Julkaisemme kesälomalukemiseksi tämän vuoden aikana eniten luetuimpia juttujamme. Tässä yksi niistä, lukuiloa Juhannukseesi!

1972 Honda Double 750 Salt Flat Racer 'Antikristus'.

1972 Honda Double 750 Salt Flat Racer 'Antikristus'.

1972 Honda Double 750 Salt Flat Racer 'Antikristuksessa' on linkitetty samaan runkoon kaksi "Tuutin" 750-kuutioista moottoria, mikä tekee siitä melkoisen pedon.

Pyörän rakentaja on Boris "Bob" Guynes, ja hänen hengen- ja käsientuotteensa on tulossa myyntiin ensi viikolla alkavassa Mecumin huutokaupassa Las Vegasissa.

Guynes, joka kuoli viime vuonna, oli armeijan veteraani. Hän rakensi moottoripyöriä ja ajoi kilpaa 60 vuoden ajan. Hän yritti nopeusennätyksiä Bonnevillessä ja kisasi Mansaaren ajoissa. 

1972 Honda Double 750 Salt Flat Racer 'Antikristus'.

1972 Honda Double 750 Salt Flat Racer 'Antikristus'. Bonneville-koitosten vuosia.

Guynesin kokoelma on myynnissä Mecumin huutokaupassa, ja valtaosa niistä on Hondia. Guynes oli Honda-fani. Guynesin pojan Lawrencen mukaan hänen isäänsä viehätti Hondan mekaaninen teoria. Antikristus-malli kuvaakin sitä, miten Guynes oli aina haaveillut rakentavansa jotain niin äärimmäistä, ettei edes Honda tekisi sellaista.

Hondan 1968 esitelty 750-kuutioinen Tuutti oli ensimmäinen superbike aikanaan, se oli nelisylinterinen ja nelitahtinen ja sen luotettavuus oli legendaarista. Sen aikaisia Tuutteja on edelleen liikenteessä ympäri maailman.

Moottorin teho oli 68 hevosvoimaa, joten kahden moottorin tuottaman tehon pitäisi olla 136 hevosvoimaa. Se on kelpo luku 70-luvun alun pyörälle. Lisäksi moottoreita on modifioitu jonkin verran.

1972 Honda Double 750 Salt Flat Racer 'Antikristus'.

1972 Honda Double 750 Salt Flat Racer 'Antikristus'.

Moottorit on asennettu peräkkäin ja linkitetty toisiinsa ensiövedon kautta. Kuten kuvista näkyy, siinä missä normaalimoottorissa on neljä kaasutinta, tässä kaasuttimien määrä on pudotettu kahteen per moottori tilankäytön vuoksi. Kaasuttimet on tuotu moottoreiden sivuille.

Pakoputkisto on mallia 8-4 eikä äänenvaimennus ime suotta tehoa.

Polttoainetankki on peräisin Hondan CB 450:stä ja runko on rakennettu vain tätä pyörää varten. Takajousituksen muodostaa pari lyhyttä "vieteriä", jotka huolehtivat istuinta kannattelevan takarungon jousituksesta. Pyörä on jäykkäperäinen, sillä on ilmeisesti pyritty säästämään pyörän pituutta: kaksi moottoria peräkkäin vie miltei tuplatilan.

1972 Honda Double 750 Salt Flat Racer 'Antikristus'.

'Antikristus': pelkkä kierroslukumittari kertoo kaiken tarpeellisen.

Antikristus on paitsi pitkähkö, myös painava, sen massa huitelee 400 kg:n huonommalla puolella. Jarruna edessä on isokokoinen jäähdytetty nelikenkäinen rumpujarru ja takana kaksikenkäinen.

Lawrence Guynes kertoo pyörän tehdyn siten, että siitä näkee, että se on oikeasti vakavissaan tehty Bonnevilleä varten eikä pelkästään leikittelyn vuoksi.

1972 Honda Double 750 Salt Flat Racer 'Antikristus'.

1972 Honda Double 750 Salt Flat Racer 'Antikristus'.

Guynesin ystävä Ray Byrne sai kunnian ajaa kilpaa pyörällä, mutta valitettavasti emme tiedä, miten nopea Antikristus todellisuudessa oli.

Pyörä ei tietenkään ole katulaillinen, mutta haittaako se, on eri asia. Sehän rakennettiin nopeusennätyksiä varten radalle. 1972 Honda Double 750 Salt Flat Racer 'Antikristus' kaupataan Mecumin huutokaupassa Las Vegasissa 27.1.2022.

1972 Honda Double 750 Salt Flat Racer 'Antikristus'.

1972 Honda Double 750 Salt Flat Racer 'Antikristus'.

1972 Honda Double 750 Salt Flat Racer 'Antikristus'.

1972 Honda Double 750 Salt Flat Racer 'Antikristus'.

1972 Honda Double 750 Salt Flat Racer 'Antikristus'.

1972 Honda Double 750 Salt Flat Racer 'Antikristus'.