Ajokorttiuudistus vuonna 2018 toi mukanaan uudistetut käsittelykoetehtävät mopo- ja moottoripyörätutkintoihin. Pakollinen ajo-opetus poistui mopokortista kokonaan ja kevytmoottoripyörän kortissa ajo-opetusta vähennettiin aiemmasta 9 tunnista 5 tuntiin. Muutosta perusteltiin ajokortin hinnan laskemisella liikenneturvallisuudesta tinkimättä.

Nykyinen porttitehtävä estää katseen käytön oppimisen

Mopon käsittelykokeessa muutokset tulivat portit-tehtävään, jonka tarkoitus on testata kuljettajan kykyä hallita mopoa kaarreajossa. Tehtävän mitoituksia tiukennettiin ja alkuperäiseen verrattuna tehtävän luonne muuttui. Portit-tehtävän tulo- ja paluuporttia tiukennettiin 1 metrin aukoksi entisen 1,5 metrin sijasta. Kierrettävä keila on 0,5 metriä kauempana ja koko rataa on tiukennettu parilla metrillä.

Aiemmin tehtävä oli tarkkaan suunniteltu siten, että katseen käytöllä oli suuri merkitys.

Nyt kapeampi keilojen väli aiheuttaa sen, että katse tippuu liian alas keiloihin ja on ristiriidassa kaarreajon periaatteiden kanssa jossa katseen kuuluu olla aina riittävän kaukana. Tämän kaiken lisäksi nopeus mitataan tutkalla. Nopeusvaatimus 30km/h vaatii kuljettajalta ja erityisesti moposkootterilta luonnottomia asioita.

Moposkootteria pitää kallistaa niin paljon että keskiseisontatuki raapii maata, nopeusvaatimus on haastava jopa hyvissä olosuhteissa ja tehtävän harjoittelu vaatii useita kymmeniä toistoja jotta sen oppii. Ajotunneilla aika menee yleensä tämän tehtävän harjoitteluun.

Mihin on tultu näillä muutoksilla?

Mopokorttiuudistus on johtanut moniin ongelmiin. Vapaaehtoista opetusta ei hankita, tutkinnoissa käydään useammin ja ajoharjoittelua tapahtuu luvattomasti ilman opetuslupaopettajaa tai liikenneopettajaa. Näiden lisäksi talvisissa olosuhteissa koetta ei pysty turvallisesti suorittamaan, ja se syrjii talviaikaan 15 vuotta täyttäviä. Koska olosuhteet ovat mahdottoma, niin kokeita lähdetään talvisin suorittamaan pohjoisesta Etelä-Suomeen, missä ei talvisia olosuhteita ole ja kilometrejä voi tulla edestakaisin jopa yli 1000km tutkintopaikalle.

Traficomissa on tällä hetkellä suunnitteilla tutkintopaikkakuntien radikaali vähentäminen, joka toteutuessaan tulee korostamaan näitä ongelmia entisestään. Totuus lopputuloksesta on se, että ajokortille tulee järkyttävän paljon hintaa tutkintomaksujen ja siirtymien muodossa.

Miten on käynyt liikenneosaamisen?

Mopokortin käsittelykoe mittaa tällä hetkellä mopon kikkailutaitoa, jossa kylmäpäisimmät pärjäävät. Tunnolliset ja fiksut eivät. Keliin sovitettua tilannenopeudestajua ei arvosteta kokeessa laisinkaan. Entäpä sitten läpäistyn käsittelykokeen jälkeen? Miten liikenneosaaminen? Hallitset kolme käsittelytehtävää, liikenneajoako ei tarvitse harjoitella?

Ajotaito haltuun rinnakkaiskokeella

Liikenneopettajat ehdottavat uutta mallia nykyisen rinnalle suorittaa mopokortti. Mopokortin voisi suorittaa moottoripyörän korotuskursseilta tutulla mallilla. Nykyisen EAS-koulutuksen lisäksi 1-2 tuntia mopon omaa teoriaopetusta, jossa käydään perusteet turvalliseen mopoiluun ja liikennesääntöihin erityisesti mopoilijan näkökulmasta. Tämän lisäksi kolme tuntia ajo-opetusta, missä harjoitellaan mopon oikeaoppinen käsittelytaito ja opitaan liikenteestä riittävät perustaidot.

Osaavan moottoripyöräopettajan läsnäollessa voidaan järjestää riittävä käsittelykoe sekä ajokoe liikenteessä. Tämä kurssi mahdollistaisi kortin suorittamisen vuoden ympäri ja tarjoaisi paremmat valmiudet liikenteeseen pelkän käsittelykokeen rinnalle, uskotaan Liikenneopettajien yhdistyksessä.

Aiheesta aiemmin:

Edunvalvonta: Traficom teki Mp- ja mopokortin suorittamisesta vaikeaa - liikenneturvallisuuden kustannuksella

Edunvalvonta: Mp- ja mopokortin vaatimuksia helpotettiin – mutta missä on päättäjien osaaminen asiassa?