Erityisesti sähköpotkulautailun säännöt ovat monelta hukassa ainakin Liikenneturvan viime vuotisen kyselyn perusteella. Kaksi viidestä (39 %) uskoi, että sähköpotkulautailun säännöt määräytyvät kävelijöiden mukaan. Väärin, niiden kanssa noudatetaan pyöräilysääntöjä.

– Esimerkiksi vuokrakäytössä olevien sähköpotkulautojen rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h. Tällöin kyseessä on kevyt sähköajoneuvo, jolla kuljetaan aina pyöräilysääntöjen mukaan. Jalkakäytävillä niillä saa ajaa vain alle 12-vuotias, painottaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Ari-Pekka Lattu.

Kolme pääluokkaa

Sähköiset liikkumisvälineet voidaan jakaa pääpiirteissään kolmeen pääluokkaan:

- Jalankulkua avustavat tai korvaavat liikkumisvälineet kuten tasapainoskootterit. Niiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 km/h.

- Kevyet sähköajoneuvot kuten sähköpotkulaudat, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h.

- Sähköavusteiset tai moottorilla varustetut polkupyörät.

– Jalankulun säännöt pätevät vain ensimmäisen luokan välineissä, kuten tasapainoskoottereissa, tai jos yli 15 km/h kulkeva kevyt sähköajoneuvo on itsestään tasapainottuva. Pyöräilysäännöt ja pyörille merkityt reitit on tunnettava, jos käyttää sähköpotkulautaa tai vaikka sähköpyörää. Kaikkein tärkeintä on harjoitella laitteen käyttöä ja perehtyä sen toimintaan ennen liikenteeseen menoa, kehottaa Lattu.

Alhainen nopeus ja muiden huomiointi

Sähkö liikuttaa kulkupelejä melko äänettömästi, ja niiden nopeus voi tuntua muiden liikkujien kannalta yllättävältä. Esimerkiksi ohitustilanteissa pitääkin olla tarkkana sähköisillä välineillä liikkuessa. Nopeuserot voivat kasvaa eri liikkujien välillä suuriksi, kun yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä kuljetaan jalan, pyörällä ja sähköisillä liikkumisvälineillä.

– Liikenne voi olla nopeatempoista ja erityisesti risteysalueet voivat olla haastavia. Sähköisten liikkumisvälineiden kanssa on keskityttävä ajamiseen ja tehtävä se selvin päin. Kypärää kannattaa käyttää aina. Kun säännöt ja laite ovat tuttuja, sähköiset liikkumisvälineet ovat näppäriä ja turvallisia kaupunkiliikenteessä, vahvistaa Lattu.

Lue lisää juuri julkaistusta Sähköisellä liikkumisvälineellä liikenteessä -oppaasta täältä.

Teksti Erkki Mäki, kuva Kaisa Tanskanen / Liikenneturva.