Yamahalle on Yhdysvalloissa myönnetty vuodelle 2022 ympäristösertifikaatti YZF-R7- mallille, kertoo Motorcycle. R7-mallinimi tarkoittaa historiallisesti sitä, että moottorin pitäisi olla 750-kuutioinen ja nelisylinterinen ja aika kipakka.

Nyt vaikuttaa kuitenkin siltä, että luvassa ei ole tultasylkevää nelipyttyistä, vaan ympäristöviranomaisille jätetty dokumentointi paljastaa, että mallissa käytetään samaa 689 cm3 rinnakkaistwiniä, jollainen löytyy MT-07:sta, XSR700:sta ja Tenere 700:sta. Eli toisin sanoen tuleva R7 on vain täysin katettu MT-07.

Aina siitä lähtien, kun Yamaha lopetti katulaillisen R6:n valmistuksen, on pohdittu, millainen malli tulee tilalle. Nyt tehty ratkaisu on tietenkin tuotantotaloudellisesti looginen. Moottorien kehitystyö on kallista, ja aivan viimeisimpien päästöhiukkasten kitkeminen tulee kalleimmaksi. Siihen nähden on ymmärrettävää, että Yamaha päätyi käyttämään samaa moottoria kuin koko nykyisten 700-kuutioisten sarjassaan.

Toisaalta saman moottorin käyttämisen ei tarvitse tarkoittaa, että pyörän jousitukseen ja jarruihin käytetyt komponentit olisivat samoja. 

Kun mallissa käytetään R-kirjainta, alustan kuvittelisi olevan viritetty aiempaa paremmin radalle ja kaduille. MT-07:n alusta ei juurikaan ole säädettävissä, joten R-mallissa voisi / saisi olla säädettävä jousitus ja vaimennukset.

MT-07:n levyt ja jarrut ovat hyvätasoiset, mutta parantamisen varaa on niissäkin.

Entäpä sitten elektroniikka? Pitäisikö R7:ssakin olla kuusiakselinen inertiamittausyksikkö, joka nykyään lähtökohta kuljettajaa avustavan elektroniikkapaketin rakentamiselle? Se mahdollistaa vähintään kaarteissakin toimivat vetoluiston eston ja ABS-jarrut sekä wheelieneston. R-malliin voisi istua myös molempiin suuntiin toimiva shifteri.

Mittaristopuolella isokokoinen TFT-näyttö voisi olla paikallaan. Lisäksi vaaditaan tietenkin LED-valot vilkkuja ja ajovaloa myöten.

Teksti Erkki Mäki, kuvat Yamaha.

Aiheesta aiemmin

Yamaha julkisti R6 Racen: valmis ratakisapyörä, johon tulee tarjolle myös virityspaketti