Energican moottoripyörämallit, kuten nykypyörät laajemminkin, ovat täynnä kuljettajaa avustavia elektronisia järjestelmiä ja niissä on jopa tekoälyominaisuuksia (Artificial Intelligence, AI). Energica on liittoutunut mm. kypäräpuhelimia valmistavan Cellularlinen ja televiestintäyhtiö Alascomin kanssa rakentaakseen kypäräpuhelinpohjaisen puheohjausjärjestelmän, jonka avulla kuljettaja voi keskustella pyörän tekoälyn kanssa.

Pyörän ominaisuuksien, kuten vaikkapa vetoluiston eston, ajotapavalinnan, tai vakionopeuden säätimen käyttö jne., ohjaustangolta ajon aikana voi viedä kuljettajan huomiota pois itse ajotapahtumasta ja siirtää katseen tien tapahtumista.

Puheohjaus mahdollistaa sen, että kuljettaja säilyttää katseensa tien suunnassa ja vaikuttaa siten myönteisesti ajoturvallisuuteen.

Puheohjauksen mahdollistaminen Bluetooth-yhteyden kautta älypuhelimeen, on se kohta, missä Cellularline tulee mukaan kuvaan. Alascamin älypuhelinsovelluksen hoidetaan protokolla ja välitetään käskyt pyörän tekoälylle ja tietokonejärjestelmälle. Käyttäjä voi hyödyntää Applen Siriä tai OK Google -toimintoa ohjaamiseen.

Moottoripyörä vastaa komentoihin, ja kuljettaja kuulee sen vastaukset kypäräpuhelimen kautta.

Järjestelmä ei vaikuta pyörällä kaasuttamiseen tai vaikkapa jarruttamiseen sinänsä, ne ovat kuljettajan suoralle vastuulle jääviä toimenpiteitä, mutta niihin valintoihin, miten kaasu tai jarrut reagoivat, sillä voi vaikuttaa.

– Keinoäly on vahvasti kasvava trendi, erityisesti kuljettajan ja ajoneuvon välisessä yhteydenpidossa, toteaa Energican tekninen johtaja Giampiero Testoni.

– Olemme olleet innovaatiivisia jo vuosia myös tällä saralla tarjotaksemme asiakkaillemme huipputeknisen tuotteen, joka on paitsi käytännöllinen, myös responsiivinen. Kiitos tämän innovatiivisen kommunikaatioprotokollan, kuljettaja voi helposti saada tietoa ajoneuvostaan ilman, että hänen huomionsa harhautuu.

Cellularline valmistaa Interphone-merkkisiä kypäräpuhelimia. 

Asiasta lisää Energican sivuilla.

Teksti Erkki Mäki, kuvat Energica.