Kansainvälisessä mp-lehdistössä on seurattu mielenkiinnossa Kawasakin toimintaa, kun patenttihakemusten ja pienten vinkkien perusteella on vaikuttanut siltä, että yritys olisi - kuten useimmat muutkin mp-valmistajat - rakentamassa uuden sukupolven turbomoottoripyörää.

Syynä turbon uuteen tuloon moottoripyörissä on parikin seikkaa. Ensinnäkin puhtausvaatimukset: pienempi moottori, vähemmän päästöjä ja lisäksi uuden sukupolven turboteknologian avulla pystytään aivan kuten autoissakin tekemään turbolla ajaminen miellyttävämmäksi. Teho ei enää lisäänny äkkinäisesti turbon tullessa mukaan peliin, vaan tapahtumaa pystytään kontrolloimaan paljon paremmin.

Toinen yksinkertainen syy on teho/painosuhde. Turbo mahdollistaa kuutiotilavuudeltaan pienempien moottorien valmistamisen. Vaikka turbon tuoma tehonlisäys vaatii aivan yhtä tanakan rungon kuin aiemminkin, painoa säästynee joka tapauksessa.

Kawasaki on perustanut tulevalle Ninja H2:lle oman sivustonsa, jossa on julkaistu jo ensimmäinen videotiiseri. Sivustolle pääsee tästä. Luvassa on lisää informaatiota, kunhan julkistuspäivä 30.9. lähestyy.

On mielenkiintoista nähdä, onko H2 tosiaan valmis tuotantopyörä, kuten näyttäisi, ja miten paljon tehoa sekä millaisia teknisiä ratkaisuja se pitää sisällään. Kawasakin tiedetään hakeneen patenttisuojaa nelisylinteriselle turboahdetulle moottorille, onko nelisylinterisyys sitten ratkaisu, vai jokin muu, se nähdään aivan pian. Ja onko kyseessä ZZR1400:n seuraaja, vai jonkun pienemmän mallin korvaaja?

Voit katsoa videotiiserin myös alla:

 

Oheinen juttu julkaistiin Motouutiset.fi 2.9.2014. Silloin elettiin jännityksentäyteisen odotuksen päiviä. Lopulta paljastui, että pyörässä olikin litrainen moottori ja mekaaninen ahdin, mutta tehot, vääntö ja moottorin käynti mieltähiveleviä.