"Moni katupyöräilijä käyttää navigaattoria vain pidemmillä reissuilla ja arkiajot sujuvat muistinvaraisesti. Tämä on ymmärrettävää, koska aika nopeasti päällystetyt tiet ja reitit tulevat lähiseudulla tutuksi ja siten reitin suunnittelu ja navigointi tapahtuu päässä," Seikkailu Endurolla (SE) blogin kirjoittaja kertoo.

"Sorateillä ajaessa tämä ei onnistu. Tyypillisesti esim. vain tunnin mittainen ajolenkki sisältää kymmeniä käännöksiä ja teitä, joita ei ulkoa voi muistaa. Tämä johtuu siitä, että vaihtoehtoisia teitä ja reittejä on huomattavasti enemmän, kuin pelkästään asfalttiteitä käytettäessä. Ilman suunnittelua ja navigaattoria käykin niin, että tulee ajeltua samoja teitä, joiden reitit muistaa. Suunnittelemalla aina reitin etukäteen, on siihen helppo sisällyttää joko täysin tuntemattomia teitä tai teitä, joissa ei ole pitkään aikaan käynyt, vaikka pyörisikin alle 100km päässä kotoa. Näin lähiseudun moninainen maisema ja luonto tulee yhä tutummaksi."

Koska reitin suunnitteluun ja hienosäätöön voi käyttää loputtomasti aikaa, suunnittelu voi käydä liian työlääksi. Tämän vuoksi SE toteaakin pyrkineensä löytämään mahdollisimman helpon ja nopean tavan reittisuunnitteluun.

Hän esittelee oman tapansa toimia sekä suunnittelussa käyttämänsä ohjelmistot omassa blogikirjoituksessaan, jonne pääset tästä

Seikkailu Endurolla käyttää reitin suunnittelutyökaluna web-selaimella toimivaa MyRoute-appia (MRA). Selainkäyttöisen ohjelmiston etuna on se, että suunnittelua pystyy tekemään millä tahansa tietokoneella ilman sovellusten asentamista ja karttojen lataamista. Reitin suunnittelu ja muokkaus onnistuu välttävästi myös mobiililaitteella. Suunnittelemasi reitit pysyvät pilvipalvelussa tallessa ja pääset niihin käsiksi millä tahansa laitteella.

MRA-palvelu koostuu tietokoneella käytettävästä web-sovelluksesta ja kahdesta mobiilisovelluksesta. Palvelusta on saatavissa rajoitettu ilmaisversio sekä maksullisia versioita eri kokoonpanoina.

MRA:n tärkeimmät ominaisuudet – käytettävissä kaikissa versioissa

  • - Reitin suunnittelutyökalu
  • - Kohteiden ja reittipisteiden määrittäminen osoite- ja paikkahaun avulla
  • - Reittipisteiden määrittäminen raahaamalla olemassa olevaa reittiä hiirellä uuteen paikkaan
  • - Offroad-osuuksien sisällyttäminen reittiin ts. automaattisen reitityksen kytkeminen pois päältä kahden reittipisteen välillä
  • - Reitin lataaminen 14 eri tiedostomuodossa
  • - Muilla työkaluilla tehtyjen reittitiedostojen lähetys palveluun
  • - OpenStreetMap kartat
  • - Mobiilisovellus
  • - Ajetun reitin tallennus matkalogiin
  • - Samat reitin suunnittelutyökalun ominaisuudet kuin tietokoneella. Voit esimerkiksi helposti näyttää kaverille suunnittelemasi reitin.
 

Tärkeimmät lisäominaisuudet, käytettävissä Gold- ja all-in-one versiossa

  • - Reitin suunnittelutyökalu
  • - Lisäksi Here (Garmin) ja TomTom kartat käytettävissä reititykseen
  • - Mahdollisuus verrata eri karttojen automaattireititystä
  • - Reitin muuntamien käänteiseksi
  • - Reittipisteiden automaattinen lisääminen, jolloin voidaan varmistaa, että navigaattori menee suunniteltua reittiä pitkin
  • - Satelliittikuvat sekä mahdollisuus vaihtaa taustakartaksi mm. Google Maps:n karttoja
 

Tärkeimmät lisäominaisuudet, käytettävissä all-in-one ja Navigation versiossa

  • - Käännösten opastuksen sisältävä navigaattori älypuhelimeen
 

Ohjeistus käyttöön löytyy sivustolta 

Äkkiseltään reitin suunnitteluun käytettävien apuvälinenden määrä ja käyttö kuulostaa haastavalta, ja reittihän pitää vielä lopuksi saada navigaattoriin tai matkapuhelimeen käytettäväksi ajon aikana matkalla kohteeseen. 

Reittisuunnittelu helpottuu ja nopeutuu, kun sitä harrastaa riittävän pitkään, joten kannattaa mennä vierailemaan "Seikkailu Endurolla" -sivustolla ja lukea, miten hän toteuttaa reittisuunnittelun.

Ohjeet ovat mallia "näin tämä tehdään kädestä pitäen opastaen", eli erittäin yksityiskohtaiset ja suunnittelussa käytetään esimerkkinä reittisuunnittelua välillä Korpilahti-Keuruu. Käytännön esimerkkityöstöä rikastuttavat vielä lukuisat kuvat, kartat ja animaatiot, jotka selkiyttävät toiminnan toteuttamista.

Pitää myös muistaa, että MyRoute-appi ei sisällä offline-karttoja, vaan sen käyttö tien päällä mobiilisovelluksella edellyttää toimivaa mobiiliyhteyttä.

SE käyttää Garminin navia, joka sisältää offline-kartat, ja toteaa, että "jos on vaarana, ettei netti joka paikassa reissussa toimi, niin lataan reittitiedostot (gpx-muodossa) kotona puhelimeen, jolloin voin reissussa siirtää niitä tarpeen mukaan langattomasti navigaattoriin riippumatta siitä, onko netti käytettävissä."  

***

Tällaisia ohjeistuksia sekä linkkejä niihin julkaisemme lehdessämme mieluusti, sillä näistä on hyötyä kaikille moottoripyörällä matkaa tekeville. Miten se meni? Matkalla oleminenhan on tärkeämpää kuin päämäärä?

Teksti Erkki Mäki ja Seikkailu Endurolla, kuva Erkki Mäki