"Vuosisata historiaa, loistavia moottoripyöriä, voittoja, seikkailuja ja poikkeuksellisia persoonallisuuksia, jotka yhdessä rakensivat legendaarisen kotka-brändin. Moto Guzzi juhlii poikkeuksellista kilometripylvästä aikana, jolloin se nauttii uudesta menestyskaudestaan," todetaan yrityksen satavuotisjuhlatiedotteessa.

Merkin mallisto on juuri uusittu ja varustettu kuljettajaa avustavin elektronisin järjestelmin samalla kun brändin keskeisistä tyyli- ja autenttisuusarvoista on pidetty tiukasti kiinni. Jokainen Moto Guzzi kootaan käsityöläismäisellä huolellisuudella ja sitoutumisella samalla tasapainotellen klassisen Guzzi-tyylin ja modernin teknologian keskellä ja heijastamalla valmistusfilosofiaa, jonka tarkoituksena on luoda poikkeuksellinen suhde pyörän ja kuljettajan välillä.

 

Moto Guzzin juhlavuoden mallistoa erikoisvärityksin: 2021 V85TT, V7 ja V9.

Moto Guzzin juhlavuoden mallistoa erikoisvärityksin: 2021 V85TT, V7 ja V9.

“Società Anonima Moto Guzzi” -niminen yritys perustettiin siis 15. maaliskuuta 1921 "valmistamaan ja myymään moottoripyöriä ja kaikkia muita metalliteollisuuden tuotteita". Tällöin yrityksen perustajat, Carlo Guzzi ja Giorgio Parodi myös valitsivat yrityksen logoksi siivet levitettynä esitetyn kotkan.

Asialla oli heille erityistä symboliarvoa, sillä Guzzi ja Parodi sekä heidän ystävänsä Giovanni Ravelli palvelivat ensimmäisen maailmansodan aikana Italian kuninkaallisissa ilmavoimissa. He päättivät ryhtyä yhdessä sodan jälkeen rakentamaan moottoripyöriä, ja kaksi ensinmainittua tekikin niin, mutta Ravelli menetti henkensä testilennolla 1919 eikä koskaan nähnyt unelmansa toteutumista. Hänen muistolleen Guzzin logossa on kuitenkin kotka, joten muistoa on vaalittu jo sadan vuoden ajan.

Tästä sai alkunsa teollinen tuotanto Mandello del Lariossa, tehtaassa, jossa Guzzit edelleen valmistetaan. Yritys on kaivertanut nimensä syvälle modernin moottoripyöräilyn historiaan tuottaen pyöriä, joista on tullut osa yhteistä mielikuvitusta ja maailmankuvaa. Sellaisia pyöriä kuin GT500 Norge (vuonna 1928), jolla Carlo Guzzin veli Giuseppe ajoi napapiirille asti, Airone 250 (vuonna 1939), tai Galletto vuonna 1950, joka mahdollisti massojen liikkumisen sodanjälkeisenä aikana.

1921 Moto Guzzi Normale 500.

Guzzi hankki moottoripyöräteollisuuden ensimmäisen tuulitunnelin 1950-luvulla – se on edelleen avoin vierailijoille Mandellon tehtailla. Tuulitunneli oli läheiseksi hioutuneen poikkeuksellisen insinööritiimin – Umberto Toderon, Enrico Cantonin ja monen muun  – hengentuote. Siihen kuului myös Milanossa syntynyt Giulio Cesare Carcano, joka oli uskomattoman Moto Guzzin kisatiimille suunnitellun 500-kuutioisen nelitahtisen kahdeksansylinterisen V8:n, Otto Cilindrin, isä. Pyörän suoritusarvot olivat vuodelle 1955 melkoiset: huippunopeus 285 km/h, paino 148 kg ja teho 78 hv / 12 000 rpm. Carcano suunnitteli myös prototyyppejä jotka saavuttivat 15 nopeusennätystä ja 11 voittoa moottoripyöräkilpailuissa vuosien 1935-1957 välillä.

1960-luvulla kevyiden Stornellon ja Dingon jälkeen Moto Guzzi toi maailmaan 700-kuutioisen 90° V2-moottorilla ja kardaanivedolla varustetun mallin. Siitä tuli Mandellon tehtaan symboli ja sitä seurasivat sellaiset legendaariset mallit kuin V7 Special, V7 Sport, California ja Le Mans. Moottorin arkkitehtuuri on periaatteessa pysynyt ennallaan, mutta sitä on kehitetty jatkuvasti, ja tänä päivänä siihen on lisätty kuljettajaa avustavaa huippuluokan elektroniikkaa. Ja moottoriratkaisu vauhdittaa suosituimpia Guzzi-malleja, kuten V7-sarjaa, V9 Roameria ja Bobberia sekä klassikkoenduro V85TT:tä.

Moto Guzzi V7 Stone Centenario 2021.

Juhlavuoden kunniaksi vuoden 2021 Guzzi-mallisto on saatavissa eritysväreissa, joita on innoittanut kahdeksansylinterinen Otto Cilindri -kisapyörä.

Moto Guzzista tuli osa Piaggio Groupia 2004. Kotkansiipisiä pyöriä käyttävät ja ovat käyttäneet monessa maassa mm. poliisivoimat ja armeija, esimerkiksi Kalifornian ja Berliinin poliisit, ja onpa Suomen poliisikin käyttänyt 850-kuutioisia Moto Guzzeja 70-luvulla. Tällä hetkellä mm. Italian tasavallan presidentin eliittijoukot – Corazzieri – jotka ajava tämän saattueena virallisissa tilaisuuksissa, käyttävät Moto Guzzeja.

Heti alusta pitäen Moto Guzzit ovat olleet pitkänmatkan ajoon tarkoitettuja moottoripyöriä. Jo vuonna 1928 Giuseppe Guzzi ajoi Napapiirille asti GT Norgellaan, aloittaen tradition, joka jatkuu tänäkin päivänä. Joka päivä jossain päin maailmaan joku käynnistää Guzzinsa ja suuntaa kohti tuntemattomia seikkailuja.

Moto Guzzin satavuotisjuhlalogo ja se kuuluisa bränditunnus: siipensä levittänyt kotka.

Tänä vuonna Guzzi palaa kilparadoille, Moto Guzzi Fast Endurance Trophyn merkeissä. Klassinen V7 uudella 850 kuutiosenttimetrin moottorilla sekä klassikkoenduro V85TT ovat merkin myydyimpiä malleja.

Moto Guzzin merkkipäivää vietetään Moto Guzzi World Daysin voimin Mandello del Lariossa 9. - 12. syyskuuta, jonne kaikki ovat tervetulleita moottoripyörämerkistä riippumatta juhlistamaan tapahtumaa.

Alla video Moto Guzzin sadasta ensimmäisestä vuodesta äärimmilleen tiivistettynä. Voit katsoa sen myös täällä.

Teksti Erkki Mäki, kuvat Moto Guzzi.