Alkuun huonot uutiset. Mission Impossible 7:n piti edellisen lykkäyksen myötä olla teattereissa marraskuussa 2021, mutta sen ensi-iltaa onkin siirretty 27:ksi päiväksi toukokuuta 2022.

Kuten elokuvasarjan fanit ovat varmaankin huomanneet, stuntit ovat systemaattisesti hurjentuneet elokuvasta toiseen. Lisäksi Tom Cruise haluaa tehdä stunttinsa itse, mikä varmasti on paitsi ohjaajalle myös elokuvan tuottajan vakuutusyhtiölle jatkuva päänsäryn ja hampaidenkiristelyn aihe.

Gizmodon mukaan elokuvayhtiö Paramount esitti CinemaCon 2021 -messuilla kymmenen minuutin videon, jossa kerrottiin Cruisen viimeisimmästä stuntista. Tässä hänet nähdään ajamassa alas kalliolta moottoripyörällä, hyppäämässä pois sen kyydistä kesken ilmalennon, putoavan vapaasti muutaman sekunnin ja sitten laskeutumassa laskuvarjon avulla suunnattomaan rotkoon. Ja kuinka muutenkaan – Tom Cruise tekee tämänkin stunttinsa itse.

Cruise joutuikin harjoittelemaan stunttinsa eteen hartaasti, varsin ymmärrettävistä syistä. Jutun aloituskuvana on Norjaan stunttia varten rakennettu hyppyramppi, joka itsessään kertoo hypyn hyytävyydestä paljonkin.

Vuoden aikana Cruise teki 500 laskuvarjohyppyä, parhaina yksittäisinä päivinä jopa 30 hypyn päivätahdilla. Lisäksi hän treenasi motocross-hyppyjä 13 000 hypyn verran erityisesti sitä varten rakennetulla radalla.

Kaikki tämä sen vuoksi, että Cruisesta tuli spesialisti ei pelkästään laskuvarjohypyissä, vaan myös motocrossissa. Hän tarvitsi kaikkea tätä osaamista sinä päivänä, kun stuntti kuvattiin.

Mutta pelkästään itse stunttihyppykokonaisuus ei ollut vaativa, vaan myös sen kuvaaminen. Ohjaaja Chris McQuarriella ja hänen tiimillään oli edessä haastava tehtävä aivan kuten Cruisen helikopterillalentostuntissakin edellisessä MI:ssä: ongelmana oli tallentaa stuntti siten, että sen pelottavuus selviää ja lisäksi että katsoja varmasti tajuaa, että Cruise itse lensi helikopterilla.

Tämä tarkoitti sitä, että siinä missä Cruise treenasi laskuvarjo- ja motocrosshyppyjä, McQuarrie tiimeineen testasi uusia kameroita, linssejä ja uutta teknologiaa sekä drooneja ollakseen valmiita stuntin tallentamiseen mahdollisimman täydellisenä.

Tiimi jopa rakensi mallin hyppyrampista, jota lopullisessa hypyssä käytettäisiin ja pisti Cruisen tekemään simulaatioita gps-sirun kera. Tällä pystyttiin mallintamaan ja laskemaan kaikki mahdolliset lentoradat, jollaisilla Cruise irtaantuisi pyörästä, mihin pyörä putoaisi jne.

Sillävälin itse hyppyramppi rakennettiin Norjaan niin etäiseen paikkaan, että kaikki tarvikkeet piti tuoda paikalle helikopterilla. Aikanaan, kuukausien jälkeen, kun kaikki rakennustyöt ja valmistelut oli saatu tehtyä, koitti se päivä, jolloin stuntti kuvattiin – heti koko elokuvan kuvauksien ensimmäisenä päivänä pois jaloista.

Ilmeisesti kaikki sujui hyvin, sillä missään ei ole näkynyt uutisia maailmanluokan supertähden loukkaantumisesta elokuvanteossa Norjassa. 

Hurjaa on, että Cruise teki hyppystuntin ei pelkästään kerran tai kaksi, vaan kokonaista kuusi kertaa. Joka kerralla hän pyrki pysyttelemään pyörän selässä hieman pidempään, ja avaamaan laskuvarjonsa hieman myöhemmin saadakseen lisää dramatiikkaa hyppyyn.

Odotamme elokuvaa ja stunttia suurella mielenkiinnolla. On mielenkiintoista nähdä sekin, millainen tulee olemaan MI 8 ja sen huippustuntti, leffa kun ilmeisesti sijoittuu avaruuteen...

Jutun aloituskuva löytyy Mission Impossiblen virallisesta Twitter-feedistä täältä