Diablo Rosso IV on tarkoitettu motoristeille, jotka rakastavat dynaamisempaa ajotyyliä: supersport-, hypernaku- tai crossover-pyörien omistajille. Heille, jotka vaativat renkaalta paljon pitoa eri tyyppisillä asvalteilla ja kaikissa sääolosuhteissa, täsmällistä palautetta sekä hyvää käsiteltävyyttä.

Diablo Rosso IV:lle on luonteenomaista erilaisten teknisten ratkaisujen selektiivinen käyttö. Jokainen rengaskoko on räätälöity jokaisen pyörän luonteenomaisten piirteiden ja tarpeiden mukaan ottaen huomioon sellaisia elementtejä kuin paino ja teho. 

Diablo Rosso IV on ensi kerran esitelty 2002, eli se on ollut myynnissä jo 18 vuotta. Rengas on suunniteltu sopimaan jopa yli 200 hv tehoisiin pyöriin.

Pirelli Diablo Rosso IV.

Pirelli Diablo Rosso IV.

Rakenne

Eturengas on jaettu kolmeen vyöhykkeeseen, joissa on käytetty kahta eri materiaalia. Keskikohta on kovempaa Full Silica -seosta, ja sen osuus on noin 50 % renkaan leveydestä, mikä parantaa kulutuskestävyyttä. Sivuosat ovat pehmeämpää seosta, mikä mahdollistaa paremman pidon kallistettaessa ja jopa matalammissa lämpötiloissa. 

Takarenkaisiin on puolestaan kehitetty kaksi eri ratkaisua. Kokoon 190/50 ZR 17 asti renkaissa on käytetty kahta eri materiaalia. Tässäkin keskikohta on Full Silicaa, mikä takaa nopean lämpiämisen ja paljon kilometrejä. Sivuosat ovat tässäkin pehmeämpää materiaalia, joka on erityisesti kehitetty Diablo Rosso IV:ää varten nopeaa lämpenemistä ja kisaluokan pitoa varten.

Koosta 190/55 ZR 17 lähtien ja siitä eteenpäin renkaan alue on jaettu viiteen eri osaan. Kova keskiosa antaa hyvän stabiiliuden isoissa nopeuksissa ja kulutuskestävyyttä sekä nopean lämpiämisen ja hyvän pidon märällä.

Välivyöhykkeet keskiosan sivuilla ovat pehmeämpää ja kattaa pidoltaan keskisuuret kallistukset. Se on Full Silicaa ja pitää sekä märällä että kuivalla.

Renkaan olkaosa on puolestaan 100 % Carbon Black-seosta ja tulee suoraan Diablo Supercorsa SC kisarenkaasta. Toimii täyskallistuksissa ja tarjoaa pitoa kiihdytyksiin. 

Pirelli Diablo Rosso IV.

Pirelli Diablo Rosso IV.

Diablo Rosso IV pääkohdat:

  • - Neljännen sukupolven Diablo Rosso -perheen edustaja. Myyty jo yli 5 miljoonaa kappaletta.
  • - Suunniteltu supersportteja, nakuja ja crossovereita varten sporttiseen ajoon.
  • - Erinomainen pito kaikissa ajamisen vaiheissa, täsmällinen palaute ja ajoneuvon optimaalinen hallinta.
  • - Valioluokan suorituskyky sekä kuivalla että märällä kelillä.
  • - Tekniset ominaisuudet räätälöity jokaisen koon mukaan.
  • - Innovatiivinen profiili johdettu FIM Superbike MM-kokemuksista.
  • - Pintakuvio optimoitu sporttista ajamista ja normaalia kulumista ajatellen.
  • - Uutta kisajohdannaista tiukempaa Lyocell-rakennetta käytetään koossa 190/55ZR17 ja siitä ylöspäin.
  • - Eturengas rakeenteltaan kahdesta yhdisteestä.
  • - Takarengas koosta riippuen koostuu kahdesta tai kolmesta yhdisteestä.

Pirelli Diablo Rosso IV.

Pirelli Diablo Rosso IV.

Mitat ja saatavuus

Diablo Rosso IV tulee myyntiin seuraavan kokoisina helmikuusta 2021 alkaen. Osa malleista tulee myyntiin vasta loppuvuodesta. 

  • Etu:
  • 110/70 R 17 M/C 54 H TL; saatavuus Q4 2021
  • 110/70 ZR 17 M/C 58W TL; saatavuus Q3 2021
  • 120/60 ZR 17 M/C (W) TL; saatavuus Q3 2021
  • 120/70 ZR 17 M/C (58W) TL; saatavuus Q1 2021
  • 120/70 ZR 17 M/C (58W) TL; saatavuus Q4 2021
  • Taka:
  • 140/70 R 17 M/C 66 H TL; saatavuus Q4 2021
  • 150/60 R 17 M/C 66 H TL; saatavuus Q4 2021
  • 150/60 ZR 17 M/C 66W TL; saatavuus Q3 2021
  • 160/60 ZR 17 M/C (69W) TL; saatavuus Q1 2021
  • 180/55 ZR 17 M/C (73W) TL; saatavuus Q1 2021
  • 180/55 ZR 17 M/C (73W) TL; saatavuus Q4 2021
  • 190/50 ZR 17 M/C (73W) TL; saatavuus Q4 2021
  • 190/55 ZR 17 M/C (75W) TL; saatavuus Q1 2021
  • 200/55 ZR 17 M/C (78W) TL; saatavuus Q1 2021
  • 200/60 ZR 17 M/C (80W) TL; saatavuus Q4 2021

 

Teksti Erkki Mäki, kuvat Pirelli.