Melu- tai äänitutkakokeilun tavoitteena on testata asiaan tarvittavaa teknologiaa ja sen mahdollisuuksia sekä rakentaa lainsäädännöllinen kehys, jonka avulla voidaan rankaista liian äänekkäiden ajoneuvojen käytöstä.

Ranskan hallitus antoi tammikuun kolmas päivä 2022 asetuksen kaksivuotisesta kokeilusta, jossa äänitetään moottoroitujen ajoneuvojen äänitasoja sekä kiinteästi asennetuilla että liikuteltavilla automaattisilla laitteistoilla. Kokeilun avulla muutetaan liikennelainsäädäntöä siten, että se sallii liikkuvan ajoneuvon äänenvoimakkuuden automaattisen mittauksen. Lisäksi siinä määritetään tekniikka ja toimintatapa, jolla automatisoidaan prosessi tallennusvälineestä saadun tiedon perusteella.

Asetuksen mukaan automaattisesti ajoneuvojen äänitasoa mittaavia äänitutkia voidaan asentaa Bronin, Pariisin, Rueil-Malmaison'in ja Villeneuve-Le-Roi'n kaupunkien alueelle sekä lisäksi Nizzan ja Toulousen metropolialueelle.

Laitteistot asennetaan taajama-alueille, missä maksiminopeus ei ylitä 50 km/h.

Asetus mahdollistaa hyväksymättömien laitteiden asentamisen ajoneuvojen melutason automaattiseen kontrollointiin tarkoituksena testata ja mahdollistaa mittausinstrumenttien hyväksyntä.

Äänitutkat pystyvät mittaamaan yksittäisen moottoriajoneuvon melutason sen ohittaessa mittauslaitteiston. Niiden täytyy täyttää Ranskan lain tämänhetkiset vaatimukset ja tiealueilla, missä laitteita ja toimintamallia testataan on liikennemerkit kertomassa asiasta.

Mittauksen ongelmat

FEMA:n, eurooppalaisten motoristijärjestöjen edunvalvojan, sivuilla olevassa artikkelissa kerrotaan myös äänen mittauksen ongelmista.

Ääni on paljon vaikeampi mitattava kuin esimerkiksi yksittäisen ajoneuvon nopeus, joka on, kuten monet meistä ovat saaneet huomata, varsin helppoa.

Ääntä mitattaessa ajoneuvo pitäisi pystyä eristämään muun liikenteen melusta sekä rakennusten ja muiden kohteiden aiheuttamista ääniheijastuksista jne.

Lisäksi hyväksyttävän melutason määrittäminen ei liene aivan helppoa. Äänitutkien /-kameroiden kerrotaan toimivan viranomaisten päättämän hyväksyttävän melutason puitteissa, mutta tämän tason arvoja ei ole julkistettu. Lisäksi ainakin alkuun ne mittaavat enemmän melun yleistä tasoa kuin esimerkiksi yksittäisen moottoripyörän ääntä.

Kiinnostusta muuallakin

Vuonna 2019 Britannian liikenneministeriö teki tutkimuksen liian äänekkäiden ajoneuvojen identifioimisesta sekä suositeltavista metodeista ja saatavilla olevista laitteistoista kovaäänisten kulkineiden paljastamiseksi.

Tutkimuksen tuloksina todetaan, että automaattisissa äänikameroissa on potentiaalia parantaa ympäristön melutasoa. Samalla todettiin, että järjestelmät eivät vielä ole riittävän kehittyneitä, mutta nykyisten laitteiden koekäytön perusteella on mahdollista kerätä dataa jolla tunnistetaan erittäin kovaääniset ajoneuvot. Saatujen tulosten avulla voidaan kehittää ja määrittää entistä paremmat melukamerajärjestelmät.

Kiinnostusta akustisiin kameroihin on muuallakin kuin Ranskassa ja Englannissa. Belgiassa Genkin kaupungissa on meneillään pilotti, jossa äänitutkat on asennettu kaupungin turvakameroiden viereen. Kun akustinen tutka rekisteröi tiettyä desibelitasoa kovemman äänen, se laukaisee turvakameran kuvaamaan videota kovaäänisestä ajoneuvosta.

Myös muut kaupungit Euroopassa ovat ilmaisseet kiinnostustaan pilotteja kohtaan. Kyse on kaikkien kovaäänisten ajoneuvojen kuriin saamisesta, ei pelkästään moottoripyörien. 

FEMA:n ranskalainen jäsen FFMC tunnistaa, että liian kova melu on ongelma, joka pitää ottaa vakavasti. Mutta se on sitä mieltä, että koulutus ja tiedonvälitys ovat parempia keinoja kuin rangaistukset ja pakotteet.

Aiheesta aiemmin:

Pariisissa otetaan käyttöön "äänitutkat" kovaäänisten moottoripyörien sakottamiseksi