Ruotsissa tilanne on se, että ne, jotka hankkivat moottoripyöräkortin ovat täysi-ikäisiä aikuisia eivätkä suinkaan nuoria. Tämä selviää Ruotsin liikenneviranomaisen tuoreesta ajokorttistatistiikasta.

Eroa on myös miesten ja naisten välillä. Uudet, juuri kortin saaneet naismotoristit ovat aina vanhempia riippumatta siitä, mitä korttiastetta he ovat suorittamassa. Ero on niin suuri, että he olisivat voineet iän puolesta suorittaa pykälää korkeamman kortin, kuin mitä ovat suorittaneet. Naisten keski-ikä A1-korttia suoritettaessa Ruotsissa on ollut 18,19, A2-korttia 22,06 ja täys-A:ta suoritettaessa 38,38 vuotta. Miesten vastaavat luvut ovat paljon alemmat, ja B-kortin puolella tällaista eroa ei ole.

Ruotsalainen motoristien yhteenliittymä, Suomen Motoristeja eli Smotoa vastaava SMC on - syystä - huolestunut motoristien iän noususta.

Ruotsin koko 335 300 moottoripyöränomistajan joukosta vain noin 5000 on alle 25-vuotiaita. Suurin ryhmä on 60-64-vuotiaat motoristit.

Suomessa tilanne samantyyppinen

Suunta on Suomessa hyvin samantyyppinen. Pikasilmäys esimerkiksi kaksi vuotta sitten tehtyyn Motouutisten lukijatutkimukseen kertoo, että lukijakunnastamme, joista 93 % on moottoripyöräilijöitä, 75,1 prosenttia eli kolme neljäsosaa on iältään 45 - yli 65-vuotiaita! Suomessa on rekisterissä noin 240 000 moottoripyörää, omistajien tarkkaa määrää ei tienne kukaan. 

Mutta Ruotsissakin todetaan, että motoristikanta kaipaa nuorennusta, eikä siitä varmasti olisi haittaa meilläkään.

Ruotsissa on jo käytössä "Start2Ride!" -ohjelma, eli "Ala ajaa!". Siinä voit tulla autokouluun ja kokeilla moottoripyörän ajamista, vaikkei sinulla ole moottoripyöräkorttia. Testiajoja tarjotaan myös kansallisessa moottoripyöränäyttelyssä aivan kuten Suomenkin mp-messuilla ja Suomessahan tarjotaan koeajomahdollisuutta myös alkukesän suurten koeajopäivien yhteydessä. 

SMC myös tarjoaa sellaista mahdollisuutta, mitä Suomessa ei toistaiseksi pysty toteuttamaan, eli ajo-oppilas voi osallistua sen järjestämille kursseille siten, että tämän ajovalmentaja istuu oppilaan kyydissä. Ruotsissa kun lainsäädäntö sallii sen, että takana voi kyydissä istua kouluttaja tai tämä voi ajaa pyörää takaistuimelta, jos hänellä on ollut kortti vähintään viiden vuoden ajan, kerrotaan FEMA:n sivuilla.

Se on tapa parantaa uusien kuljettajien turvallisuutta edullisesti.

Mutta mitä me tavalliset motoristit sitten voisimme tehdä houkutellaksemme uusia motoristeja lajin pariin? Yksi tapa on tietenkin perinteinen puhuminen: asia kerrotaan niin kuin se on, eli kuten kaikki tiedämme, moottoripyöräilyssä on loputtomasti kiehtovia ja innostavia piirteitä, jotka kiinnostavat useimpia ihmisiä.

On vain keskusteltava herkällä korvalla: kuulijaa eivät välttämättä kiinnosta moottoripyöräilyssä samat aspektit kuin itseäsi. Miten löydät ne oikeat argumentit, jotka saavat toisen syttymään? Mistä hän on kiinnostunut?

Toinen tapa on tietysti ottaa toinen kyytiin ajelulle. Sopivan lämpimänä päivänä, hyvin varustettuna. Ja kannattaa muistaa, että vaikka itse tykkäisit rämäkästä ajamisesta, se saattaa aiheuttaa sen, että kyytiläinen on ollut kyydissä samalla kertaa kahdesti. Ensimmäisen ja viimeisen kerran.

Eli malttia, malttia ja hienoja, ainutkertaisia myönteisiä elämyksiä tarjoten.

Teksti Erkki Mäki, kuvat Matias Mäki.