuksissa enemmän vääntöä ja suurempi huippunopeus. Kun ajoneuvon nopeus muuttuu, kuljettaja vaihtaa jatkuvasti vaihteita pitääkseen moottorin kierroksia lähellä huippuvääntöä.

Vaikka sähkömoottorissa on tarjolla enemmän käytettävissä olevaa vääntöä, niin kiinteällä välityssuhteella varustetussa sähköpyörässä voi olla vähemmän vääntöä ja matalampi huippunopeus. Myös sähkömoottoriselle pyörälle on hyötyä vaihteistosta. Samoin kuin polttomoottorilla, myös sähkömoottorissa, jos välityssuhdetta muutetaan parempaa kiihtyvyyttä varten, huippunopeus laskee.

Tässä edistynyt säädinteknologia astuu kuitenkin peliin. Sen avulla sähkömoottori pystyy tuottamaan tehoa paljon laajemmalla kierrosalueella sekä enemmän vääntöä paljon aiemmin kierrosalueella uhraamatta huippunopeutta. Tällöin vääntöä tuotetaan hyvin saantyyppisesti kuin polttomoottoreissa, mutta paljon pehmeämmin ja laajemmalla alueella.

Yksinkertaistettuna: polttomoottori tuottaa hankalan kapean huippuvääntäalueen ja vaihteitten vaihtaminen tuottaa ongelmia balanssissa ja vetopidossa. Kaksi ongelmaa, jotka sähömoottorissa ovat ratkaistavissa helposti. Kun tähän summataan nopeasti kehittyvä akkuteknologia, sähkömoottoriset pyörät saattavat tarjota monella tapaa paremman ajokokemuksen. Sähkömoottori ei ole vaihtoehto polttomoottorisille pyörille, vaan pikemminkin normaali kehitysaskel, joka voi saada kenet tahansa - jopa ammattimaisen GP-kuljettajan - ajamaan nopeammin, pehmeämmin ja paremmin.