Kenialainen startup-yritys Chaji Energy kehittää moottoripyörille tarkoitettujen vaihdettavien akkujen latausasemia. Kaikki sai alkunsa, kun Reubem Kihiu perusti ruokien ja juomien jakeluun tarkoitetun Ficar-jakelupalvelun Nyerissä, Keniassa. Työkaluina käytettiin bensiinikäyttöisiä moottoripyöriä.

Business-malli suunniteltiin niin edulliseksi kuin mahdollista. Ansiot tulivat toimitusmaksuista ja tuotteesta saadusta pienestä marginaalista. Yritys aloitti toimintansa joulukuussa 2018. Pian selvisi, että logistiikkakulut piti saada niin alas kuin mahdollista, jotta toiminta kannattaisi. Siinä vaiheessa Kihiu ja hänen tiiminsä tulivat siihen tulokseen, että sähkömoottoripyörät olisivat edullisin ratkaisu. Samalla syntyi Chaji Energy.

Moottoripyörät ovat iso asia Keniassa. Vuonna 2019 rekisteröitiin 210 103 moottoripyörää, ja kaikkiaan maassa on rekisteröity 1,6 miljoonaa pyörää vuodesta 1968 lähtien.

Moottoripyöriä käytetään pääasiassa julkiseen liikenteeseen boda boda -moottoripyörätakseina. Taksiteollisuus on tärkeä osa Kenian taloutta. Maassa on useampia startup-yrityksiä sähköistämässä boda boda -teollisuutta. Näihin kuulutat Fika Mobility, Ecobodaa ja Opibus.

Useimmat valmistajat ovat valinneet moottoripyöriinsä vaihdettavien akkujen politiikan aivan kuten taiwanilainen Gogoro ja Honda sähköskoottereihinsa. Itse asiassa Japanissa on suurten valmistajien konsortio kehittämässä vaihdettavien akkujen standardia oletettavasti skoottereita ja pienempiä sähkömoottoripyöriä varten, mukana on myös Piaggio.

Tässä lisää aiheesta:

Gogoron vaihdettavien akkujen ja latausasemien standardiin sitoutui uusi skootterivalmistaja

Suuret japanilaiset mp-valmistajat liittoutuvat tavoitteenaan yhteinen sähkömoottoripyörien vaihdettavien akkujen standardi

Honda, KTM, Piaggio ja Yamaha kehittämään yhdessä vaihdettavien akkujen standardia moottoripyörille ja kevyille sähköajoneuvoille

Vaikuttaa siis, että ajatus vähintään kytee ilmassa myös muualla maailmassa.

Chaji Energy haluaa pelata avainroolia Kenian boda boda -teollisuudessa rakentamalla latausinfrastruktuuria.

Esimerkiksi Gogoron jo toimiva malli tarkoittaa sitä, että latausasemia sijoitetaan strategisesti tärkeisiin paikkoihin, kuten ostoskeskusten parkkipaikkoihin. Siellä sähköskootterin käyttäjä voi vaihtaa tyhjät akkunsa täyteen ladattuihin maksua vastaan. Vaihto vie vain minuutin - pari.

Samanlaista mallia myös Chaji Energy suunnittelee. Latausasemia tulisi kahdentyyppisiä, isompia ja pienempiä. Isot asemat kykenisivät lataamaan jopa 1000 akkua kerralla, ja päiväkapasiteetti olisi noin 3000 akkua. Lataus tapahtuisi kokonaan aurinkoenergialla.

Chaji on neuvotellut kaikkien boda boda -valmistajien kanssa, ja heillä on suunitelmissa, että heidän asemansa mahdollistavat kaikenlaisten vaihdettavien akkujen lataamisen. Yritys laskuttaa lataukseen käytetystä energiasta ja välittää pienen provision moottoripyörävalmistajalle.

Aurinkoenergiaa hyödyntävä vaihtoakkujen latausjärjestelmä sopii hyvin Kenian energiamiksiin, sillä siitä hoidetaan jo nyt 90 prosenttia uusiutuvalla energialla.

Asiasta kertoi Cleantechnica.