Huhujen todenperäisyydestä tuskin saadaan vahvistusta kumpaankaan suuntaan ennen marraskuussa järjestettävää Milanon mp-messutapahtumaa. On vaikea sanoa, onko niissä oikeasti mitään perää, vai perustuvatko ne pelkästään siihen, että kaikki olettavat, että Mercedes haluaa itselleen moottoripyöräbrändin samalla tavalla kuin BMW:llä on oma moottoripyörätytäryhtiönsä BMW Motorrad ja kuten Audi hankki Ducatin kilpeään kiilloittamaan.

Mikä olisi MV Agustan hankkimisen todellinen taloudellinen tai imagollinen motiivi suurelle saksalaiselle laatuautojen valmistajalle? Pelkkä urheilullisen statuksen vaaliminen? Sitä merkki saanee tällä hetkellä aivan riittävästi F1-sarjasta ja muista autokilpailuista. MV Agustalle se taas mahdollistaisi erityisesti taloudellisen mutta myös teknisen tuen. AMG:n testilaboratorioiden kätköistä voisi löytyä sellaista teknistä ja materiaaliosaamista, jota mp-valmistaja pystyisi varmasti hyödyntämään. Myös viestinnän ja markkinoinnin resursseja sekä osaamista olisi MV Agustalla sen jälkeen aivan toisella tavalla käytettävissä. Toisaalta MV Agusta tunnetaan korkeasta teknisestä osaamisestaan, joten tietovirtaa voisi kulkea myös toisinpäin.

Kun aiemmin puhuttiin, että ulkopuolinen yhtiökumppani ostaisi MV Agustan kokonaan, niin nyt oletetaan, että Mercedes-AMG ostaisi vähemmistöosuuden, 20 prosenttia yrityksestä. Viimemainittua vaihtoehtoa on toitottanut italialainen mp-lehti Motociclismo. Lehti kertoo myös, että kauppa olisi jo tehty, ja että siitä tiedotettaisiin EICMA:ssa Milanossa.

Tämä ratkaisu olisi sikäli hyvä MV Agustan kannalta, että se toisi lisää kapitaalia, mutta määräysvalta säilyisi ainkin muodollisesti Italiassa.

Aiheesta aiemmin sivuillamme:

MV Agusta tyrmää huhut liittämisestä Fiat-Chrysleriin

Myydään Mersulle - huhut vellovat MV Agustan ympärillä

Oheinen artikkeli ilmestyi Motouutiset.fi-moottoripyörälehdessä alun perin 20.9.2014.