Yhdysvaltalainen Motorcycle Safety Foundation MSF ja sen yhteistyökumppanit aloittivat yhteistyön Virginian teknillisen kuljetusinstituutin, VTTI kanssa 2010 tehdäkseen tämän maailman ensimmäisen suuren mittakaavan naturalistisen moottoripyörällä ajamisutkimuksen. Tämä 3,5 vuoden mittainen hanke aloitettiin keräämällä dataa niistä instrumenteistä, jotka oli asennettu tutkimukseen osallistuneiden motoristien moottoripyöriin.

Osanottajat myös ajoivat pyörillään normaalisti päivittäin. Sensorit ja videokamerat tallensivat kaikki kuljettajien teot kuten ohjauksen, kiihdytykset, jarrutukset, kallistuskulmat yhtä lailla kuin ne tallensivat kaikki moottoripyörän liikkeet, ajo-olosuhteet ja sen, mitä ympäröivässä liikenteessä tapahtui.

Instrumentit asennettiin moottoripyöriin niin huomaamattomiksi kuin mahdollista, että osanottajat unohtaisivat ajavansa monitoroituina.

Kaikki sata kuljettajaa moottoripyörineen ovat nyt saaneet omalta osaltaan valmiiksi datankeräysvaiheen ja paraikaa onkin menossa analyysi- ja tulosten tuottovaihe.

Tuloksia?

Ensimmäinen tutkimus lämpötilan ja sateen vaikutuksista moottoripyörällä ajamiseen esitellään Chicagossa lokakuun lopulla. Aiemmin tänä vuonna on jo esitelty alustava tutkimus ajokilometrien ja ajokertojen vaikutuksesta sekä jo vuoden 2013 puolella Motoristien vaatetuksesta kertova tutkimus.

MSF:n tiedotteessa kerrotaan myös, että kunhan tutkimusraportit saadaan valmiiksi, tuloksiakin on odotettavissa. MSF on varannut rahat 10 eri selvityksen tekemiseen tutkimusaineistosta. Sen lisäksi myös monet muut organisaatiot ovat keräämässä varoja lisätutkimuksia varten.

– MSF 100 -tutkimus on käynnistetty moottoripyöräily turvallisuustutkimuksen takia. Sen pääfunktio on tuottaa tietoja kuljettajien koulutuksen parantamiseksi, MSF:n tutkimus- ja laatujohtaja Tri Sherry Williams kertoo. – Tutkimuksessa käytetään naturalistista metodologiaa, jonka ansiosta tutkijat saivat sataan moottoripyörään asennetuista instrumenteista, joita oikeat kuljettajat ajoivat oikeissa olosuhteissa yhteensä yli 9000 tuntia.

Tutkimusta tukivat rahallisesti myös ational Highway Traffic Safety Administration eli sikäläinen liikenneviranomianen ja VTTI.

360 asteen kuva

MSF 100 -tutkimuksen kuljettajat olivat Virginiasta, Kaliforniasta, Floridasta ja Arizonasta. Tutkimuksen oletetaan tarjoan rikasta ja monipuolista aineistoa lähivuosina selvitettäviksi sekä ajoturvallisuuden ammattilaisille, mutta myös kuljettajille.

– Tutkimuksen tuotos kuvaa moottoripyörien kuljettajia, ympäristöä, heidän kykyjään ja heidän tarpeitaa uusimmin tutkimusmenetelmin startista aina ajon lopettamiseen 360 asteen näkökulmasta, väittää VTTI:n tutkija Shane McLaughlin.

MSF 100 -tutkimus pähkinäkuoressa

  • Aloitettiin maaliskuussa 2010.
  • Näin suuren mittakaavan tutkimusta ei ole koskaan aiemmin tehty.
  • Naturalistinen tutkimusmetodi on ollut stardinomaisesti käytössä auto-, rekka- ja valtateitä tarkastelevissa tutkimuksissa.
  • Tutkimuksessa käytetään seitsemää eri mp-mallia, joihin sisältyy touring-, kruiseri- ja sporttityyppisiä moottoripyöriä. Nämä tyypit edustavat noin 85 % maanteillä liikkuvista moottoripyöristä (USA, toim. huom.).
  • Ensimmäinen tutkimuslaittein varustettu moottoripyörä starttasi matkaan marraskuussa 2011 Virginiassa.
  • Datan keräykseen käytettiin neljälla eri alueella majailevia moottoripyöriä, jotta sää- ja ajo-olosuhteisiin saatiin tarpeeksi vaihtelua.
  • Kaikkiaan 38 581 ajomatkan tiedot tallennettiin. "Matka" alkoi, kun moottoripyörä käynnistettiin ja päättyi, kun se sammutettiin.
  • Ajot kestivät yhteensä 9478 tuntia ja kilometrejä kertyi 584 190.
  • Tutkimukseen osallistuneet kuljettajat liikkuivat yli 42 USA:n osavaltion ja ajmista tallennettiin öin ja päivin, poutasäällä ja sateella sekä lumessa.
  • Budjetti tähän mennessä noin 2 miljoonaa dollaria.