Tuleva malli, joka on nimetty 338R:ksi on jo vakoiltu lopullisessa muodossaan, kuten otsikkokuvasta näkyy. Qianjing omistaa oikeudet ja valmistaa Kiinassa Benelli-merkkisiä moottoripyöriä, ja uusi pikku-Harley perustuu Benelli 302 -malliin. 

Mutta: kyseinen malli on varustettu kahdella rinnakkaisella sylinterillä, kun Harley taas tunnetaan V2-moottoreistaan.

Nyt Qianjiang on kuitenkin valmistelemassa uutta V-twin-moottoria, joka voisi olla ideaalinen pienelle H-D:n hinnat alkaen aloittelijamallille. 

Harleyn ongelmana on ollut jo vuosien ajan se, että se ei enää varsinkaan kotimaassaan houkuttele nuorta ostajakuntaa ikääntyvän ja markkinoilta poistuvan tilalle. Osittain siksi, että valtaosa sen malleista on isoja ja kalliita. Tätä puutetta ovat paikanneet Street 500 ja Street 750 -mallit, mutta ne eivät ole riittäneet tuomaan lisää kysyntää. Esimerkiksi Street 500 ei kuulu Suomen tuontiohjelmaan ja Street 750:n hinnat lähtevät karvan alle 10 000 eurosta.

Harley-Davidson Street 750 vuosimallia 2020.

Harley-Davidson Street 750 vuosimallia 2020.

Pieni, edullinen moottoripyörämalli voisi kasvattaa kysyntää myös kehittyvillä markkinoilla kuten Kiinassa, Intiassa, Thaimaassa ja Indonesiassa.

Uudesta V-twin-moottorisesta pyörästä on pyörinyt videotiiseri kiinalaisessa sosiaalisessa mediassa. Kuvien perusteella malli on 300-kuutioinen QJMotorin brändin alla valmistettu V-twin, ja siinä on kahdella iskunvaimentimella varustettu takapää. Ulkonäkö muistuttaa Harleyn Sportstereita. Kiinalaislähteiden mukaan moottori kuitenkin voisi olla lähempänä 350 cm3.

Qianjiangilla on kaksi brändiä, QJMotor, joka on suunnattu Kiinan markkinoille sekä Benelli, millä tuotenimellä se myy pyöriään mm. Eurooppaan.

Vaikuttaa siltä, että yhteistyö Qianjiangin kanssa jatkuu myös Harleyn uuden pääjohtajan aikana, joten odotamme mielenkiinnolla, millainen 338R-malli lopulta on, tai miten se Harleyn mallistossa nimetään. Tuodaanko pyörää sitten Yhdysvaltoihin tai Eurooppaan on aivan oma lukunsa. Saattaa olla, että se on tarkoitettu pelkästään kehittyville markkinoille.

Asiasta kertoivat mm. Rushlane ja Bennetts.

Aiheesta lisää sivuillamme: 

Tulevan 350 cc:n pikku-Harley-Davidsonin Kiinan-sukulainen on julkistettu

Teksti Erkki Mäki