Julkaisemme joulun ja Uuden Vuoden välisenä aikana vuoden 2021 luetuimmat jutut uudelleen toimituksen osittaisen lomallaolon vuoksi. Hauskaa Joulun ja Uuden Vuoden odottamisen ja vaihtumisen aikaa kaikille!

Tämä juttu oli vuoden 2021 3. luetuin.

Olemme kertoneet Crightonin Wankel-moottoripyörästä jo aiemminkin, vuonna 2013, jolloin pyörän 700 cm3 kaksikammioinen Wankel-moottori tuotti "vain" 200 hevosvoimaa ja pyörä painoikin 136 kilogrammaa. Kuten otsikon luvuista huomasitte, kehitys on harpannut eteenpäin.

CR700W-moottorin palo- ja pakokammiot.

CR700W-moottorin palo- ja pakokammiot. Wankel-moottorin pyörivä mäntä on kolmiomainen.

Lue tästä lisää: Wankel pyörittää 200-hevosvoimaista kilparatsua

Crighton Motorcycles ja Rotron Power Ltd julkistivat 30.10. CR700W:ksi nimetyn mallin, jossa on kuutiotilavuutensa pienuuteen nähden yksi tehokkaimmista vapaastihengittävistä moottoreista koskaan. Näitä pyöriä valmistetaan vain 25 kappaletta, joten mikäli haluat sellaisen omaksesi, kiirettä todennäköisesti pitää.

Tosin pyörien hinnat alkavat 85 000 punnasta eli 100 146 eurosta, mikä saattaa jarruttaa. Optiona on saatavilla ainakin Bitubon alusta Öhlinsin tilalle.

Crighton CR700W. Bitubon alustavaihtoehto.

Crighton CR700W. Bitubon alustavaihtoehto.

Crighton CR700W:t rakennetaan käsityönä Englannissa. Pyörien rakentamisesta vastaa Brian Crighton.

Moottori on Rotron CR700, ja se on itsessään tarkoin varjeltu salaisuus. Crighton on työskennellyt kiertomäntämoottorien kehitystyön parissa vuodesta 1986 lähtien, kun hänet palkattiin Norton Motorcyclelle huoltoinsinööriksi. Hän kohosi siellä nopeasti vastaamaan kilpatiimin toiminnasta.

Crighton CR700W:n moottori ja Mr. Wankel eli Brian Crighton.

Crighton CR700W:n moottori ja Mr. Wankel eli Brian Crighton.

Kova työ sai palkinnon, kun 1994 hänen Crighton-Norton tiiminsä sai 52 podium-paikkaa ja Ian Simpson voitti brittein Supercupin mestaruuden ja Phil Borley oli kolmas. Tiimin toiminta lopetettiin 1994 kun säännöt muuttuivat siten, ettei kiertomäntämoottoreita enää sallittu. Sen jälkeen Crighton on jatkanut kiertomäntämoottoriteknologian kehittämistä.

Huikea tehopainosuhde ja litrateho 

Pyörän moottori tuottaa 220 hevosvoimaa 10 500 r/m kahdesta yhteistilavuudeltaan 690 cm3 roottorista, joten CR700W:n litrateho on huikeat 319 hevosvoimaa. Vertailun vuoksi tehokkaimman koskaan vapaastihengittävän Formula 1 -moottorin, vuoden 2004 Ferrarin, litrateho oli 309 hevosvoimaa 18 500 kierroksella minuutissa. Ja aivan uusimmat MotoGP-pyörät tuottavat noin 300 hv per litra.

Crighton CR700W. Wankel-moottori ulkoa.

Crighton CR700W. Wankel-moottori ulkoa.

Moottorin huippuvääntö on 142,4 Nm / 9500 r/m. Se on enemmän kuin Aprilian RSV4:n tai Suzuki Hayabusan. Lisäksi CR700W:n moottori tuottaa uskomattoman helposti käsiteltävää ja käytettävissä olevaa voimaa. Moottori on rakenteestaan ja tarkasta tasapainotuksesta johtuen täysin värinätön.

Kuten tarkkaisilmäinen lukijamme huomasi, Gen 2 ja Gen 3 -Hayabusien vääntö on suurempi, luvut ovat vastaavasti 155 ja 150 Nm, mutta väite pätee vuoden 1999 Gen 1 -Busaan, jonka vääntö on "vain" 140 Nm. 

CR 700W:n moottorin pakoääni värisyttää selkärankaa, luvataan valmistajan tiedotteessa.

CR700W:n tehopainosuhde on 1,68hv per kg. Parempi kuin millään saatavilla olevalla superbikella, kiitos höyhenenkeveän 129,5 kg:n kuivapainon. Taas vertailun vuoksi: tehokkaimmilla superbikeilla vastaava luku on noin 1,5 hv per kg, ja MotoGP-pyörillä noin 1,65 - 1,78 hv per kg.

Crighton CR700W.

Crighton CR700W.

Hyvä käsiteltävyys on perua pyörän poikkeuksellisen matalasta massakeskipisteestä ja ultrakeveydestä. Runko ja monovaimentimen varassa toimiva takahaarukka on valmistettu 7000-sarjan alumiinista. Dymagin hiilikuituvanteet varmistavat kevyen jousittamattoman massa. Brembo vastaa jarruista ja asiakas voi valita joko Öhlinsin tai Bitubon alustan.

Pyörän moottorin pitäisi kestää koko kisakauden tarvitsematta avata sitä, kiitos alhaisilla kierroksilla toimivan designin, ultramatalakitkaisten materiaalien ja ainutlaatuisen sisäisen geometrian.

Crighton CR700W.

Crighton CR700W.

Brittiläinen Superstock 600 -sarjan mestari Mason Law totesi pyörästä seuraavaa:

“Crightonilla ajaminen oli ilmiömäinen kokemus. Moottoripyörän raaka nopeus oli tajunnanräjäyttävä. Minusta tuntui kuin olisin liitänyt pitkin kiitorataa F-35-suihkuhävittäjällä. Raaka nopeus yhdessä keveyden kanssa tarkoittaa sitä, että sillä on sama tehopainosuhde kuin moderneilla MotoGP-pyörillä ja lisäksi kahmaloittain vääntöä. Se on ehdottomasti hymyilyä aiheuttava kokemus!"

Lähteet: Crighton Motorcycles, New Atlas ja aiemmat artikkelimme.

Edit 6.11. klo 9.02: lisätietoa CR 700W:n väännöstä suhteessa Hayabusaan.

Aiheesta aiemmin:

Wankel pyörittää 200-hevosvoimaista kilparatsua

Crighton CR700W.

Crighton CR700W.