Pähkinänkuoressa uutuuden pitäisi täyttää turvavaatimukset, lisäksi sillä on hyvät aerodynaamiset ja aeroakustiset ominaisuudet yhdistettynä kompaktiin ja kevyeen designiin. Sisäosassa on yksilölliset, saumattomat pehmusteet, jotka mahdollistavat hyvän käyttömukavuuden, hehkutetaan valmistajan tiedotteessa.

Schuberthin uusi C5-kypärä täyttää ensimmäisenä avattavana kypärämallina uuden ECE-R 22.06 -säädöksen vaatimukset. Lisäksi sillä on P/J hyväksyntä, mikä tarkoittaa sitä, että se täyttää kypärältä vaadittavat turvaominaisuudet, ajettiinpa sillä kypärä auki tai kiinni.

Kypärän kuori on hiilikuidulla vahvistettua lasikuitua ja sen iskunkestävyys on aiempaa parempi, vaikka kypärä on edellistä mallia kevyempi.

Uusi Schuberth C5. 'Kuono-osassa' on kaksi ilman sisääntuloa ja ilmansuodatin.

Uusi Schuberth C5. 'Kuono-osassa' on kaksi ilman sisääntuloa ja ilmansuodatin.

C5 on tulosta 20 000 insinööritunnin suunnittelutyöstä joista 200 on käytetty tuulitunnelissa, tavoitteena optimoida kypärän kuoren design. Tuloksena pitäisi olla 85 desibelin hiljaisuus 100 kilometrin tuntinopeudessa nakupyörällä. Tavoitteeseen pääsemisessä on auttanut paremman aerodynamiikan lisäksi kypärän niskatukiosan tiivistäminen.

Uudessa mallissa on kaksinkertaiset säädettävät ilman sisääntuloaukot edessä sekä lisäksi pestävä ja vaihdettava suodin helpompaan hengittämiseen ääriolosuhteissa, kuten vaikka pölyävän hiekan sisällä.

Uusi takaspoileri parantaa ilman kiertoa ja tuuletusta kypärän kuoriosan kanavissa.

Uusi Schuberth C5 ja aerodynaaminen kuori.

Uusi Schuberth C5 ja aerodynaaminen kuori.

Sillä, miten kypärä istuu päähän on iso merkitys käytön mukavuudessa. Sisäpehmusteet ovat vaihdettavissa yksilöllisesti pään mallin mukaan eri paksuisiksi sivu-, taka- ja poskipehmusteiden osalta. Eri ratkaisut ovat tarjolla kokovaihtoehdoille M, L ja XL.

Kypärässä on valmius Senan 50S -pohjaiseen SC2-kypäräpuhelinjärjestelmään. Siihen on valmiiksi esiasennettu kaiuttimet ja kolme antennia; FM-radiolle sekä Bluetooth- ja Mesh-puheluille. Itse puhelinosa asennetaan kypärän takaosassa olevaan koloon. 

Mesh 2.0-teknologian avulla kypäräpuhelimeen on mahdollista kytkeä samanaikaisesti lähes rajaton määrä osanottajia.

Schuberth 5.0:ssa on sama visiirin asennon muistitoiminto kuin E-1-kypärämallissakin. Tämän ansiosta mitä tahansa visiirin asentoa käytetäänkään silloin, kun leukaosa on kiinni, niin se säilytetään, kun kypärän leukaosa avoimenaolon jälkeen laitetaan kiinni.

Väri- ja grafiikkavaihtoehtoja uutuudesta näyttää löytyvän mukavasti, tarjolla on kahdeksan väriyhdistelmää ja neljä yksiväristä mallia.

Schuberth C5:n hinta on noin 729 euroa. Maahantuoja on Duell.

Aiheesta aiemmin:

Kaksi avattavaa kypärää vertailussa: Nolan N100-5 vastaan Scuberth C4

Motouutiset testaa: Schuberth E1 kypärä ja Schuberth SC10U kypäräpuhelin

Schuberthilta SR2 -kypäräuutuus kadulle ja radalle

Uusi Schuberth C5. Niskaosan aiempaa parempi tiiviys tekee sen hiljaisemmaksi.

Uusi Schuberth C5. Niskaosan aiempaa parempi tiiviys tekee sen hiljaisemmaksi.