44. Dakar-ralli on otsikoitu "Erämaan kutsuksi", eikä ilmeisesti aiheetta.

Dakar-organisaatio suhtautuu vakavasti myös hiilidioksipäästöihin, joten mukana on vuonna 2022 T1-E-luokka, joka on suunnattu sähköisen luokan prototyypeille. Polttomoottoristen autojen aikakauden suunnitellaan päättyvän vuonna 2030. 

Vintage-ajoneuvojen suosio "Dakar Classicissa" on kasvanut, ja se on rohkaissut monia innokkaita osallistumaan seikkailuun 1980- ja 90-lukujen nelivetoautoilla. Luokka saattaa kaksinkertaistaa osanottajamääränsä lähdössä Ha'ilissa.

Saudi-Arabian ensimmäinen Dakar-ralli ajettiin 2020, jolloin tiimit pääsivät tutustumaan maahan. 2021 laajennettiin maan ainutlaatuistiin ominaisuuksiin ja olosuhteisiin tutustumista ja vuonna 2022 tutkimusmatka jatkuu. Vilkaisu reittikarttaan kertoo, että "Tyhjän neljänneksen" laajoista erämaista pitävät tulevat nauttimaan reitistä. Erämaa on yhtä suuri kuin koko Ranska, ja leviää yli maan koko koillisosan.

Luvassa on pitkiä perättäisiä dyynijaksoja, jotka haastavat myös tiimien navigointitaitoja.

Navigoinnin helpottamiseksi sähköinen tiekirja tulee kaikkiin auto-, SSV- ja kuorma-autokategorioihin. Mukaan tulee myös sähköisen tiekirjan versio myös moottoripyörien ja mönkijöiden eliittikuljettajille.

Mutta ennen kaikkea mukana on myös T1-E-luokka kokonaan vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttäville autoille, joka sitten aikanaan korvaa polttomoottoriset autot 2030. Polttomoottorit katoavat kisasta sitä mukaa kuin tekninen kehitys etenee. Ainakin Audi suunnittelee osallistuvansa luokkaan 2022.

Dakar Classic järjestetään nyt toista kertaa, ja samalla luokan arviointikriteerejä muutetaan. Nyt huomio on osalla jaksoja navigoinnissa vauhdin sijaan.

Rekisteröinti ralliin avataan 17. toukokuuta lähtien.

Aiheesta lisää Dakarin sivuilla