Takaisinkutsut perustuvat EU:n yleisiin turvallisuusvaatimuksiin ja sen yleiseen tuoteturvallisuusdirektiiviin. Komission pikahälytysjärjestelmä (Rapid Alert System eli RAPEX) julkaisee tiedot moottoripyörävalmistajien takaisinkutsuista koskivatpa ne itse pyöriä tai ajoasuja.

Lista on käänteisessä järjestyksessä, eli tuorein takaisinkutsu on ylimpänä.

Viikko 16: 

• Ducati Multistrada V4S, vuosimallia 2021. Venttiiliohjureissa saattaa olla laatuongelmia, jotka saattavat johtaa moottorin komponenttien liialliseen kulumiseen. Kuluminen voi johtaa moottorin rikkoutumiseen, mikä saattaa kasvattaa onnettomuusriskiä.

• Honda CBR1000 SPL/STL. Takaisinkutsu koskee pyöriä, jotka on valmistettu 9. joulukuuta 2019 ja kolmas heinäkuuta 2020 välisenä aikana. Takaisinkutsun syynä on takaiskunvaimentimen kiinnityslevyjen väärä asennus, joka voi aiheuttaa rakenteelle ylimääräistä kuormitusta. Levyt voivat murtua, joka taas voi aiheuttaa pyörän korkeuden putoamisen ja johtaa kasvaneeseen onnettomuusriskiin.

• KTM RC 390 R. Vuosimallli 2018. Raaka-aineen lämpökäsittelyssä tapahtuneiden virheiden vuoksi ohjaustangon kiinnikkeet voivat murtua ja irrota yhdessä clip-on-tankojen kanssa, mikä kasvattaa onnettomuusriskiä.

Viikko 15:

• Kawasaki Ninja H2 SX/ SX SE/ SX SE+. Koskee malleja, jotka on valmistettu vuosina 2018 ja 2019. Vaihteiston rattaat saattavat murtua vaihteiden vaihdon yhteydessä. Tämä voi johtaa voimalinjan toimimattomuuteen, mikä kasvattaa onnettomuusriskiä.

•Suzuki GSX250R. Ongelma koskee 6. helmikuuta 2017 viiva 27 helmikuuta 2018 valmistettuja pyöriä. Ajovalo on varustettu väärällä polttimolla, joka saattaa resonoida moottorin värinöiden kanssa tietyllä nopeusalueella. Tämä tarkoittaa sitä, että lampun hehkulanka saattaa mennä poikki ja valo sammua. Mikä taas nostaa onnettomuusvaaraa.

Viikko 12:

• Honda CRF1100A, CRF1100D4. Liikaa rasvaa oli asennettu ABS-jarrujen nestesäiliön männän O-renkaaseen. Tämän tuloksena vierasta ainetta voi sekoittua rasvaan ja joutua jarrutuksen aikana sulkuventtiilin väliin, mikä aiheuttaa paineen laskua ja kasvattaa jarrutusmatkaa. Ongelma koskee 11. heinäkuuta ja ensimmäinen marraskuuta 2019 välisenä aikana valmistettuja pyöriä.

Viikko 11:

• Yamaha FJR1300. Ongelma koskee vuosina 2015- 2020 valmistettuja pyöriä. Vaihteisto voi olla viallinen. Tämä voi johtaa vedon loppumiseen, joka kasvattaa onnettomuusriskiä.

Viikko 9:

• Ducati XDiavel, koskee mallivuosia 2016-2018. Sivuseisontatuen kiinnitys voi löystyä. Tämä voi aiheuttaa pysäköidyn moottoripyörän kaatumisen ja aiheuttaa vammoja kuljettajalle tai lähellä oleville ihmisille.

Viikko 8:

• KTM – 1290 Super Duke R, mallivuosi 2020. Johdotus pyörän takapään alaosassa voi olla vaurioitunut asennuksessa tapahtuneiden virheiden vuoksi. Tämä saattaa johtaa johtojen hankautumiseen ja kasvaneeseen tulipaloriskiin.

Viikko 7:

• Honda CRF1100A/D.  Koskee pyöriä, jotka oli valmistettu 11. heinäkuuta ja 1. marraskuuta 2019 välisenä aikana. Liikaa rasvaa oli asennettu ABS-jarrujen nestesäiliön männän O-renkaaseen. Tämän tuloksena vierasta ainetta voi sekoittua rasvaan ja joutua jarrutuksen aikana sulkuventtiilin väliin, mikä aiheuttaa paineen laskua ja kasvattaa jarrutusmatkaa. 

• KTM, Husqvarna, GasGas, SX / SX-F / SMR, MJ mallivuosi 2021. Valmistusprosessin virheen vuoksi pyöriin voi olla asennettuna viallinen ketju. Se voi mennä poikki kesken ajon, mikä merkitsee onnettomuusriskin kasvua.

Viikko 5:

• Yamaha – FJR1300, MT-10, MT-09, NIKEN, TMAX, XT1200. Koskee pyöriä, jotka on valmistettu vuosien 2012 - 2020 välillä. Hapettuminen saattaa aiheuttaa sähköisen vian etujarrukahvan yhteyteen asennettuun jarruvalokatkaisimeen. Tämä voi aiheuttaa vakionopeussäätimen virhetoimintoja, mikä kasvattaa onnettomuusriskiä.

• Zero Motorcycles SR/F ja SR/S. Takaisinkutsu koskee pyöriä, jotka on valmistettu 14. helmikuuta 2019 ja 19. kesäkuuta 2020 välisenä aikana. Seis-valon katkaisijaan päässeen kosteuden vuoksi valo saattaa toimia väärin. Tämä voi kasvattaa onnettomuusriskiä.

Viikko 2:

• Ducati Scrambler 1100. Koskee mallivuosia 2018-2021. Pakoputkiston venttiilin vaijeri voi yhdistyä akun positiivisen navan kanssa, mikä voi aiheuttaa oikosulun ja kasvattaa tulipaloriskiä.

• Ducati Panigale V4, Panigale V4S, Streetfighter V4 ja Streetfighter V4S. Koskee mallivuotta 2020. Laturin roottorissa käytetyn viallisen materiaalin vuoksi se voi murtua vahingoittaen laturin kuorta ja aiheuttaen öljyvuodon. Vuotava öljy voi valua takarenkaalle ja kasvattaa onnettomuusriskiä.

Viikko 1:

• Honda CRF1000/1100A/D. Koskee 29. marraskuuta 2017 ja 19.lokakuuta 2020 välisenä aikana valmistettuja pyöriä. Polttoainesuodin voi olla polttoainetankin hitsausprosessin yhteydessä syntyneiden sinkkioksipartikkeleiden tukkima. Tämä voi johtaa moottorin tehonementykseen tai sammumiseen aiheuttaen onnettomuusriskin.

Lisätietoja takaisinkutsuista FEMAn sivuilta täältä.